Wpływ person na efektywność content marketingu

Marketing treści to jeden z fundamentów nowoczesnego marketingu. Odpowiedzialny jest za szereg zależności od zainteresowania marką, przez prezentację oferty po finalizację procesu zakupowego. Budowanie świadomości marki powinno odbywać się na solidnym gruncie, którym jest właśnie content czyli wszelkie treści. To one kreują świat Twojej marki i budują wokół niej zaangażowaną społeczność, którą możesz w pewien sposób skategoryzować w oparciu o pokolenie, potrzeby i zachowania zakupowe. Posiadając taką wiedzę będziesz wiedział jak pisać do swoich klientów, aby naprawdę chcieli Ciebie słuchać. Do osoby po 40. r.ż. nie dotrzesz z tym samym komunikatem co do odbiorcy w wieku 16 lat. Żeby docierać z treściami precyzyjniej i przekładać je na akcje zajmij się stworzeniem person. 

Co to jest persona?

Rekrutuj efektywniej

Rekrutacja w E-commerce & Sprzedaży i marketingu. Rekrutujemy i doradzamy. Szczegółowy profil Kandydata ze wskazaniem indywidualnie dopasowanych KPI. Pracownicy, którzy dostarczą Twojej firmie wymiernych rezultatów. Weryfikujemy Kandydatów merytorycznie i osobowościowo. Udzielamy gwarancji na Kandydatów.

Umów rozmowę z Digitalx

To sztucznie wykreowana postać mająca być reprezentacją Twojego klienta. Person możesz posiadać kilka w zależności od ilości segmentów klientów. Tworzy się je po to, aby lepiej zrozumieć zachowania klienta i podejmowane przez niego wybory zakupowe. W projektowaniu sylwetek person bierze się pod uwagę następujące aspekty: ekonomiczny i demograficzny, zainteresowania, styl życia i indywidualne potrzeby. Posiadając szczegółową charakterystykę łatwiej będzie Ci tworzyć spersonalizowane komunikaty ofertowe celnie odpowiadające na wymagania konsumenckie. 

Zanim przejdziesz do kreowania person sprawdź jakich danych dostarczają Ci programy, których zapewne już używasz na potrzeby analityki i monitoringu ruchu oraz transakcji zakupowych. Szybko zauważysz pewne stałe zachowania, którymi charakteryzuje się każdy segment konsumentów i to będzie Twój punkt wyjścia do dalszych kroków. Dostrzeżesz też różnice pomiędzy grupami i ich aktywnościami oraz sprawdzisz, który profil klienta dostarcza najlepszej konwersji. Może dojdziesz do ciekawych wniosków, które zachęcą Ciebie do usprawnienia pewnych procesów. W momencie gdy zidentyfikujesz wszystkie istotne cechy i nakreślisz typowe dla danej grupy zachowania możesz zacząć tworzyć sylwetki person. Od czego zacząć? Oto lista rzeczy, które warto zawrzeć w procesie ich tworzenia:

1.  Imię i nazwisko: warto nazwać personę, aby nie traktować jej bezosobowo. To od razu zmienia nastawienie do niej niczym do rzeczywistej osoby i łatwiej tworzy się dedykowane jej treści.

2. Wiek.

3. Miejsce zamieszkania: duże, średnie czy małe miasto?

4. Wykształcenie.

5. Stan rodziny: czy jest singlem; posiada partnera/partnerkę; czy jest w związku małżeńskim; czy posiada dzieci, a jeżeli tak to ile i w jakim wieku?

Zobacz również:  Czym są słowa kluczowe?

6. Praca i stanowisko: określ jej profil zawodowy.

7. Codzienne obowiązki: określ standard życia i nawyki.

8. Zainteresowania: co lubi robić i z kim?

9. Nadzieje i marzenia: zastanów się do czego dąży i czym kieruje się w życiu.

10. Obawy: sytuacje, które powodują, że może odczuwać dyskomfort.

11. Wszystko to, co wyszło w poprzednim kroku związanym z obserwacją i analizą zachowań, a co może okazać się przydatne.

Jak pisać do person?

Najlepiej sprawdzić na dostępnych materiałach jakim językiem porozumiewają się przedstawiciele Twoich grup. Jakie reklamy się dla nich tworzy i jak pisze się dla nich w Internecie np. na blogach. Wiedząc czym się zajmują zawodowo przeglądaj biznesowe profile aktywnych użytkowników i sprawdź, jak komunikują się z publicznością. Zapisz się do grup tematycznych np. dla mam i sprawdź, o czym i jak piszą. Przejęcie języka takiej persony wpłynie na autentyczność komunikatu. Od razu zauważysz, która grupa daje sobie więcej swobody w stylu wypowiedzi; która skupia się na detalach; dąży od razu do istoty treści; buduje krótkie lub dłuższe historie nakreślające jakiś problem. To zaawansowany research, ale dostarczy Ci wielu przydatnych wskazówek i podniesie jakość treści. 

Gdy już nauczysz się pisać w konkretnym stylu to musisz przygotować tematy, które będziesz zgłębiał. Wiesz już czym się zajmują i jakiemu hobby się oddają Twoi klienci. Jak się trochę zastanowisz to w pewnym stopniu poznasz ich potrzeby. Skorzystaj z dostępnych zasobów i przyjrzyj się ich zakupom z przeszłości. Dla przykładu – młode mamy zaczynają stosować pieluchy dla niemowląt, które po jakimś czasie zmienią na te dedykowane trochę starszym dzieciom. Mając to na uwadze będziesz wiedział jaki komunikat do niej wystosować, aby zachęcić ją do zakupu tego konkretnego produktu w innej wersji, jeszcze zanim klientka pomyśli, że go potrzebuje. Proponuj jej też inne towary zależne od wieku i rozwoju dziecka, wskazując ich wartość dodaną np. że przedmiot ten wspiera rozwój motoryczny, pomaga na bolesne ząbkowanie itd. 

Wiele treści wymaga mądrego zarządzana przy minimalnym wysiłku, dlatego postaw na automatyzację. Raz przygotowane ścieżki będą samodzielnie generować komunikaty i katalogi produktów w zależności od potrzeb Twoich klientów. Bardziej zaawansowane mogą też reagować na zmianę pór roku, zbliżające się uroczystości np. urodziny i święta. Ciągła analiza danych i śledzenie trendów w komunikacji marketingowej będzie stale dostarczać Ci nowych pomysłów na prezentowanie oferty różnym grupom odbiorców.

Notojob.com 🚀 Oferty pracy w E-commerce

Portal ogłoszeń dedykowany Retail & E-commerce. Praca, którą polubisz!

Zobacz więcej