Badanie efektywności pracy wśród pracowników jest dobrym narzędziem mierzącym wyniki ich pracy oraz sprawdzającym ogólną postawę w stosunku do firmy i sprawowanego stanowiska. Daje obraz tego jak radzą sobie z obowiązkami oraz wskazuje na umiejętności zarządzania własnymi projektami. Standardem jest badanie efektywności w dużych korporacjach, ale jeżeli masz własny mniejszy biznes i chcesz sprawdzić jak pracują Twoi pracownicy, co im w pracy przeszkadza, a co pomaga to powinieneś wprowadzić taką formę badawczą.
Co przeszkadza w pracy?
Oczekiwanie, że wszyscy będą pracować na podobnym wysokim poziomie jest tylko i wyłącznie nieuchwytnym marzeniem. Tyle ile ludzi, tyle stylów pracy. Niektórzy angażują się bardziej i potrafią zaniedbać swoje przerwy na lunch tylko po to, aby skończyć projekt. Na drugim krańcu są tacy, którzy luźno i bezstresowo podchodzą do obowiązków przyznając sobie trochę więcej swobody. Jest jeszcze ogólne pracownicze środowisko, które generuje dodatkowe bodźce odrywające od pracy i wpływające na skupienie i realizację zadań. Wiele zmiennych nad którymi sztuką jest zapanować tak, aby utrzymać balans. Telefony, spotkania, e-maile, pracownicy innych działów oczekujący odpowiedzi. Ilość przerywników pracy jest dość duża, a jeżeli zestawimy to z ilością przepracowanych godzin możemy dojść do zaskakujących wniosków.
Sytuacji nie poprawia też wysoko rozwinięta technologia, która mogło by się wydawać, wspierać będzie produktywność. Niestety źle przygotowane rozwiązania i wielość programów i systemów potrafi wprowadzić chaos i utrudnić codzienną pracę. Wprowadzając tego typu udogodnienia zastanów się czy na pewno potrzebujesz wszystkich rozwiązań? Ich zasadność możesz też zbadać w badaniu efektywności i sprawdzić co się sprawdza, a z czego należy zrezygnować, by uprościć procesy i odciążyć pracowników. Dzięki badaniu uzyskasz wgląd w indywidualne umiejętności zarządzania czasem, delegowania obowiązków, poziomu realizacji zadań oraz wskaże ono na szereg sytuacji, które wybijają pracownika z rytmu i po prostu utrudniają wykonywanie obowiązków. Szybko dojdziesz do wniosku, które obszary wymagają poprawy.
Zdrowe miejsce pracy jako priorytet
To co najbardziej wspiera efektywność w pracy i działa mobilizująco na jednostki to atmosfera pracy, relacje zespołowe i podejście przełożonego. Czasem to właśnie środowisko pracy liczy się bardziej niż wynagrodzenie. Złe nastawienie, nieprzyjazne relacje, słabe zarządzanie, wielość projektów, deficyty kadrowe powodują, że na ludzi nakłada się kolejne obowiązki znacznie ich przeciążające. Taka atmosfera nie sprzyja skupieniu, a źle zbalansowane zadania wpływają na samopoczucie i wydajność pracowników, a to już krok od zaniedbywania pracy, wypalenia i finalnie rezygnacja z niej.
W przestrzeniach open space możliwość izolacji i pracy w ciszy i spokoju jest praktycznie niemożliwa. Dlatego przy nowej koncepcji zarządzania czasem i obowiązkami warto zastanowić się nad miejscami, gdzie można odciąć się od biurowego zgiełku. Jednym z takim rozwiązań jest praca zdalna, ale pamiętaj też o tym, że nie wszyscy ten komfort pracy na home office posiadają. Nie każdy potrafi pracować w domu i też może nie mieć możliwości na zagospodarowanie cichej i sprzyjającej tym celom przestrzeni. Jeżeli nie, to należy zadbać o ciche miejsca do pracy w biurze, gdzie każdy z pracowników w zależności od swoich potrzeb, będzie mógł wykorzystać je do realizacji zadań.
Niech badanie efektywności będzie papierkiem lakmusowym, który wskaże na kondycję pracowników, zasadność procesów i na szereg innych zależności, które oddziałują na pracę. Badanie jest świetną okazją do sprawdzenia indywidualnych opinii, które nie każdy potrafi wyrazić wprost. Dlatego by sprawiedliwie potraktować wszystkich i móc tworzyć przyjazne i efektywne miejsce pracy, korzystaj z badania efektywności. Możesz w nim zawrzeć pytania ogólne dotyczące organizacji i podzielić na działy, badając relacje między nimi. W formularzu, tam gdzie to istotne, pozostaw pytania otwarte, aby pracownicy mogli podzielić się spostrzeżeniami opisując konkretne sytuacje, które mogą okazać się kluczowe dla poprawy standardów pracy.