ROI a ROAS

ROI i ROAS to wskaźniki, przy pomocy których mierzy się skuteczność działań marketingowych. Czym się charakteryzują? Co je różni?

ROI — co to takiego?

ROI jest skrótem od Return On Investment, co w tłumaczeniu na język polski oznacza zwrot z inwestycji. Wskaźnik ten służy do oceny skuteczności oraz efektywności funkcjonowania przedsiębiorstwa. Wartość ROI wyraża się w procentach lub przy pomocy współczynnika liczbowego. Wskaźnik ten znajduje zastosowanie w przypadku inwestycji zarówno o małych, jak i dużych nakładach finansowych. Jego główną zaletą jest możliwość dokonania prostej oraz
szybkiej oceny skuteczności działań marketingowych i opłacalności reklamy.

Wzór na obliczenie Return On Investment jest następujący:
ROI = całkowity zysk netto / całkowite wydatki inwestycyjne

ROI może przyjmować tak pozytywne, jak i negatywne wartości. W sytuacji, w której do czynienia mamy ze słabym czynnikiem konwersji, wydatki poniesione na reklamę mogą przewyższyć zarobki z niej. Kampania przynosi wówczas straty, a ROI jest ujemne. Z drugiej strony, wysoki Return On Investment przekłada się na niski koszt reklamy i zdobycie klienta, który zakupił reklamowane produkty lub skorzystał z oferowanych usług. W odniesieniu do działań marketingowych, ROI pozwala mierzyć w czasie rzeczywistym zysk z kosztów projektu. Do poniesionych nakładów, poza tak zwanym budżetem mediowym, zalicza się również wynagrodzenie dla agencji lub pracownika. To wyraźny wygnał, czy działania marketingowe przekładają się na wyższe przychody przedsiębiorstwa.

Czym jest ROAS?

ROAS to skrót od Return On Ad Spend. Wskaźnik ten informuje o zwrocie z inwestycji poniesionej w daną kampanię reklamową. Dzięki niemu możliwe jest sprawdzenie, ile zysku przyniosły środki wydane na działania Google Ads.

ROAS oblicza się w następujący sposób:
ROAS = zysk z reklamy / koszt reklamy pomnożony przez 100%

Skonfigurowana w odpowiedni sposób kampania Google Ads automatycznie oferuje te dane na poziomie panelu. Co za tym idzie, nie ma konieczności ich samodzielnego obliczania. Na kolejnym etapie usługi, system reklamowy Google pozwala zastosować automatyczne strategie i ustalić ceny kampanii w oparciu o minimalną oraz automatyczną wartość ROAS. Wskaźnik ten pozwala precyzyjnie regulować koszty reklamy. Optymalna wartość Return On Ad Spend to 300%.
Analizując go, pod uwagę należy wziąć czynniki, takie jak rodzaj firmy, jej wielkość czy branża, w
której działa.

Czym różni się od siebie ROI i ROAS?

Jaka jest różnica między wskaźnikami ROI oraz ROAS? Pierwszy z nich ustala się na bazie zysku z reklamy czy kampanii. Drugi stanowi natomiast odzwierciedlenie przychodów, bez uwzględnienia zysku netto. Wskaźnik Return On Investment jest istotny z biznesowego punktu widzenia, jako że pozwala określić opłacalność inwestycji. Return On Ad Spend znajduje natomiast zastosowanie w przypadku marketerów, dla których najważniejszą kwestią jest skuteczność kampanii. Jako że każdy z opisanych wskaźników ma nieco inny cel, trudno jednoznacznie stwierdzić, który z nich odgrywa istotniejszą rolę, jeżeli chodzi o konwersję oraz skuteczność. Sukcesy poszczególnych kampanii warto mierzyć przy pomocy zarówno ROI, jak i ROAS. Takie rozwiązanie pomaga lepiej zarządzać wydatkami, dając jednocześnie wgląd w ocenę skuteczności prowadzonych działań marketingowych.

Dlaczego wskaźników ROI oraz ROAS nie powinno się stosować zamiennie?

Wynika to z tego, iż całkowity zwrot z inwestycji może się znacząco różnić od zysku z reklamy. ROI mierzy bowiem, czy całość działań przyniosła pożądany rezultat, a ROAS — skuteczność danej reklamy. Możemy mieć do czynienia z sytuacją, w której udało się uzyskać doskonały wynik drugiego ze wskaźników, przy jednoczesnym negatywnym Return On Investment. Jest to związane z tym, że działania marketingowe mogą przynosić znakomite efekty, lecz mimo to, uzyskany zysk z oferowanych usług czy produktów będzie znikomy. By utrzymać oba wskaźniki na wysokim poziomie, należy dysponować odpowiednią wiedzą.


Jeżeli planujesz stworzenie, rozwój działu Digital Marketingu lub całego zespołu E-commerce to zapraszamy do kontaktu  – [email protected]. Pomożemy Ci określić profil pracownika, którego potrzebujesz, zakres jego obowiązków, umiejscowienie w strukturze, a następnie znajdziemy dla Ciebie odpowiedniego kandydata.

Write a comment