Czym jest growth marketing?

Growth marketing, czyli marketing wzrostu, jest modelem marketingowym obejmujących całość działań sprzedażowych i promocyjnych, w których centrum jest doświadczenie użytkownika w procesie zakupowym. W tym stylu kreuje się całą ścieżkę podróży klienta od jego pozyskania i zrozumienia potrzeb, przez dostarczenie odpowiedniego produktu, doprowadzenie do jego kupna oraz na utrzymaniu kończąc. Często między growth marketingiem i growth hackingiem stawia się znak równości. Growth hacking ma wiele punktów styku z growth marketingiem, ale koncentruje się głównie na pewnych kluczowych dla procesu etapach jak np. wprowadzaniu zmian i innowacji w produktach, ulepszaniu pewnych ścieżek w sklepie internetowym. Growth marketing patrzy na temat szerzej i dotyka wielu obszarów zawierając jednocześnie w sobie to wszystko, czego dostarczają działania w ramach growth hacking

Growth marketing i tradycyjne podejście do marketingu

Tradycyjny model działań marketingowych w swoim centrum ma utwierdzony marketing marki, o której to świadomość i widoczność marketerzy dbają najmocniej. Growth marketing podchodzi do tematu holistycznie, działając na różnych płaszczyznach z podobnym zaangażowaniem, tak aby żaden z tych obszarów nie został zaniedbany, ponieważ każdy z nich jest równie istotny.  A skoro już o etapach mowa to może warto wspomnieć o nich coś więcej w kontekście growth marketingu?

Budowanie świadomości

Jest bardzo ważnym filarem rozwoju Twojej marki. Klientów możesz podzielić na tych, którzy znają ją i korzystają z jej produktów będących odpowiedzią na ich potrzeby, ale jest też druga grupa, która nie ma pojęcia o Twoim istnieniu. Działania z zakresu growth marketingu mają nie tylko wzmacniać świadomość tych pierwszych, aby Twoja marka i jej rozwiązania była dla nich pierwszym wyborem w każdej sytuacji, ale również po to, aby zainteresować nią tych nieświadomych. 

Pozyskiwanie klienta

Skoro już pojawiłeś się w świadomości klienta, to teraz on przystępuje do badania Twojej oferty. Możliwości na transformację zainteresowanego w kupującego jest kilka i też na pewno posiadasz na to swoje gotowe rozwiązania. Nie bój się eksperymentować, wprowadzaj innowacje i wykorzystuj obecne na rynku trendy. Pozyskiwanie klientów jest trudne, bo trzeba zachęcić ich do podjęcia kroku w nowym i niezbadanym wcześniej obszarze i co najważniejsze – zaufać. Na tym etapie Twoja marka jest wciąż dla nich niewiadomą i podchodzą do niej z dystansem.

Aktywacja

I tu się wszystko zmienia. Jeżeli Twoje wcześniejsze działania wywołały w użytkowniku wrażenie, że warto Ci zaufać to musisz zrobić wszystko, aby stał się on klientem i zakupił Twój produkt, a w dalszej perspektywie pozostał z Tobą na dłużej. W tym celu między innymi musisz zadbać o dostępność oferty i jej czytelną prezentację. Współpracując z działem  UX oraz monitorując ruch użytkowników na stronie internetowej zaprojektujesz poprawne i proste ścieżki nawigacji. Eliminuj przeszkody, dbaj o atrakcyjne treści, dobre jakościowo zdjęcia i widoczne przyciski CTA. Zachęcaj do zapisywana się do newslettera, aby móc prowadzić kampanie email i utrzymywać stały kontakt. 

Utrzymanie

Jeżeli wszystkie powyższe kroki przeprowadziłeś wzorcowo, to w końcu zauważysz, że Twoje wysiłki się opłacały- dosłownie! Teraz musisz utrzymać zainteresowanie i zapuszczać korzenie głębiej w świadomości klienta. Pozostawaj w kontakcie poprzez spersonalizowane kampanie i rekomenduj produkty, które mogą się mu przydać. Pozyskiwanie klientów jest czasochłonne i kosztowne, dlatego kuj żelazo póki gorące. Stały monitoring aktywności klientów pomoże Ci w projektowaniu konkretnych kroków. Aby trafiać z komunikacją precyzyjnie pamiętaj o atrakcyjności treści oraz utrzymuj higienę bazy. Eliminuj na bieżąco wszystkie problemy i działaj na rzecz podnoszenia jakości doświadczenia klienta. Jeżeli narzeka on na Twój produkt zapytaj o szczegóły wykorzystując ankiety i formularze. Udowodnij, że interesuje Ciebie jego opinia i ta kiełkująca relacja, a nie tylko czysty zysk. 

Polecenia

Obecnie klienci chętniej dzielą się opinią o dokonanych zakupach. Można tym wiele wygrać, gdy chcą podkreślić swoje pozytywne doznania z powodu wyjątkowej obsługi klienta lub wiele stracić, gdy chcą ostrzec innych przed zakupem w Twoim sklepie. Na pewno chcesz pozostać odbieranym w tym pierwszym tonie. Zadowoleni z całości procesu zakupowego klienci podzielą się opinią ze znajomymi, ale również w sieci poprzez: opinie w wizytówkach, nagrania czy posty w serwisach społecznościowych, w których to dodatkowo mogą Ciebie oznaczyć. W takim przypadku ich opinia może dotrzeć do osób z poza ich prywatnego kręgu znajomych i stać się użyteczna szerzej. Czy dostrzegasz siłę takiego działania? Spontaniczne opinie mogą przynieść Ci sukces w postaci wzrostu świadomości marki, zwiększenia śledzących w kanałach social media, a w najlepszych przypadku, dostarczyć Ci nowych klientów. 

Growth marketing jest kompleksowym podejściem do biznesu, w którym dba się równomiernie o każde ogniwo procesu promocyjnego i sprzedażowego. Niedostateczna uwaga skierowana na którykolwiek jeden z tych etapów może zaważyć o sukcesie. Wymaga to wszystko wiele pracy, ale nagrodą jest zaangażowana i lojalna grupa klientów.  


Jeżeli planujesz stworzenie, rozwój działu Digital Marketingu lub całego zespołu E-commerce to zapraszamy do kontaktu  – kontakt@digitalx.pl. Pomożemy Ci określić profil pracownika, którego potrzebujesz, zakres jego obowiązków, umiejscowienie w strukturze, a następnie znajdziemy dla Ciebie odpowiedniego kandydata.