Bez tych 7 zasad nie przygotujesz dobrych opisów produktów. Poznaj je.

Nie przywiązujesz większej wagi do opisów produktów w swoim sklepie internetowym? Korzystasz głównie z tekstów pobranych ze strony producenta? Zmień swoje podejście, jeśli chcesz przyciągnąć klientów i zwiększyć sprzedaż. Opisy produktów to coś więcej niż krótkie notatki informacyjne. Ich sprzedażowy potencjał wykorzystasz tylko wtedy, gdy stworzysz je w oparciu o sprawdzone zasady.

Zamieszczanie w sklepie opisów produktów otrzymanych od producenta to pójście drogą na skróty. Takie rozwiązanie nie jest korzystne z punktu widzenia SEO, a ponadto nie wyróżni Cię wśród konkurencji. Czy wiesz, że niewielkim wysiłkiem możesz odwrócić losy swojego sklepu internetowego? Wystarczy, że poznasz tylko 7 zasad, które ułatwią tworzenie opisów produktów zachęcających kupujących do podjęcia pożądanej przez Ciebie decyzji zakupowej.

Dlaczego nadal wiele osób nie kupuje przez Internet?

Rekrutuj efektywniej

Rekrutacja w E-commerce & Sprzedaży i marketingu. Rekrutujemy i doradzamy. Szczegółowy profil Kandydata ze wskazaniem indywidualnie dopasowanych KPI. Pracownicy, którzy dostarczą Twojej firmie wymiernych rezultatów. Weryfikujemy Kandydatów merytorycznie i osobowościowo. Udzielamy gwarancji na Kandydatów.

Umów rozmowę z Digitalx

Czy wiesz, że nawet 27% Polaków nie dokonuje zakupów przez Internet? I chociaż najliczniejszą grupę (43%) stanowią osoby po 50. roku życia przywiązane do sklepów tradycyjnych, aż 34% rodaków w wieku 35-59 lat także tego nie robi. Z czego to wynika?

Dla 43% Polaków głównym powodem jest… brak możliwości bezpośredniego kontaktu z produktem. 23% respondentów, zapytanych o czynniki mogące wpłynąć na zmianę decyzji o zakupach, odpowiedziało: bardziej szczegółowe opisy produktów.

Niech ta informacja będzie dla Ciebie motywatorem do stworzenia tekstów zachęcających użytkowników do kliknięcia „w koszyk”.

Opis musi zastąpić realny kontakt z produktem

Kiedy chcesz przekonać potencjalnych klientów do dokonania zakupu, musisz zrekompensować im brak możliwości dokładnego przyjrzenia się produktowi. Sporo możesz osiągnąć poprzez zamieszczanie zdjęć 3D, które zapewniają interaktywne i informacyjne doświadczenie produktu. Jednak fotografię produktową warto potraktować jako element dodatkowy, a nie główny punkt zachęcający do zakupu.

Ogromną rolę odgrywają opisy produktów, które mogą wpłynąć na odpowiednią decyzję zakupową. Poprzez właściwy dobór słów można pobudzić zmysły i wyobraźnię do tego stopnia, że odbiorca „poczuje” fakturę, zapach, a nawet… smak.

Jak stworzyć dobry opis produktu?

Dobry opis produktu informuje, rozwiewa wątpliwości i uwzględnia argumenty przemawiające za wyborem tego konkretnego artykułu. Z jednej strony jest niczym najlepszy sprzedawca, a z drugiej – pozwala zastąpić brak fizycznego kontaktu (np. dotyku, powąchania).

Jak go stworzyć? Początkowo może nie będzie łatwo, ale – kiedy już dobrze przyswoisz sobie główne zasady – pójdzie Ci „jak z płatka”.

  1. Dostosuj opis do grupy docelowej

Musisz wiedzieć, komu sprzedajesz produkty i kto jest skłonny je kupić. Dlatego tak ważne jest ustalenie grupy docelowej, co pozwoli nadać opisowi właściwy kierunek. Nie chodzi jednak wyłącznie o uwzględnienie danych demograficznych, ale o przeniknięcie w głąb Twoich potencjalnych klientów.

Zastanów się m.in.:

  • z jakimi problemami się zmagają,
  • w jaki sposób produkt może im pomóc,
  • dlaczego mają wybrać właśnie ten artykuł spośród konkurencyjnych.

Nie zakładaj, że Twój produkt będzie odpowiedni dla wszystkich. Im bardziej zawęzisz grupę docelową, tym łatwiej będzie Ci do niej dotrzeć.

Wskazówka! Aby tworzyć skuteczne opisy produktów, musisz „przemawiać” językiem odbiorców. Uwolnij się od klątwy wiedzy – przestań używać słów, których zrozumienie wymaga specjalistycznej wiedzy. Przyjmij, że odbiorca nic nie wie (albo wie niewiele) o produkcie. Wszystko dokładnie wytłumacz – nawet jeśli wydaje Ci się to oczywiste i zbędne.

  1. Uwzględnij konkrety

Dobry opis produktu powinien zawierać wszystkie potrzebne informacje, ale bez lania wody. Nie stosuj „zapychaczy” – one nic nie wnoszą, a jedynie odciągają uwagę od ważnych danych. Skup się na konkretach, które są istotne z punktu widzenia odbiorcy. W tekście zaakcentuj te informacje, które wskazują na przewagę produktu nad innymi, stanowią jego wyróżnik. Jeżeli podkreślasz innowacyjność czy przyznane nagrody / certyfikaty, dołącz niezbędne dokumenty potwierdzające takie fakty.

Pamiętaj! Kiedy prezentujesz produkt, nie koloryzuj, nie pisz ogólnikowo. Niedopowiedzenia czy podawanie zbyt enigmatycznych danych mogą wprowadzić klienta w błąd. A to już krok do tego, aby zostać posądzonym o rozpowszechnianie nieprawdziwych informacji. To z kolei zwiększa ryzyko nałożenia kary przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK).

  1. Zastosuj język korzyści

Opis produktu powinien zastępować najlepszego sprzedawcę. Dlatego w jego treści nie powinny znaleźć się wyłącznie „suche informacje”. Są one niezbędne, ale muszą zostać poparte zaletami i korzyściami. Dzięki temu kupujący będzie wiedział, jak dana cecha produktu przekłada się na oczekiwania i potrzeby odbiorcy.

Zobacz również:  Czym jest merchandising w e-commerce i na czym polega praca na stanowisku merchandisera?

Popularnym modelem tworzenia opisów jest: cecha – zaleta – korzyść. Jego istotą jest przełożenie „suchych” danych na temat produktu na zaletę, a następnie na wynikającą z nich korzyść – w odniesieniu do odbiorcy.

Przykład. Sprzedajesz krem bazujący na technologii nanosomowej. Jeśli ograniczysz się wyłącznie do tej informacji, niewiele zyskasz. Kiedy dodasz, że zamknięcie składników aktywnych kosmetyku w nanosomach  pozwala docierać im w głębokie warstwy skóry i że to przełoży się na wyższą skuteczność działania, zwiększysz szansę na wybór tego produktu bez klienta.

Wskazówka! Treść powinna zawierać takie informacje, dzięki którym opis produktu zamieni się w „doradztwo”. Uwzględnij więc odpowiedzi na podstawowe i najczęściej zadawane pytania.

  1. Rozwiej wątpliwości

Opis pełni dwie ważne role: zastępuje brak możliwości bezpośredniego kontaktu z produktem, a także jest jak sprzedawca. Kupujący musi mieć pewność, że dany przedmiot wpisze się w jego oczekiwania. Dlatego w treści musisz skoncentrować się na rozwianiu jakichkolwiek wątpliwości. Jak to osiągnąć?

Informacje o produkcie przedstawiaj w odniesieniu do innych modeli lub konkurencyjnych artykułów. Pokaż, że to właśnie on będzie odpowiedni dla kupującego – wykorzystaj do tego mocne argumenty.

Przykład. Tworzysz opis produktu dla depilatora laserowego. Aby przekonać odbiorcę do zakupu, możesz napisać, że – choć jest droższy od depilatora klasycznego – zapewnia długotrwały efekt gładkiego ciała. Jeśli porównujesz do innych modeli laserowych, podkreśl krótszy czas depilacji.

W stworzeniu opisu rozwiewającego wątpliwości pomoże m.in. lista zalet i korzyści (wróć do pkt. 3).

  1. Pisz unikalnie

Powielanie opisów otrzymanych od producenta nie jest krokiem w dobrą stronę – i to z dwóch powodów. Po pierwsze narażasz się na tzw. duplicate content, a po drugie – nie wyróżniasz się wśród konkurencyjnych sklepów.

Wskazówka! Wykorzystaj opisy od producenta, ale uzupełnij je informacjami niezbędnymi z punktu widzenia odbiorcy. Dzięki temu otrzymasz unikalne treści o znacznie większym potencjale sprzedażowym.

Jeżeli w Twoim sklepie znajduje się szeroki asortyment produktów różniących się tylko 1-2 zmiennymi, także postaraj się o zachowanie unikalności. Najlepiej byłoby stworzyć oddzielne opisy dla każdego z produktów. Jest to jednak czasochłonne i kosztowne, dlatego możesz ograniczyć się do przygotowania uniwersalnego opisu, który warto zmodyfikować w zależności od zmiennych (np. koloru, wielkości).

  1. Dopasuj pod kątem czytelności

Nawet najlepszy opis produktu może zniechęcić do kliknięcia w koszyk z powodu… nieczytelności. Jeśli – pod względem wizualnym – będzie przypominał „ścianę tekstu”, mało kto zapozna się z treścią. Dlaczego?

Musisz pamiętać, że internauci mają tendencję do skanowania tekstu. Rzucają na niego okiem, zamiast wczytywać się w każde słowo. Warto więc wyjść naprzeciw ich przyzwyczajeniom poprzez zwiększenie czytelności opisu.

Wskazówka! Nawet jeśli opis produktu ma 1000-1500 znaków, zastosuj wypunktowania. Treść podziel na sekcje – z chwytliwymi śródtytułami. To dodatkowo zwiększy szansę na wygenerowanie

  1. Zoptymalizuj zgodnie z zasadami SEO

Optymalizacja opisów pod kątem SEO nie ma większego znaczenia z punktu widzenia kupujących (wyjątek stanowi poprawa czytelności). Jednak warto podjąć się tego zadania – po to, aby zwiększyć widoczność sklepu internetowego w wynikach wyszukiwania. Ma to bowiem duże przełożenie na sprzedaż – im lepszą pozycję zajmuje e-sklep, tym większe prawdopodobieństwo wizyty kupującego.

Aby dopasować opis do zasad SEO, pamiętaj o:

  • zamieszczeniu odpowiednich słów kluczowych,
  • ostylowaniu śródtytułów znacznikami H2-H3,
  • uzupełnieniu atrybutu ALT w grafice,
  • przeprowadzeniu linkowania wewnętrznego (np. do kategorii / podkategorii).

Wskazówka! Optymalizując opis pod kątem SEO, cały czas miej na uwadze oczekiwania kupujących. Chociaż treść powinna być przyjazna robotom Google, musi przede wszystkim oddziaływać na odbiorców.

Dobry opis produktu zwiększy szansę na poprawę wyników sprzedażowych. Aby przygotować go zgodnie z oczekiwaniami odbiorców, stań się potencjalnym klientem. Kiedy już wcielisz się w niego, łatwiej będzie Ci zrozumieć jego tok myślenia, potrzeby i ewentualne wątpliwości. To solidna baza do tego, aby stworzyć treść pomagającą wpłynąć na pożądane przez Ciebie decyzje zakupowe kupującego.

 

Artykuł opracowany przez Sago Media– zaufaną agencję copywriterską. 

Notojob.com 🚀 Oferty pracy w E-commerce

Portal ogłoszeń dedykowany Retail & E-commerce. Praca, którą polubisz!

Zobacz więcej