Google Tag Manager – czym jest i jak z niego korzystać?

Google Tag Manager to narzędzie, z którego bardzo często korzystają marketerzy oraz analitycy internetowi. Znakomicie nadaje się ono do zarządzania kodem witryny, znacząco ułatwiając i przyspieszając konfigurację analityki czy śledzenie konwersji dla systemów reklamowych. Jak działa Google Tag Manager? W jaki sposób jest zbudowany? Jakie są jego główne zalety?

Czym jest Google Tag Manager?

Google Tag Manager jest narzędziem, które pozwala na proste i wygodne dodawanie, usuwanie oraz modyfikowanie tagów na stronę internetową. Dzięki temu, z jednego miejsca można zarządzać wszystkimi potrzebnymi skryptami. Umożliwia to efektywne analizowanie danych z witryny, śledzenie źródeł ruchu oraz wzrost konwersji. Google Tag Manager eliminuje konieczność każdorazowego ingerowania w kod witryny w momencie, w którym niezbędne jest
zaimplementowanie nowego skryptu. Jednorazowe zastosowanie kodu omawianego narzędzia pozwala na wdrażanie za jego pośrednictwem najpopularniejszych tagów, takich jak Google Analytics, Google Ads czy Facebook Pixel.

W jaki sposób zbudowany jest Google Tag Manager?

Google Tag Manager składa się z trzech głównych elementów:
TAG — to specjalne fragmenty kodu, w których zdefiniować można między innymi ID Facebook Pixel czy Google Analytics.
Zdarzenia — elementy odpowiadające za ustalenie momentu, w którym ma zostać wywołany uprzednio ustawiony TAG. Może to być na przykład wywołanie pixela konwersji z Google Ads czy Facebooka, kliknięcia w link lub obejrzenie strony internetowej.
Zmienne — informacje mogące zostać wykorzystane w tagach lub zdarzeniach.

W Google Tag Manager istnieje możliwość przydzielenia uprawnień na poziomie zarówno konta, jak i samego kontenera. Gdy dany użytkownik ma mieć dostęp do wszystkich uprzednio stworzonych kontenerów, powinien on otrzymać uprawnienia na poziomie konta. Do wyboru są tu dwa — View Only oraz View, Edit and Manage. Jeżeli użytkownik ma mieć możliwość edycji kontenera lub nie może on posiadać dostępu do całego konta, należy przydzielić mu uprawnienia na poziomie kontenera. Dostępne są tutaj następujące możliwości: View Only, View and Edit oraz View, Edit, Delete & Publish. Pozwala to w pełni swobodnie zarządzać dostępem do konta,
zachowując pełną kontrolę nad znajdującymi się tam danymi.

Google Tag Manager i jego zalety

Dlaczego warto korzystać z narzędzia, jakim jest Google Tag Manager?

Oto jego główne zalety:

  • Możliwość implementowania tagów bez konieczności korzystania z pomocy programisty — w sytuacji, w której zachodzi konieczność zaingerowania w kod strony internetowej, wiele osób decyduje się zlecić to zadanie programiście, w obawie przed ewentualnymi problemami z witryną. Wydłuża to jednak cały proces i może się wiązać z dodatkowymi kosztami. Korzystając z Google Tag Manager, użytkownik może samodzielnie wdrażać nowe skrypty. Nawet jeżeli na skutek takich działań strona zacznie działać niepoprawnie, wystarczy wrócić do ustawień kontenera sprzed wdrożenia ostatniego skryptu.
  • Łatwiejsze wprowadzanie zmian na stronie internetowej — każda witryna raz na jakiś czas wymaga wprowadzenia na niej poprawek czy aktualizacji. Chcąc dokonać zmiany jej wyglądu, szablonu czy systemu CMS, niezbędne jest przeniesienie wszystkich skryptów uprzednio zaimplementowanych bezpośrednio w kodzie. Jest to jednak zadanie czaso — i pracochłonne. Aby je przyspieszyć i usprawnić, wystarczy skorzystać z Google Tag Manager, przenosząc w nowe miejsca kod do kontenera, w którym umieszczone zostały tagi z konkretnej strony. W ten sposób
    wywołać można wszystkie skrypty znajdujące się na danej witrynie.
    Skrócenie czasu ładowania strony — każdy dodatkowy skrypt w kodzie witryny internetowej sprawia, że ładuje się ona nieco wolnej. Im dłużej to trwa, tym większa szansa, że zniecierpliwiony użytkownik zdecyduje się ją opuścić. Google Tag Manager pozwala zachować porządek w tagach, na bieżąco usuwając zbędne i odciążając w ten sposób stronę internetową. Dzięki omawianemu narzędziu, tagi ładują się asynchronicznie, co przekłada się na skrócenie całkowitego czasu wczytywania się witryny.

Jeżeli planujesz stworzenie, rozwój działu Digital Marketingu lub całego zespołu E-commerce to zapraszamy do kontaktu  – kontakt@digitalx.pl. Pomożemy Ci określić profil pracownika, którego potrzebujesz, zakres jego obowiązków, umiejscowienie w strukturze, a następnie znajdziemy dla Ciebie odpowiedniego kandydata.

Write a comment