Jak wspierać pracownika w depresji?

Żyjemy w świecie wielu bodźców, szybkiego tempa i wysokiej dynamiki zmian. Ludzkość rozwija się obecnie najszybciej w swojej historii dostarczając nam wielu ciekawych i usprawniających życie rozwiązań. Ale niesie ze sobą też wiele zagrożeń. To, że żyjemy w czasach, które wiele nam ułatwiają nie oznacza wcale, że udało się je wyeliminować. J

ednym z najpoważniejszych zagrożeń jest depresja, która może dotknąć absolutnie każdego i jest chorobą powszechną wymagającą specjalistycznego leczenia. Wywołuje ją wiele czynników i jej negatywny wpływ dotyka każdej sfery życia oraz ludzi w naszym najbliższym otoczeniu. Mimo rosnącej świadomość depresji i coraz odważniejszej komunikacji ryzyka jakie ze sobą niesie, wciąż trzeba jeszcze wykonać wiele pracy, aby nie była lekceważona i traktowana stereotypowo. Co najważniejsze, musimy nauczyć się dostrzegać jej wczesne objawy, aby w porę zareagować i wprowadzić odpowiednie przeciwdziałające jej działanie.

Czym jest depresja?

Przedłużające się stany złego samopoczucia, obniżenia nastroju, budującej się niechęci do wszystkiego i wszystkich, zanik aktywności, ucieczka przed kontaktami z ludźmi, problemy ze skupieniem uwagi i osłabienie koncentracji, poczucie niskiej wartości, pesymistyczne postrzeganie świata, a w skrajnych wypadkach myśli i czyny samobójcze to psychologiczne objawy depresji. Do tego dochodzą problemy somatyczne, które manifestują się bólami mięśni, głowy, powodują zaburzenia układowe jak np. nieprawidłowe funkcjonowanie gospodarki hormonalnej, zaburzenia rytmu snu czy układu pokarmowego. Skutki długo utrzymującego się złego stanu zdrowia wywołanego depresją, mogą prowadzić do poważnych problemów zdrowotnych i wpływają na obniżenie komfortu życia. Dane dotyczące depresji są alarmujące. Do 2030r., według Światowej Organizacji Zdrowia, depresja będzie najczęściej występującą chorobą na świecie.

Główny podejrzany

Stres pełni dwie role: jedna z nich ma charakter pozytywny, a druga negatywny. Stres w ujęciu pozytywnym działa mobilizująco np. w trudnej sytuacji, która wymaga od nas zaangażowania i odpowiedniego przygotowania, a w przypadku zagrożenia pełni rolę obronną wspierają np. ucieczkę. Negatywna postać stresu ma miejsce wtedy gdy jest on permanentny i zaczyna kumulować się w organizmie nie dając mu wytchnienia. To właśnie trwały stres jest punktem wyjścia do depresji.

Jak rozpoznać depresję u pracownika?

Stres dezorganizuje również pracę. Bardzo często jest winny wypaleniu zawodowemu i związanym z nim brakiem chęci do wykonywania obowiązków, spadku zaangażowania i trudnościami w relacjach ze współpracownikami. Cienka linia oddziela ten stan od momentu, w którym trzeba będzie wdrożyć długofalowe leczenie psychologiczne. Dlatego tak ważnym jest poprawne rozpoznanie pierwszych objawy depresji i wypalenia zawodowego oraz tego jak je poprawnie różnicować.

Oczywiście może być tak, że problem leży poza pracą i wynika z sytuacji w życiu osobistym pracownika. Mimo wszystko jednak należy przyjrzeć się środowisku pracy i relacjom, bo jednym z głównych winnych odpowiedzialnych za powstawanie depresji jest właśnie praca. Podążając za naszymi wskazówkami sprawdzisz, jak łatwo możesz zweryfikować gdzie leży problem i podjąć adekwatne działania, aby uchronić swoich pracowników przed zgubnymi skutkami depresji.

  1. Gra nie zawsze zespołowa

Ludzie i relacje między nimi to pierwszy trop, który powinieneś sprawdzić na samym początku. Praca z ludźmi jest trudna, wymagająca, czasem wymuszająca wręcz stosowanie różnych technik komunikacji w zależności od jednostki. Sytuacje konfliktowe się zdarzają ważne jednak, aby nie stały się codziennością. Przypatrz się wewnętrznym relacjom, kto kogo unika, jak się komunikuje, co mówi między wierszami i jak współpracuje z innymi. Zaraz jak na dłoni zobaczysz, w której relacji pojawił się supeł wymagający szybkiego rozwiązania. Sytuacja może eskalować, a pracownicy mogą przyjąć wrogą postawę, stając się drażliwymi i impulsywnymi.

  1. Stanowisko pod lupę

Pracownik w depresji ma gorszą koncentrację, nie potrafi skupić uwagi, najprostsze rzeczy zaczynają sprawiać olbrzymią trudność. Zaangażowanie wraz z mobilizacją dawno zniknęły. W następstwie pojawia się kwestionowanie swojej wartości i obecności w firmie oraz utrata zaufania do współpracowników i przełożonego. Zastanów się co może być tego przyczyną. Może ciąży na nim zbyt wiele obowiązków, albo wynagrodzenie pozostawia wiele do życzenia? Czy na stanowisku realizujesz plan rozwojowy, czy może zbagatelizowałeś temat i nie inwestujesz w rozwój pracownika?

  1. Przełożony

Relacje z przełożonym są niezwykle ważne i one również mogą być źródłem wielu problemów. Przyjrzyj się sobie. Może Twój pracownik popada w depresję właśnie przez Ciebie i Twoją nieudolność w zarządzaniu zespołem? Może kogoś faworyzujesz i nie dostrzegasz osiągnięć innych? Czy potrafisz się odpowiednio komunikować? Czy nie jesteś za szorstki; może brak Ci elastyczności; masz problem z delegowaniem obowiązków i wyrażaniem myśli?

Jak wspierać pracownika w depresji?

Grunt to dobre rozpoznanie źródła problemu, które powoduje depresję i w konsekwencji wypalenie zawodowe. Ważne jest precyzyjne i szybkie działanie, aby pozbyć się szkodliwego czynnika już na początku, gdyż wtedy najłatwiej z nim walczyć. Ostatnie miesiące izolacji przyniosły wiele zmian. Niektóre były korzystne i niezwykle optymistyczne, bo przetransformowały nasze biura w nowoczesne, elastyczne i sprzyjające życiu osobistemu miejsca pracy. Ale są też i ciemne strony sytuacji.

Wspomniana już izolacja; strach związany z utratą zdrowia i miejsca pracy; odseparowanie od rodziny i współpracowników; nieobecność w biurze; trudności związane z pracą zdalną; przyspieszona digitalizacja biznesu dla niektórych będąca wyzwaniem adaptacyjnym, to wszystko i wiele dodatkowych indywidualnych problemów wpłynęły znacząco na nas wszystkich. Tego typu odczuwane negatywne emocje i permanentny stres były punktem wyjścia do depresji.

Ponad rok pandemii zmienił nas i wymusił stawianie świata na nowo. Firmy już w pierwszych miesiącach zaczęły wdrażać programy wspierające pracowników w trudnej rzeczywistości i proponowały np. darmowe sesje z psychologiem. Być może jesteś już mądrzejszy o to doświadczenie i masz gotowe rozwiązania?

Wiesz co się sprawdziło w Twojej firmie i co możesz śmiało pozostawić. Możesz rozszerzyć programy pomocowe, aby zagwarantować pracownikom szybki dostęp do wsparcia psychologicznego. Zwiększenie pakietów medycznych o lekarza psychologa i psychiatrę też wydaje się być dobrym rozwiązaniem. Edukuj pracowników w zakresie zdrowia psychicznego i fizycznego dostarczając im ciekawostek i rozwiązań, które z sukcesem będą mogli wdrożyć do swojej codzienności.

Budując przyjazne, mądre i wspierające miejsce pracy zadbasz o dobrostan swoich pracowników i zyskasz w ich oczach jako świadomy lider.


Planujesz stworzenie, rozwój działu Digital Marketingu czy całego zespołu E-commerce?  Zapraszamy do kontaktu z nami: kontakt@digitalx.pl. Pomożemy Ci określić profil osoby, której potrzebujesz, zakres jej obowiązków, umiejscowienie w strukturze, a następnie znajdziemy dla Ciebie odpowiedniego kandydata.