Budowanie marki osobistej na LinkedIn

Co kryje się za hasłem budowania marki osobistej? To wszystkie działania, które kryją się za kształtowaniem Ciebie jako profesjonalisty w swojej dziedzinie, mogącego zapewnić pracodawcy sukces poprzez wykorzystanie Twojego doświadczenia, wiedzy i umiejętności.  W tej chwili budowanie marki osobistej weszło na wyższy poziom. Przypomnij sobie jak robiłeś to jeszcze kilka lat temu wykorzystując głównie własne CV i ewentualne znajomości. Czasy jednak zmieniły się i tak samo, jak podejście do poszukiwania pracy.

Obecnie swoją markę osobistą budujesz w sieci, głównie na portalach społecznościowych, dzieląc się swoim doświadczeniem zawodowym, prezentując portoflio lub prowadząc bloga. Zmiana stylu szukania pracy, który wiąże się głównie z wykorzystywaniem w tym celu Internetu, zapoczątkowała powstawanie profesjonalnych przestrzeni online, jakimi są portale dedykowane specjalistom wielu dziedzin zawodowych. Jednym z takich miejsc jest LinkedIn, który jak sam komunikuje jest platformą zrzeszającą specjalistów, pomagającą zdobyć nowe umiejętności, pracę i rozszerzyć swoją sieć kontaktów.

Dlaczego warto mieć konto na LinkedIn?

CV to za mało, teraz liczy się interakcja, łatwość kontaktu i szybkość działania. Serwis daje możliwość dotarcia do osób, które wcześniej wydawały się nam nieosiągalne jak CEO Google, Producent w Netflix lub CMO w Zalando. To co jest najlepszym w LinkedIn to skracanie dystansu, który może okazać się jednocześnie kluczem do Twoje sukcesu i zdobyciu pracy marzeń. Na portalu znajdziesz wiele ciekawych treści i dyskusji.

Członkowie chętnie dzielą się wiedzą i prowokują interesujące dyskusje, w które każdy może się zaangażować i przedstawić swój punkt widzenia jako specjalisty w konkretnej branży. Zobacz ile to ułatwia, bo np. szukając kontrahentów możesz napisać do ich przedstawicieli bezpośrednio. Pozyskiwanie kontaktów nabrało innego znaczenia i zyskało na komforcie. Ale zanim zaczniesz w pełni korzystać z serwisu musisz stworzyć swój profil, który będzie odwzorowywał Twoje doświadczenie i wiedzę. Tu liczy się autentyczność i tą zasadą kieruje się społeczność LinkedIn.

Stwórz konto i zacznij budować swoją markę osobistą

  1. CV online

Zakładając konto musisz uzupełnić swój profil zawodowy. To przełożenie CV, ale serwis pozwala Ci je dodatkowo wzbogacić o portfolio, linki lub publikacje. W pełni uzupełnione profile lepiej pozycjonują się w wynikach wyszukiwania oraz zyskują na widoczności. Uzupełnij więc swoje doświadczenie zawodowe nie zapominając o wypunktowaniu najważniejszych i z sukcesem zakończonych projektów, dodaj umiejętności, ukończone kursy i szkoły.

Zadbaj o profesjonalne zdjęcie, gdyż nadaje ono autentyczności Twojemu profilowi. Pamiętaj o nagłówku, który wyświetla się pod Twoim nazwiskiem pełniąc rolę komentarza do Twojej osoby i informuje o obecnie sprawowanej roli, obszarze działania czy najbliższych planach zawodowych. Przygotuj spersonalizowany link do profilu, który możesz wysłać w momencie gdy trafisz na ciekawe ogłoszenie, a nie masz pod ręką CV. Warto też napisać kilkuzdaniowe podsumowanie do profilu, które opowie o Tobie coś więcej, zdradzi Twoje plany lub najważniejsze dokonania, które ukształtowały Twoją karierę.

  1. Zaproś znajomych

To druga po zbudowaniu profilu najważniejsza rzecz, którą musisz zrobić. Na LinkedIn to m.in. o rozwijanie sieci kontaktów chodzi, dlatego zacznij od budowania sieci kontaktów wykorzystując na początku swoje najbliższe kręgi znajomych. Wyszukaj ich w serwisie lub zaproś do dołączenia do społeczności profesjonalistów. Za takim działaniem kryje się jeszcze jedna aktywność, która nada Twojemu profilowi dodatkowej wartości.

Znajomi lub osoby, z którymi pracowałeś mogą potwierdzać Twoje umiejętności oddając na nie głos oraz dodając do Twojego profilu rekomendacje. Headhunter poszukujący pracownika o Twoich zdolnościach, widząc duże ilości potwierdzeń przy umiejętnościach, które w prowadzonej przez niego rekrutacji są wysoko punktowane, może na poważnie rozpatrzeć Twoją kandydaturę i zaproponować Ci udział w rekrutacji.

  1. Dołącz do grup tematycznych i związanych z zainteresowaniami

Bycie członkiem grup otwiera Ci możliwość aktywnego działania w serwisie i branie udziału w toczących się w nich dyskusjach. Zachęcamy do takich aktywności, bo być może wiedza ekspercka czy ciekawy punkt widzenia zaprezentowany podczas takich rozmów otworzą Ci ścieżkę kariery w interesującym miejscu?

Rekrutacja w sieci

Gotowy profil zawodowy, aktywność oraz poszerzanie sieci kontaktów może bardzo pomóc w rozwoju Twojej kariery zawodowej. Jak pokazują badania Pracuj.pl aż 54% Polaków szuka pracy wykorzystując w tym celu kanały social media, a 28% osób robi to na biznesowych serwisach społecznościowych. Możliwości dotarcia są duże, ale jak jeszcze bardziej wzmocnić swoją pozycję? Oto kilka rad jak z sukcesem budować swoją markę osobistą na LinkedIn:

Publikuj istotne treści. Nie zapominaj, że serwis jest nastawiony na inne treści niż Facebook i tu liczy się profesjonalizm, ekspercka wiedza, ciekawe spostrzeżenia. Sprawdzą się webinary, filmy, relacje z konferencji i wystąpienia.

Zwiększaj zasięg. Działaj jako posłaniec ciekawych treści, które mogą wywołać dyskusję. Udostępniony materiał warto wzbogacić własnym komentarzem wskazującym na Twoje stanowisko co do tematu.

Doradzaj i oferuj pomoc. To takie proste! Czasem wystarczy umieścić w komentarzu krótki scenariusz rozwiązania problemu czy doradzić w wyborze pracy. Twoje indywidualne spojrzenie na problem może okazać się dla kogoś naprawdę odkrywcze.

Bądź widoczny, ale z umiarem. Twoja zbyt częsta obecność w głównym ciągu komunikacyjnym serwisu może w końcu zmęczyć odbiorców. Jasne, być może Twoi znajomi mają mniejszy próg wrażliwości, ale inne osoby, które poznałeś głównie na LinkedIn mogą czuć się przytłoczone Twoją nadmierną aktywnością.

Bierz udział w dyskusjach, ale tylko wtedy gdy posiadasz wiedzę w temacie. Jeżeli jej nie masz, a się wypowiadasz, to możesz narazić się na śmieszność.

Bądź kulturalny i profesjonalny w wiadomościach prywatnych i dotrzymuj obietnic. Jeżeli otrzymasz wiadomość prywatną to zawsze zachowaj odpowiedni ton komunikatu, szczególnie jeżeli jest to osoba, której nie znasz osobiście. To jak komunikujesz się z innymi wiele o Tobie świadczy. Otrzymałeś propozycję pracy, ale nie spotkała się z Twoim zainteresowaniem? Podziękuj i odpisz szczerze, że tym razem z niej nie skorzystasz. Ważne jest, aby nie pozostawiać drugiej strony bez słowa.

Utrzymuj higienę bazy kontaktów. Dostajesz zaproszenie do grona znajomych i co dalej? Podkreślamy tu niejednokrotnie, że serwis bardzo pomaga zwiększyć bazę kontaktów, ale też nie musisz akceptować każdego zaproszenia. Możesz podejmować decyzję w zależności od Twoich potrzeb i planu projektowania ścieżki kariery. Zdarzają się też użytkownicy, którzy konta zawieszają lub nie rozwijają ich od dłuższego czasu. Pytanie czy takie kontakty są Ci potrzebne?

Czy można jeszcze bardziej zachęcić do założenia konta na LinkedIn, który w profesjonalny sposób przy wykorzystaniu intuicyjnych i prostych narzędzi pomaga budować markę osobistą? Nie oszukujmy się, w momencie gdy rekruter otrzyma Twoje CV sprawdzi Ciebie w sieci. LinkedIn będzie jednym z tych miejsc gdzie w pierwszej kolejności pokieruje swoje kroki i przyjrzy się Twojej sylwetce jeszcze mocniej. LinkedIn to wartość dodana do Twojej aplikacji i naprawdę warto skorzystać z możliwości jakie oferuje serwis. To wszystko w celu atrakcyjnego rozwoju Twojej kariery i zapewnienia sobie możliwości łatwiejszego poszukiwania pracy. Takiej okazji nie można zbagatelizować.


Planujesz stworzenie, rozwój działu Digital Marketingu czy całego zespołu E-commerce?  Zapraszamy do kontaktu z nami: kontakt@digitalx.pl. Pomożemy Ci określić profil osoby, której potrzebujesz, zakres jej obowiązków, umiejscowienie w strukturze, a następnie znajdziemy dla Ciebie odpowiedniego kandydata.