Dostęp do różnorodnych treści w dzisiejszych czasach jest bardzo duży, m.in. za pomocą ogólnodostępnej sieci, w której można korzystać z takich serwisów jak YouTube, LinkedIn, Facebook, TikTok, Instagram oraz wiele innych. Obecnie nawet bezpłatnie można uzyskać wiele wartościowej wiedzy. Wyzwaniem staje się jednak odpowiednio wybrać te treści, które faktycznie będą dostarczać cenną wiedzę i są warte poświęcenia czasu. Chcąc kształcić się samodzielnie należy zwrócić szczególną uwagę na jakość materiałów, z których się korzysta. Kilka osób związanych z marketingiem internetowym podzieliło się tym, jak wygląda ich rozwój zawodowy i na jakich źródłach wiedzy warto się skupić.
Kamila Antczak-Adamczyk, Specjalistka ds. marketingu internetowego, 4 REAL
Swoją przygodę z digital marketingiem zaczęłam od teorii, pierwsza w ręce wpadła mi książka “Marketing” autorstwa niekwestionowanego guru – Philipa Kotlera, która rozbudziła moją ciekawość i miłość do marketingu. Bardzo szybko znalazłam pracę jako stażystka w jednej ze Szczecińskich firm marketingowych, gdzie miałam ogromną swobodę działania, pochłaniałam wiedzę z supportu Google Ads i tysiąca serwisów internetowych oraz filmików na YouTube. Praktycznie od razu testowałam wszelkie funkcjonalności na żywym organizmie systemu Google Ads i Analytics. Po kilku miesiącach zdobyłam moje pierwsze certyfikaty potwierdzające moje umiejętności z zakresu marketingu internetowego Google Ads i Google Analytics. Kolejnym punktem były szkolenia u Michała Lewińskiego i tak po kilku latach zaczęłam prowadzić doradztwa i szkolenia dla przedsiębiorców z budowy i prowadzenia kampanii Google Ads oraz Google Analytics dotyczących konfiguracji i analizy zebranych danych.
Opublikuj swój artykuł!
Masz wiedzę w obszarze HR, E-commerce, marketingu i sprzedaży? Podziel się nią na naszym blogu! Twoje treści mogą zainspirować tysiące czytelników.
Skontaktuj się z namiJeśli Ty stawiasz pierwsze kroki w marketingu internetowym i zastanawiasz się od czego zacząć – nie czekaj, nie rozmyślaj, po prostu zatrać się w marketingu.
W drodze do domu słuchaj podcastów, przygotowujesz obiad? włącz wideo na YouTube, scrollujesz feeda na Facebooku? wyszukaj firmy działające w interesującej Cię dziedzinie marketingu, sprawdź ich strony internetowe – pochłaniaj wiedzę z każdego możliwego medium. Skorzystaj z darmowych kursów: Google Internetowe Rewolucje, PARP, HubSpot Academy, Navoica, Startup PFR, Class Central.
Wiedza z jakich obszarów jest niezbędna dobremu digital specjaliście/ekspertowi ?
Uogólniając dobrze jest wyspecjalizować się w jednym obszarze, w moim przypadku jest to obsługa systemu reklamowego Google Ads, ale nie ograniczać się tylko do zdobywania wiedzy z tego obrębu. Dobry specjalista odnajduje się w trendach marketingowych, ma pojęcie (chociażby podstawowe) o mediach społecznościowych (Facebook, Instagram, TikTok, Linkedin, Twitter itp.), wie na czym polega optymalizacja stron internetowych oraz jak przeprowadzać audyty, potrafi ustalić profil klienta i jego ścieżki do konwersji. Digital marketing jest ciągle rozwijającą się dziedziną, dlatego i My nie możemy stać w miejscu.
Na czym należy się skupić chcąc osiągnąć jak najlepszy efekty?
Uważam że, skuteczny plan rozwoju, należy rozbić na kilka mniejszych “sukcesów”, a następnie rozpisać na poszczególne kroki, które doprowadzą nas do upragnionego celu. Jestem wielką fanką tworzenia list i wszelkich arkuszy kalkulacyjnych. 🙂
Książki
- SEO & SEM Marco Maltraversi – przewodnik dla zaawansowanych po Webmarketingu
- Marketing internetowy Google Krzysztof Marzec, Tomasz Trzósło
- Google Analytics w biznesie/ dla marketingowców, Martyna Zastrożna
- Jak stworzyć plan marketingowy. Droga do sukcesu, John Westwood
- Statystycznie rzecz biorąc, Janina Bąk
Dla osób stawiających pierwsze kroki w obszarze marketingu, niezmiennie polecam wszelkie pozycje Philipa Kotlera dające podstawy i inspiracje.
Podcasty
- Mała wielka firma – Marek Jankowski
- Przekonajmy się – Andrzej Tucholski
- (Nie) boję się jutra – Wojciech Markowski i Jarosław Seredyński
- Michał Sadowski – Podcast Biznesowy
Kursy i szkolenia
- Dla początkujących kurs Internetowe Rewolucje od Google
- Szkolenie Google Analytics – Maciej Lewiński
- Kursy e-learningowe zaprojektowane przez ekspertów ds. usług Google na platformie Skillshop
Materiały YouTube
- @GaryVee
- @MeasureSchool
- @sprawny.marketing
Profile LinkedIn
- Janina Bąk
- Paweł Tkaczyk
- Michał Sadowski
- Artur Jabłoński
- Rahim Blak
- Maciej Lewiński
- Jakub Biel
….. i wielu wielu innych.
Prasówka
- Marketer Plus
- Sprawny Marketing
- E-commerce w praktyce
- Media i Marketing
Tik Tok
- @facetka_od_reklamy
- @lukasz_hodorowicz
- @mateuszwycislik.pl
- @natalia_plewniok
- @dawid_krakowiak
- @sokolowskimarketing
Karolina Chomicz, Koordynatorka e-marketingu, Spółka 3LP S.A.
Praca w digital marketingu to ciągłe dokształcanie. Dzień rozpoczynam więc od kawy i LinkedIn. Polecam bardzo obserwować Pawła Tkaczyka, Janinę Bąk, Michała Sadowskiego, Maćka Lewińskiego. Pamiętajmy, że digital marketing jest bardzo różnorodny, więc warto dywersyfikować wiedzę i czerpać odrobinę z każdego aspektu – analityki, brand management, UX, performance. Dzięki temu mamy szeroki wgląd na nasze działania i możemy być po prostu bardziej skuteczni.
Poleca Pani jakieś konkretne źródła wiedzy?
Podcasty: Kiedyś moim ulubionym był anglojęzyczny Casual Fridays, ale niestety od ponad roku nie nagrywają. Wciąż jednak można wysłuchać poprzednich odcinków, co gorąco polecam, bo są pełne uniwersalnej wiedzy. Na polskim polu słucham Konkretnie o Marketingu i Sprzedaży Artura Jabłońskiego. Przy okazji wszystkim polecam jego książkę „Jak pisać, żeby chcieli czytać (i kupować)” – złoto. Po angielsku polecam, szczególnie początkującym, Marketing Made Simple doktora J.J. Petersona oraz Marketing School Neila Petela i Erica Siu. Ten drugi jest szczególnie ciekawą formą – krótkie nagrania (do 10 min) w niezobowiązującej formie. Trzymając się anglojęzycznych poleceń – na każdym etapie kariery w digital marketingu polecam książkę Daniela Rowlesa „Digital Branding”. Ta książka jest narzędziem do pracy – daje nam case studies, przykłady strategii, sporo teoretycznej wiedzy z dziedziny SEM, SEO, UX, social media i brandingu samego w sobie.
Jaką radę ma Pani dla osób rozpoczynających swoją zawodową karierę w marketingu internetowym?
Polecam nie bać się i wyjść z inicjatywą. Kiedy chciałam dostać staż w agencji reklamowej, wtedy jednej z największych w Polsce, napisał do nich maila i załączyłam dwa teksty. Zaprosili mnie na spotkanie i tak już na drugim roku studiów zaczęłam karierę w digital marketingu jako content writer.
Przy wyborze wartościowych źródeł warto kierować się…
Poleceniami ekspertów, znajomych. Osobiście cenię sobie knowledge sharing w zespole. Uważam, że to bardzo rozwijające. Sama też szukam interesujących mnie treści. Przeszukuję Spotify, YT, księgarnie internetowe.
Wiedza z jakich obszarów jest niezbędna dobremu digital specjaliście/ekspertowi?
Analityka! Bez danych dużo nie zdziałamy i nie damy rady prześcignąć konkurencji. Poza tym uważam, że warto znać każdy obszar chociaż w minimalnym stopniu i być ekspertem w jednym z nich.
Michalina Kasprzyk, Marketing Manager, marka Maniewski
Gdy ja zaczynałam swoją drogę zawodową digital marketing dopiero raczkował, obecnie mamy wiele ścieżek specjalizacji, proponuję zacząć od zdefiniowania swoich mocnych stron, sprawdzenia perspektyw zawodowych w danej dziedzinie, jakie są prognozy i trendy rozwoju w digitalu. Może w tym pomóc doradca zawodowy, znajomy pracujący w branży lub ekspert, do którego odezwiemy się na LinkedInie.
Za ważne źródła wiedzy w obszarze digital marketingu uważam…
Z perspektywy 14 lat pracy w digital marketingu jako największą wartość i źródło wiedzy oceniam ludzi, z którymi miałam okazję pracować – przełożonych, którzy stawiali przede mną ambitne cele, zachęcali do szukania rozwiązań oraz współpracowników lub mentorów, którzy inspirowali mnie do dalszej pracy zadając często niełatwe pytania. Zdecydowanie polecam czerpanie z doświadczeń innych osób, praktyków biznesu, czy to poprzez programy mentoringowe, stażowe, grupy tematyczne, podcasty.
- Książki – każdy marketer, także ten pracujący w środowisku digital, powinien znać podstawowe mechanizmy rynku, reguły, które od lat niezmiennie definiuję rolę marketingu w biznesie, dlatego zachęcam do sięgania do podstaw i autorów takich jak: Kotler, Ogilvy, Drucker czy Gladwell
- Podcasty – w mojej ocenie jedno z najlepszych obecnie źródeł wiedzy nie tylko o marketingu, szczególnie polecam: wszystkie podcasty od Voice House, Sztukę E-commerce, Nowoczesna sprzedaż i marketing, Przygody Przedsiębiorców
- Kursy i szkolenia – w sieci można znaleźć wiele, często bezpłatnych, webinarów organizowanych przez agencje lub właścicieli popularnych narzędzi wspierających pracę marketerów, wiele uczelni oferuje także studia podyplomowe z zakresu marketingu internetowego. 8 lat temu ukończyłam takie studia na Wydziale Humanistycznym AGH, oferta kierunków została rozbudowana i cieszy się dużą popularnością.
- Strony www – polecam raporty i publikacje wydawane przez Izbę Gospodarki Elektronicznej, czy IAB Polska, od lat śledzę też: Marketer +, E-commerce w praktyce, Nowy Marketing czy Wirtualne Media
- Eksperci – warto poszukać osób specjalizujących się w obszarze, którzy nas najbardziej interesuje, mogą to być eksperci np. od Google Analytics jak Maciej Lewiński, czy właściciele agencji chętnie dzielący się wiedzą jak np. Marek Kich z Satisfly.
- LinkedIn – polecam obserwować Managerów, Dyrektorów Marketingu marek, których działania w Internecie do nas trafiają, to potężna dawka wiedzy praktycznej
…. zachęcam też, aby dołączyć do społeczności w ramach grup tematycznych na Facebooku, nadal stanowią bardzo wartościowe źródło wiedzy i doświadczeń od innych marketerów.
W wyborze źródeł kieruje się…
Wiarygodnością i doświadczeniem, sprawdzam tło zawodowe eksperta, projekty agencji, referencje czy rekomendacje.
Wiedza z jakich obszarów jest niezbędna dobremu digital specjaliście/ekspertowi ?
Ogólna wiedza biznesowa, pozwalająca lepiej zrozumieć cele marketingowe i dopasować zestaw narzędzi do ich osiągania. Marketer w organizacji reprezentuje `klienta, dlatego insighty konsumenckie, trendy, zachowania Klienta, kiedy, w jaki sposób, z jakich platform korzysta jest kluczowa to precyzyjnego i skutecznego dotarcia.
Chcąc osiągnąć jak najlepszy efekty warto skupić się …
Na Kliencie i jego potrzebach, niezależnie od dziedziny marketingu w której się specjalizujemy:)
Jeżeli planujesz stworzenie, rozwój działu Digital Marketingu lub całego zespołu E-commerce to zapraszamy do kontaktu – [email protected]. Pomożemy Ci określić profil pracownika, którego potrzebujesz, zakres jego obowiązków, umiejscowienie w strukturze, a następnie znajdziemy dla Ciebie odpowiedniego kandydata.
Promuj swoją firmę u nas!
Publikacja na naszym blogu i promocja w social mediach to doskonała okazja do wypromowania Twojej firmy, przedsięwzięcia lub własnej osoby. Dotrzyj do szerokiego grona specjalistów z branży HR, E-commerce i Marketingu.
Skontaktuj się z nami