Jak pozytywnie zakończyć proces rekrutacyjny, czyli siła feedbacku

Znasz to? Piszesz CV, później przygotowujesz się do rozmowy rekrutacyjnej, następnie realizujesz zadania, przechodzisz przez kolejne etapy i cisza. Nie wiesz czy zostałeś odrzucony, czy rekrutację przerwano, bo gdybyś został wybrany to na pewno by do Ciebie zadzwonili, prawda? Niepewność. To uczucie towarzyszy każdemu kandydatowi o pracę. Byłoby łatwiej gdybyś w każdym wypadku, nawet jeżeli nie zostałeś wybrany, otrzymywał wiadomość o finalnej decyzji.

Kandydat oczekuje informacji

Feedback, czyli informacja zwrotna jest niezwykle istotna, bo pomaga kontrolować sytuację. Do pewnego momentu w trakcie procesu rekrutacyjnego otrzymujesz e-maile, nawet automatyczne, o zaawansowaniu procesu Twojej aplikacji. To daje Ci jakiś punkt odniesienia, bo jesteś regularnie informowany, że Twoja aplikacja dotarła i jest rozpatrywana.

W dalszej części możesz otrzymać maila od rekrutera z zaproszeniem na rozmowę i jej szczegóły. W tym momencie kontakt nabiera innego znaczenia, gdyż do akcji zostaje dołączony pierwiastek ludzki. Po rozmowie standardowo pojawiają się podziękowania za wzięcie w niej udziału i informacja, która też często staje się ostatnią wiadomością i z której wybrzmiewa nic nie znaczące „odezwiemy się”. Wydawać by się mogło, że relacji, w której po obydwu stronach jest człowiek, nie można tak po prostu zamknąć milczeniem. To moment gdy najczęściej zapada cisza i dopada Ciebie niepewność. Możesz oczywiście napisać wiadomość z prośbą o informację jaki jest wynik rekrutacji, albo ile czasu firma potrzebuje na finalne wybranie kandydata. Tylko czy tak powinno wyglądać zakończenie procesu rekrutacyjnego ze strony firmy?

Jasna odpowiedź ostatecznie zamykająca temat jest bardzo ważna. Jako kandydat zapewne aplikujesz do kilku firm i dla Ciebie każda informacja zwrotna pozwala uporządkować trwające gdzie indziej procesy, czy nawet podjąć konkretną decyzję, jeżeli inna firma wyraziła chęć Twojego zatrudnienia. Konstruktywna informacja bywa też okazją do poznania obszarów, nad którymi musisz popracować i pomoże przygotować się lepiej do innych rozmów o pracę. Bywa też narzędziem motywacyjnym. Słabo wypadła Twoja zdolność wykorzystywania arkuszy kalkulacyjnych czy tworzenia prezentacji? Może znajomość języka obcego była słabsza niż u innych kandydatów? Jeżeli tak to uzyskane wskazówki skupią Twoją uwagę na obszarach, nad którymi musisz popracować. Nie traktuj tego jak przytyk, tylko jako samodoskonalenie.

Wsparcie employer brandingu

Profesjonalnie przeprowadzona rekrutacja to jedna ze składowych employer brandingu, czyli działań, która wspólnie tworzą markę pracodawcy i przedstawiają jego firmę jako pożądane i atrakcyjne miejsce pracy. Dlatego zadbaj o ten pierwszy kontakt z każdym kandydatem, nawet jeżeli ostatecznie nie będziesz mógł mu zaproponować pracy. Jeżeli jego doświadczenie rekrutacyjne będzie pozytywne, to chętnie będzie wymieniał Twoją firmę w grupie tych, które od samego początku traktowały go z szacunkiem i pozostawały z nim w kontakcie na każdym etapie. Kandydata traktuj jak ambasadora Twojej firmy, bo nigdy nie wiesz kto i gdzie zapyta go o opinię.

Udzielanie feedbacku wystawia wizytówkę rekruterowi

I wzmacnia jego pozycję budując profesjonalny wizerunek. To już na jego poziomie kandydat styka się z marką i dokładnie obserwuje stosunek do swojej osoby, a to jak zostanie potraktowany może wpływać na ogólne postrzeganie firmy. Pozytywne podejście i traktowanie z szacunkiem znajdzie swoje odzwierciedlenie w późniejszych działaniach kandydata. Rekruter, który z troską i otwartością prowadził osoby przez kolejne etapy rekrutacji, częściej też otrzymuje od nich informację zwrotną. Wyrazy uznania dla jego pracy działają motywująco. Końcowa wymiana zdań z kandydatem może też działać samorozwojowo wskazując umiejętności wymagające doszlifowania. Taka rozmowa może też rzucić więcej światła na sylwetkę kandydata i dostarczyć informacji, które będą pomocne przy okazji przyszłych rekrutacji. Być może, będzie on świetnie pasował w innej roli. Takie rozmowy ułatwiają pracę rekruterowi, bo też rozbudowują jego bazę talentów. To przyspiesza przyszłe procesy poszukiwania pracowników- wystarczy skontaktować się z kandydatem i zaproponować nowe możliwości.

Co więc stoi za brakiem feedbacku?

Skoro z informacji zwrotnej płynie tyle korzyści dla kandydata, rekrutera i samej firmy, dlaczego nie jest on złotym standardem? Procesy rekrutacyjne pochłaniają dużo czasu na analizę aplikacji i przeprowadzenie rozmów. Czasem to po prostu brak czasu powoduje, że osoby, których kandydatura nie jest już dłużej rozważana, są po cichu wykluczane z komunikacji. Za brakiem feedbacku kryje się też trudność jaka przychodzi w momencie potrzeby poinformowania o odrzuceniu kandydata, co czasem skutkuje napiętą rozmową i prośbą o argumentację tej decyzji.

Swoimi przemyśleniami na temat feedbacku podzieliła się z nami Paulina Jaśkiewicz, HR Business Partner w Digitalx: „Dawanie informacji zwrotnej nie jest łatwe. Kiedyś posłańców przynoszących złe wiadomości ścinano, dzisiaj obchodzimy się z nimi trochę łagodniej, ale niezmiennie przekazywanie negatywnych informacji jest stresujące. Pojawiający się kac moralny mocno zniechęca i może powodować, że feedback postrzegamy pejoratywnie. Z własnego doświadczenia rekruterom polecam 3 rzeczy, które pomagają złapać dobrą perspektywę:

1. Prowadź rekrutację jak najbardziej starannie i rzetelnie. Łatwiej będzie Ci rozmawiać z kandydatem, jeżeli twoje wewnętrzne ja będzie przekonane o tym, że w całym procesie dochowałeś należytej staranności.

2. Feedback, który dzisiaj dla kandydata jest przykry, w dłuższej perspektywie może się okazać pomocny. Nawet jeżeli Twoja ocena nie jest trafiona i kandydat nie zgadza się z przedstawioną opinią, to może chociaż zwróci większą uwagę na lepsze prezentowanie danej kompetencji w przyszłości.

3. Pamiętaj, że nikt nie jest nieomylny! Masz tylko mały subiektywny wycinek informacji o kandydacie a czasami to za mało.”

Mimo tego, że czasem trzeba komuś odmówić to zawsze stawiaj na profesjonalizm od początku do końca. Pamiętaj, że dla kandydata ścieżka rekrutacyjna jest równie trudna i angażująca, dlatego słowo podziękowania za poświęcony czas będzie zawsze ukłonem w jego stronę. Z rekrutera zaś zbuduje specjalistę w swojej dziedzinie, skupionego na komforcie kandydata w procesie rekrutacji.


Planujesz stworzenie, rozwój działu Digital Marketingu czy całego zespołu E-commerce?  Zapraszamy do kontaktu z nami: kontakt@digitalx.pl. Pomożemy Ci określić profil osoby, której potrzebujesz, zakres jej obowiązków, umiejscowienie w strukturze, a następnie znajdziemy dla Ciebie odpowiedniego kandydata.