Dlaczego culture fit jest tak istotny?

Culture fit, czyli dopasowanie kulturowe, odnosi się do zgodności wartości, przekonań i zachowań pracownika z wartościami wyznawanymi przez organizację. Jest to stopień, w jakim osobowość, styl pracy danej osoby są zgodne z kulturą firmy. 

Dopasowanie kulturowe jest niezwykle ważne dla firm, ponieważ może być wyznacznikiem tego, jak kandydat sprawdzi się w danej roli i jak dobrze dopasuje się do istniejącego zespołu. 

Dopasowanie kulturowe – dlaczego warto zwrócić na nie uwagę? 

Oprócz umiejętności specjalistycznych kandydata dobrym pomysłem jest również skupienie się na jego dopasowaniu do kultury organizacji.  

Dlaczego? Poniżej przedstawiamy kilka z zalet: 

Zwiększona satysfakcja z pracy: Kiedy wartości i styl pracy pracownika są zgodne z kulturą firmy zwiększa się prawdopodobieństwo, że będzie on zadowolony z powierzonych obowiązków i ich wykonywania, a także będzie wyraźniej czuł przynależności do organizacji.

Lepsze zaangażowanie: Pracownicy, którzy dobrze pasują do kultury firmy, są bardziej skłonni do angażowania się w swoją pracę i inwestowania w sukces firmy.

Lepsza wydajność: Kiedy pracownicy czują się komfortowo i są dopasowani do swojego środowiska pracy, mają tendencję do osiągania lepszych wyników, są bardziej produktywni i dostarczają lepsze rezultaty.

Mniejsza rotacja: Pracownicy, którzy dobrze pasują do kultury firmy, rzadziej odchodzą z organizacji, co zmniejsza koszty związane z rekrutacją i szkoleniem nowych pracowników.

Lepsza dynamika zespołu: Dobre dopasowanie kulturowe może pomóc we wspieraniu pozytywnych relacji i pracy zespołowej wśród pracowników, co może prowadzić do powstania bardziej spójnego i efektywnego zespołu.

Dopasowanie kulturowe może mieć znaczący wpływ na ogólny sukces organizacji, ponieważ bezpośrednio wpływa na zaangażowanie, wydajność i utrzymanie pracowników.

Jak dopasować kandydatów do kultury organizacji w procesie rekrutacji? 

Istnieje kilka sposobów na dopasowanie kandydatów do kultury organizacji:

  1. Zdefiniuj kulturę firmy: Jasno określ kandydatom kulturę firmy, jej wartości i misję podczas procesu rekrutacji. Pomoże to kandydatom zrozumieć organizację i określić, czy się z tym utożsamiają.
  2. Oceń wyznawane wartości i przekonania kandydatów: Skorzystaj z wywiadów behawioralnych, aby ocenić wartości, przekonania i styl pracy kandydatów. Pamiętaj o zadawaniu pytań, które dadzą Ci wyobrażenie o tym, jak kandydat działa i w jakim stopniu pasuje do kultury firmy.
  3. Zapytaj o referencje: Poproś o referencje od poprzednich pracodawców lub współpracowników, którzy mogą wypowiedzieć się na temat kandydata. 
  4. Wykorzystaj ocenę osobowości: Korzystaj z ocen osobowości, aby lepiej zrozumieć styl pracy kandydata, jego preferencje komunikacyjne i to, jak pasuje do istniejącego już zespołu.
  5. Zorganizuj okres próbny: Zaoferuj kandydatom okres próbny, podczas którego będą mogli z pierwszej ręki doświadczyć kultury firmy i stwierdzić, czy się z nią identyfikują. 
  6. Zapewnij jasną komunikację: Jasno komunikuj kandydatowi kulturę firmy, wartości i oczekiwania przez cały proces zatrudniania.

Odpowiednia ocena kandydata pozwoli zweryfikować stopień jego dopasowania do kultury organizacji. Warto wiedzieć, że koszt nieudanej rekrutacji dla stanowiska o wynagrodzeniu 6.000 zł brutto to nawet 91.000 zł, dlatego pracownik, który zostanie sprawdzony pod każdym kątem pozwoli uniknąć tego problemu. 


Jeżeli planujesz stworzenie, rozwój działu Digital Marketingu lub całego zespołu E-commerce to zapraszamy do kontaktu  – [email protected]. Pomożemy Ci określić profil pracownika, którego potrzebujesz, zakres jego obowiązków, umiejscowienie w strukturze, a następnie znajdziemy dla Ciebie odpowiedniego kandydata.