Wszystko, co musisz wiedzieć o: Sitemap

Sitemap jest plikiem w formacie XML lub stroną serwisu, na której można znaleźć listę podstron, z których została utworzona witryna. Taka mapa strony zawiera informacje na temat struktury danej strony internetowej, jej poszczególnych sekcji oraz umieszczonych tam linków. Sitemap ma na celu ułatwić pozycjonowanie witryny przez roboty wyszukiwarek i odpowiednie zindeksowanie jej zawartości. W ten sposób, przyczynia się on do poprawy pozycji strony internetowej w wynikach wyszukiwania. Co jeszcze warto wiedzieć na jego temat?

Jakie korzyści wynikają z posiadania pliku Sitemap?

Dlaczego Sitemap jest tak ważny? Plik ten ułatwia pracę robotom Google. Dzięki wspomnianemu plikowi w formacie XML, Googlebot jest w stanie szybko prześledzić daną witrynę, efektem czego jest wzrost liczby zaindeksowanych stron w wyszukiwarce. Odgrywa to szczególnie istotną rolę w przypadku dużych serwisów internetowych. Robotowi Google, poza linkami do stron przekazać można także informacje na temat priorytetu podstrony w domenie, daty ostatniej zmiany pod wskazanym adresem URL, tytułu wpisu i języku, w jakim został utworzony oraz grafikach.

Plik sitemap.xml — co to takiego?

Sitemap to plik tekstowy, który zawiera listę adresów URL. Gdy nie jest on ukryty, można go spotkać po dopisaniu w adresie URL domeny końcówki /sitemap.xml. XML jest językiem znaczników, w jakim wykonuje się sitemapę. Wykorzystuje się go do prezentowania danych w strukturalny sposób, co sprawia, że może być z łatwością odczytany zarówno przez ludzi, jak i maszyny. Plik z mapą strony powinien posiadać kodowanie UTF — 8, być mniejszy niż 50 MB i zawierać nie więcej niż 50 000 adresów URL. Jeżeli serwis nie spełnia poniższych wymagań, niezbędne będzie
przygotowanie kilku odrębnych sitemap.

Rodzaje sitemap

Wyróżnia się kilka rodzajów sitemap. Poniżej opisujemy pokrótce każdy z nich. Sitemap_index.xml — to plik, w którym znajdują się wszystkie sitemapy stworzone w ramach jednej strony internetowej. Umieścić należy tam tagi, takie jak: <sitemapindex> (informacja o tym, że dany plik będzie indeksem sitemap; umieszcza się ją na początku i końcu pliku), <sitemap> (informacja o dodaniu sitemapy) oraz <loc> (adres URL sitemapy).
Mapa strony pod Google News — w tym przypadku najważniejszą kwestią jest bieżące przesyłanie URL — ów do witryny. Zaleca się, by w mapie przygotowanej pod Google New umieszczać adresy, które zostały opublikowane w przeciągu ostatnich 2 dni. Po tym czasie można je usunąć z sitemapy. Co ważne, pozostaną one w indeksie przez kolejne 30 dni. W tego typu Sitemapie może się znajdować nie więcej niż 1000 artykułów. Należy tam umieścić tagi, takie jak: <news> (informacja o typie wpisu), <publication> (rodzaj publikacji), <name> (nazwa publikacji wraz z wiadomościami), <language> (język publikacji), <publication_date> (data publikacji w formacie W3C oraz <title> (tytuł artykułu z wiadomościami).
Mapy stron video — stworzenie takiej mapy pozwala zaprezentować dodatkowe informacje na temat filmów znajdujących się na stronie internetowej. Zaleca się, aby umieszczać tam wyłącznie strony związane z profilem danej witryny. Równie istotne jest nie blokowanie robota Google przez plik robots.txt. W ten sposób utrudnić można mu dotarcie do filmu. Tagi, jakie muszą się znaleźć w takiej mapie to: <url> (tag rozpoczynający), <loc> (adres URL, na którym znajduje się film), <video:video> (tag rozpoczynający, w którym umieszcza się dane na temat filmu), <video:thumbnail_loc> (link do miniaturki filmu), <video:title> (tytuł filmu), <video:description> (opis filmu, którego maksymalna długość to 2048 znaków), <video:content_loc> (adres URL do filmu) oraz <video:player_loc> (adres URL do odtwarzacza filmu). Dodatkowo, umieścć można tam także tagi: <video:duration> (odnosi się on do długości filmu podanej w sekundach, od 1 do 28 800) oraz <video:expiration_date> (to data, po upływie której film nie będzie już dostępny).


Jeżeli planujesz stworzenie, rozwój działu Digital Marketingu lub całego zespołu E-commerce to zapraszamy do kontaktu  – [email protected]. Pomożemy Ci określić profil pracownika, którego potrzebujesz, zakres jego obowiązków, umiejscowienie w strukturze, a następnie znajdziemy dla Ciebie odpowiedniego kandydata.

Write a comment