Wykorzystanie Facebooka w działaniach employer branding

Strategię komunikacyjną i wizerunkową z zakresu employer branding prowadzą wszystkie firmy, którym zależy na budowaniu ich pozytywnego wizerunku jako pracodawcy. Liderzy będący świadomi potencjału jaki kryje się za formą takich działań, wykorzystują je w profesjonalnych kanałach social mediach jak LinkedIn, na stronie www firmy, w informacjach branżowych i komunikatach PR.

Marka zyskuje na widoczności w przestrzeni internetowej wraz z każdym kolejnym narzędziem komunikacji. W ostatnim czasie taką platformą wspierającą employer branding staje się Facebook, którego wcześniej być może nie brałeś pod uwagę. Dlaczego więc powinieneś zmienić optykę i zacząć uwzględniać ten portal społecznościowy w swoich planach?

Zmiana nawyków

Kryzys wywołany pandemią naruszył fundamenty niejednej firmy i wpłynął na ciągłość zawodową wielu pracowników. Ci, którzy pracę zachowali, poddani zostali przyspieszonej adaptacji do nowego stylu wykonywania służbowych obowiązków, które teraz głównie realizowane są w domu. Rewolucja wydarzyła się na naszych oczach i mocno zaangażowała nas w kreowanie nowej rzeczywistości. Oprócz zmiany systemu pracy zmieniły się nasze nawyki.

Podczas lockdownu nasza eksploracja Internetu stała się bardziej wzmożona, w końcu to tam też przeniosły się nasze codzienne relacje z innymi ludźmi. Jak widać na brak możliwości spotkań na żywo dość szybko znaleźliśmy rozwiązanie co zostało odnotowane w statystykach – podskoczyły wskaźniki naszej obecności na portalach społecznościach. W ten sposób przywrócone zostały gwałtowanie zerwane kontakty i odświeżone zostały znajomości sprzed lat.

Facebook, który od pewnego czasu cierpli na mniejszy przyrost nowych użytkowników i niższe zaangażowanie, został odkryty na nowo. Wskaźniki ruchu wskazują również na dłuższy czas korzystania z aplikacji, niż miało to miejsce przed rokiem 2020.

Siła Facebooka

Co to może oznaczać dla Ciebie jako pracodawcy? Serwis wciąż ma bardzo duży udział w rynku, a ostatnie miesiące podbiły jego widoczność. Wnioski nasuwają się same. Jak można nie wykorzystać jego potencjału i zaangażowanych użytkowników, spędzających na nim więcej czasu? Czy pomyślałeś o rozszerzeniu swoich działań employer branding o Facebooka? Jeżeli jesteś świadomym przedsiębiorcą i nowoczesnym pracodawcą to na pewno działasz już w tym zakresie chociażby na portalu LinkedIn, dedykowanym karierze zawodowej, realizując swoją misję budowania pozytywnego wizerunku Twojej firmy jako przyjaznego i pożądanego miejsca pracy. Employer branding teraz szczególnie nabrał na znaczeniu, bo pracownicy w tym momencie, bardziej niż kiedykolwiek wcześniej, potrzebują wsparcia swojego pracodawcy. Rozszerzając obszary prezentacji swojej firmy o dodatkowe kanały wzbogacone o możliwość interakcji, to oprócz podtrzymywania kontaktu będziesz też budował wokół marki zaangażowaną społeczność. Znajdą się w niej pracownicy Twojej firmy, ambasadorzy marki, specjaliści wielu dziedzin i potencjalny kandydaci do pracy.

Jak więc działać na Facebooku, aby jednocześnie wspierać employer branding?

Portal pomaga być blisko, ułatwia nawiązywanie kontaktów i łączy różnych ludzi w tematycznych grupach. Zacznijmy od budowania relacji z pracownikami. Tworząc kolejne miejsce styku z marką i dostosowując treści, możesz pokazać inną stronę swojego biznesu. Pamiętaj o zachowanie balansu w przekazie, odsyłaj użytkowników do innych platform na których posiadasz konto firmowe po to, aby weszli szeroko w świat Twojej marki.

Profesjonalny i rzeczowy głos ekspercki zostaw na LinkedIn, więcej luzu i kreatywności pokaż na Facebooku.  Z myślą o pracownikach możesz stworzyć dla nich zamknięte grupy, których celem będzie szybsza wymiana informacji, lepsze poznanie i mniej formalne dyskusje sprzyjające zacieśnianiu zespołowych więzi. Zdarza się, że firmy tworzą tego tego grupy w celach towarzyskich, gdzie można umówić się na wspólne spotkanie, wyjazdy, kreatywne spędzanie czasu.

Dla osób z zewnątrz, niezwiązanych w żaden sposób z Twoją firmą, atrakcyjność przedstawianych przez Ciebie treści pozwoli zyskać kolejnego obserwatora, którego przy mądrym zarządzaniu fanpage’em możesz zmienić na szczerze zainteresowanego Twoim biznesem użytkownika. Obecnie portal daje więcej możliwości. Twórz live’y, dzięki którym przeprowadzisz np. ciekawy webinar lub szkolenie. Stwórz event, zaproś pracowników i znajomych, a oni zaproszą kolejnych zainteresowanych.

Zyskać możesz duże dotarcie, w tym  do osób, które nie znały Ciebie i Twojej firmy. Bądź dostępny i otwarty, dziel się wiedzą ekspercką na ile to możliwe, aranżuj dyskusje. Zaangażowane marki budujące społeczność w efektywny sposób i działające w myśl swoich wartości, zyskują większe poparcie i zainteresowanie publiczności. Wychodzenie do ludzi, skracanie dystansu i szczera prezentacja dodaje marce autentyczności.

W momencie gdy już skupisz wokół swojego biznesu większą grupę ludzi, możesz wtedy pójść o krok dalej. Być może wśród stworzonej społeczności znajdą się ciekawi kandydaci do pracy? Możesz rozszerzyć rekrutację o ten kolejny kanał. Umieszczenie ogłoszenia na swoim fanpage’u to w tej chwili trochę za mało. Co powiesz na stworzenie grupy eksperckiej, w której będziesz regularnie umieszczał wpisy dotyczące jakiegoś tematu z sektora Twojego biznesu i prowadził dyskusje? Możesz tam komentować trendy i innowacje, które znacząco wpływają na kształt rynku, sposób komunikacji czy rozwiązania sprzedażowe.

O tematy się martwimy, na pewno je znajdziesz. Chodzi tu głównie o zrzeszanie wokół Twojej firmy ludzi różnych specjalizacji, pośród których będziesz miał większą szansę znaleźć naprawdę ciekawych kandydatów. Umieszczenie ogłoszenia o pracę w takim miejscu jak wspomniana tu grupa, może znacznie skrócić ścieżkę poszukiwań, a wiesz dobrze jak w procesie rekrutacji liczy się szybkość reakcji i czas.

O ile wcześniej tego typu relacje wydawały się przesadą i firmy pozostawały w dystansie do swoich odbiorców, to teraz są wyznacznikiem nowoczesnej formy komunikacji  i budowania świadomości istnienia marki. Warto więc wykorzystać dostępne zasoby i w ramach employer branding działać naprawdę szeroko.


Planujesz stworzenie, rozwój działu Digital Marketingu czy całego zespołu E-commerce?  Zapraszamy do kontaktu z nami: kontakt@digitalx.pl. Pomożemy Ci określić profil osoby, której potrzebujesz, zakres jej obowiązków, umiejscowienie w strukturze, a następnie znajdziemy dla Ciebie odpowiedniego kandydata.