Zmiana roli dyrektora IT – komentarz eksperta Unity Group

Obecnie bardzo dużą uwagę poświęcamy intensyfikacji transformacji cyfrowej, która zdecydowanie nabrała rozpędu wraz z początkiem pandemii COVID-19. Zazwyczaj różnego rodzaju analizy tego trendu skupiają się na aspektach technologicznych. Jednak na tym etapie doskonale już wiemy, że nawet najlepszy plan digitalizacji przedsiębiorstwa nie uda się bez nowej roli dyrektora IT oraz jego zespołu. W tym momencie firmy z obszaru e-commerce, szczególnie B2B (business to business), po raz pierwszy w historii tak bardzo potrzebują kreatywnych liderów, którzy dzięki posiadanej wiedzy i charyzmie będą skutecznie przeprowadzać kluczowe zmiany w organizacji – niezależnie od obszaru, jednak z naciskiem na aspekt technologiczny.

Warto zwrócić uwagę, że dotychczas rola dyrektora IT była w tej przestrzeni bardzo generyczna i reaktywna. Powód? Prosta struktura. Osoby te odpowiadały przed zarządami za skuteczne i niezawodne działanie i rozwijanie kluczowych systemów informatycznych takich jak ERP, WMS, za infrastrukturę sieci, utrzymanie. To oczywiste więc, że taka rola wiązała się z dużą stabilnością działania.

Rekrutuj efektywniej

Rekrutacja w E-commerce & Sprzedaży i marketingu. Rekrutujemy i doradzamy. Szczegółowy profil Kandydata ze wskazaniem indywidualnie dopasowanych KPI. Pracownicy, którzy dostarczą Twojej firmie wymiernych rezultatów. Weryfikujemy Kandydatów merytorycznie i osobowościowo. Udzielamy gwarancji na Kandydatów.

Umów rozmowę z Digitalx

O kolejnych aspektach zmiany mówią badania, opublikowane w raporcie „Polski rynek B2B vs. Cyfrowy Megatrend. Sytuacja branży post COVID-19”, wydanym przez Unity Group. Wynika z nich wyraźnie, że wciąż istnieje rozdźwięk w postrzeganiu gotowości organizacji do zmiany pomiędzy właścicielami, zarządami i kadrą managerską. Kluczowa jest przede wszystkim perspektywa czasowa, w której osoby z różnych pozycji w strukturze oceniają wizje i perspektywy dla organizacji.

Jednakże obecny trend gospodarczy sprawił, że postawa “bezpiecznej stabilności” jest zdecydowanie niewystarczająca. Jeżeli firma ma na celu skuteczną ekspansję nie tylko na rynek zagraniczny, ale także krajowy oraz chce się dynamicznie rozwijać, po prostu musi mieć na swoim pokładzie dyrektorów IT, którzy skutecznie dostosują swoje działania i zespołu do niezbędnych zmian.

Jeszcze jednym kluczowym wskaźnikiem, który potwierdza konieczność określenia nowej roli dyrektorów IT, są powody, dla których coraz więcej firm intensyfikuje cyfrową transformację sprzedaży. Jak wynika z raportu „Polski rynek B2B vs. Cyfrowy Megatrend. Sytuacja branży post COVID-19” to przede wszystkim potrzeba podniesienia efektywności działań firmy oraz zmiany zachowania konsumentów na rynku były głównymi akceleratorami zmian. Trzeba dodać jeszcze aspekty kulturowe, które wiążą się chociażby z wymianą pokoleniową pracowników, dla których monotonia jest jednym z powodów do zmiany pracy.

Biorąc to wszystko pod uwagę nie trudno wysnuć wniosku, że z tego właśnie powodu obecnie od dyrektorów IT oczekuje się silnych kompetencji biznesowych, a struktura firmy powinna bardzo mocno wspierać ich współpracę z zarządem oraz innymi pionami biznesowymi. Rola reaktywna to już przeszłość, a firmy B2B muszą szybko odrobić tę lekcję.

Sebastian Błaszkiewicz – Sales Director at Unity Group