Fulfillment w E-commerce co to jest? Zalety i wady fulfillmentu

Fulfillment co to jest?

Fulfillment polega na oddelegowaniu przez sklep internetowy wszystkich zadań logistycznych do zewnętrznej firmy logistycznej.

W e-commerce obsługa zamówień internetowych jest skomplikowana i czasochłonna. Od przyjęcia zlecenia, poprzez pakowanie, aż po wysyłkę towaru do klienta.

Każdy właściciel sklepu internetowego prędzej czy później staje przed ogromnym wyzwaniem, jakim jest realizacja bardzo dużej liczby zamówień. I tu z pomocą przychodzi fulfillment dla e-commerce.

Powierzenie firmie zewnętrznej zadań związanych z pakowaniem i wysyłką towarów to nie tylko szansa na oszczędność czasu i pieniędzy, ale i możliwość stałego poszerzania asortymentu sklepu. Usługa ta okazuje się zatem korzystna zarówno dla osób rozpoczynających swoją przygodę z branżą e-commerce, jak i dla doświadczonych sprzedawców.

Fulfillment po polsku

Fulfillment to przekazanie obsługi logistycznej Twoich zamówień zewnętrznemu operatorowi. W zależności od wybranego modelu podwykonawca może zająć się częścią lub całością procesu obsługi zamówienia. Od momentu odbioru towaru od dostawcy po jego doręczenie do końcowego klienta.

Z takich usług mogą skorzystać nie tylko właściciele sklepów internetowych, ale i producenci czy dystrybutorzy. Outsourcing działań logistycznych niesie ze sobą wiele korzyści, a jedną z nich jest niewątpliwie to, że można tym samym przeznaczać więcej zasobów na poszerzanie asortymentu, pozyskiwanie nowych klientów czy działania promocyjne.

Dla kogo jest usługa fulfillmentu? 

Jeżeli jesteś właścicielem sklepu internetowego, a systematyczny wzrost sprzedaży sprawia, że nie możesz już realizować zamówień we własnym zakresie i za pomocą zasobów, którymi aktualnie dysponujesz, usługa fulfillmentu jest z pewnością dla Ciebie. To dobre rozwiązanie przede wszystkim dla małych i średnich e-sklepów, które nie posiadają swoich magazynów, ale też dla tych, które bardzo szybko się rozwijają.

Zalety i wady fulfillmentu

Zalety fulfillmentu

  • nie ma potrzeby inwestowania pieniędzy w magazyn i zatrudnianie pracowników, fullilment zapewnia pełną obsługę magazynową
  • magazyny świadczące usługi fulfillment są wyposażone we wszelkie narzędzia usprawniające szybkość i jakość pracy
  • fulfillment daje kontrolę nad jakością pracy magazynowej, porównywalną z zarządzaniem własnym magazynem (tzn. można decydować o każdym aspekcie realizacji zamówień, terminach i sposobach wysyłki, czy choćby o tym jak pakować towar) bez konieczności posiadania wiedzy z zakresu zarządzania magazynem
  • fulfillment oznacza wyższą optymalizację organizacji magazynu niż w przypadku samodzielnego zarządzania. ponieważ zakupujemy usługę – prawie na pewno będzie ona świadczona przez osoby z większym doświadczeniem niż początkujący sprzedawca. dzięki temu można pominąć etap „uczenia się na błędach” i korzystać z wiedzy i doświadczenia firmy współpracującej.
  • usługi fulfillment rozliczane są w miesięcznych okresach, na podstawie rzeczywistego wykorzystania powierzchni magazynowej jak i ilości zleconych prac (np. ilość zrealizowanych zamówień). dzięki temu rozpoczęcie pracy nie wymaga żadnych nakładów finansowych a sam koszt usługi skaluje się na podstawie zwiększającej się sprzedaży w sklepie. czyli każdy ponoszony koszt ma pokrycie we wzrastającej sprzedaży.

Wady fulfillmentu

  • fulfillment nie uwalnia nas od konieczności zarządzania procesem zaopatrzenia oraz monitorowania rotacji zapasów
  • podobnie jak w przypadku dropshippingu – fulfillment wymaga sporej dozy zaufania wobec firmy, której powierzamy wykonywanie za nas czynności mających bezpośredni wpływ na postrzeganą jakość obsługi wśród naszych klientów

Fulfillment cennik

Firmy zajmujące się sprzedażą internetową nie zawsze mają budżet na wynajem powierzchni magazynowych, zatrudnienie pracowników, wdrażanie systemów ich obsługi itp. O wiele korzystniejszym rozwiązaniem okazuje się outsourcing magazynowy, obejmujący już wszystkie te kwestie.

Trudno jest jednoznacznie ustalić coś takiego jak – cennik fulfilmentu. Ostateczne koszty związane z outsourcingiem magazynowym są często bardzo indywidualne. Są jednak ściśle zależne od kilku czynników:

  • Niebagatelne znaczenie w ustalaniu wysokości ceny za fulfilment mają np. średnia liczba zamówień w miesiącu (lub jej prognozy), czyli tzw. wolumen wysyłki.
  • Ważna jest też średnia liczba produktów przypadających na zamówienie.
  • W zależności od obsługiwanej branży, może to być przecież od kilku, do kilkuset sztuk dziennie. To bezpośrednio wiąże się z inną kwestią – orientacyjną ilością pozycji na sklepie i towaru w magazynie (które przedstawia się w sztukach, paletach czy innych jednostkach umożliwiających oszacowanie miejsca).
  • Nie bez znaczenia jest też rodzaj sprzedawanego towaru, czyli jego gabaryty, waga i właściwości (np. podatność na uszkodzenie czy temperaturę). Jeśli asortyment wymaga specjalnego przechowywania, cena za fulfilment będzie odpowiednio większa.
  • Wpływ na jej wysokość ma także średnia wartość jednej sztuki produktu ze względu na ubezpieczenie towaru. Istotne są również jeszcze kwestie oznakowania kodami kreskowymi, rodzaju systemu, w jakim działa sklep internetowy itp. Ostateczną cenę można więc określić jedynie na podstawie rozmowy z klientem.

Ile kosztuje wynajęcie magazynu?

Wbrew pozorom najęcie samego miejsca magazynowego nie jest wcale korzystniejszą opcją. Taka inwestycja jest kosztowna, a do tego wiąże się z dodatkowym wydatkami. Samo miejsce bowiem nie wystarczy – trzeba jeszcze zatrudnić pracowników obsługi, wyposażyć halę, stworzyć odpowiedni system zarządzania itp. Jak więc ocenić, ile kosztuje wynajęcie magazynu?

Zwykle są to kwoty rzędu kilkudziesięciu/kilkuset tysięcy złotych, do których trzeba doliczyć kolejne tysiące na wydatki. Usługi magazynowe dla e-commerce nie muszą być jednak tak drogie. Zlecenie organizacji całego procesu logistycznego zewnętrznej firmie, takiej jak Packfully, okazuje się nie tylko wygodniejsze, ale też znacznie tańsze.

Czym jest Amazon FBA?

Firma Amazon, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom, stworzyła usługę FBA, czyli Fulfillment by Amazon. Brzmi dość intrygująco, zasada działania jest jednak prosta. Każdego dnia za sprawą Amazon miliony produktów przemierzają świat by trafić do odbiorców. Aby ujednolicić sposób komunikacji pomiędzy sprzedawcami a klientami amazon, postanowiono jakoś scentralizować wysyłkę. Dropshipping, bo tak nazywa się ten model logistyczny, polega na przeniesieniu odpowiedzialności za dostawę ze sprzedawcy, na dostawcę.

Zalety Amazon FBA

  1. Magazynowanie towaru po stronie Amazona

Wykupując subskrypcję usługi tworzymy sobie swego rodzaju parcelę w strukturach Amazon do której dostarczamy swój towar. Po wszystkim zostaje nam już tylko koordynowanie zamówień, oraz komunikacja z klientami.

  1. Łatwe transakcje międzynarodowe

Niemcy, Hiszpania, Wielka Brytania, Francja – sprzedaż produktów w tych krajach jest możliwa dzięki modelowi dropshipping. Nie jesteśmy dzięki temu zobligowani do korzystania ze skomplikowanych procedur wysyłki międzynarodowej. Wszystko dzieje się w obrębie konkretnej jednostki, którą jest Amazon.

  1. Transparentność Amazon

Firma Amazon jest gigantem w branży e-commerce. Wobec tego musi dbać o wiarygodność i jakość świadczonych usług. Klienci z całego świata polegają na jej usługach. Dzięki tak skonstruowanemu modelowi sprzedaży możemy mieć pewność, że nasz produkt dotrze do klienta z zachowaniem najwyższego standardu.

  1. Czas realizacji

Mając firmę handlową realizującą dziennie kilkaset zamówień łatwo byłoby narazić się na opóźnienia. Dzięki FBA ten problem zostaje rozwiązany, ponieważ nasza odpowiedzialność ogranicza się do kontaktu z klientami, natomiast kwestie logistyczne rozwiązuje za nas amazon. Firma gwarantuje szybką i bezpieczną dostawę – nawet w 2 dni.

  1. Usługa Amazon Prime

Firma Amazon oferuje swoim użytkownikom możliwość wykupienia pewnego pakietu. Jego wymagania nakładają na dostawcę obowiązek zrealizowania darmowych zamówień w nie więcej niż 2 dni. Usługa na której mocy działa ten system to Amazon Prime. Klienci korzystający z tej usługi będą mieli możliwość nabywania naszych produktów za pośrednictwem tej usługi, co odciąży nas z dodatkowych kosztów wysyłki produktów.


Planujesz stworzenie, rozwój działu Digital Marketingu czy całego zespołu E-commerce?  Zapraszamy do kontaktu z nami: kontakt@digitalx.pl. Pomożemy Ci określić profil osoby, której potrzebujesz, zakres jej obowiązków, umiejscowienie w strukturze, a następnie znajdziemy dla Ciebie odpowiedniego kandydata.