Viral marketing — czym jest i czy warto go stosować?

Marketing wirusowy (z ang. viral marketing) może wynieść zasięgi Twojej marki na wyżyny, a przy tym zoptymalizować koszty reklamy i zwiększyć rozpoznawalność marki. Chcesz zyskać wszystkie te korzyści? W takim razie przekonaj się, czym w praktyce jest viral marketing.

Viral marketing – co to jest?

Zapewne wielokrotnie słyszałeś już słowo „viral”, ale czy wiesz, czym on jest? Viralem może być chwytliwy slogan, mem, video, reklama telewizyjna i wiele innych atrakcyjnych dla użytkowników Internetu form.

Wspólnym mianownikiem jest tutaj wywoływanie emocji, bo to na nich opiera się marketing wirusowy. Pod wpływem radości, współczucia, gniewu, wzburzenia czy smutku użytkownicy angażują się i udostępniają dalej stworzony przez markę viral.

Zatem, jak sama nazwa wskazuje, marketing wirusowy stopniowo rozprzestrzenia się w pewnym środowisku, tworząc niejednokrotnie oszałamiające zasięgi i rozszerzając świadomość na temat marki.

Najważniejsze cechy, które wyróżniają viral marketing to:

  • dobrowolność – najważniejszą cechą virali jest to, że użytkownicy przesyłają je w sposób w pełni dobrowolny, z własnej woli;
  • przemyślana strategia – wbrew pozorom wymyślenie dobrego virala to nie taka prosta sprawa, dlatego specjaliści ds. marketingu opracowują szczegółową strategię marketingową, która wymaga kreatywności, znajomości marki i potrzeb grupy docelowej;
  • działanie w Internecie – naturalnym środowiskiem virali jest Internet, szczególnie Social Media, takie jak Facebook, Instagram, YouTube, TikTok oraz Pinterest.

Viral marketing – przykłady

Podczas poszukiwania pomysłu na viral potrzebne są spore zasoby kreatywności. Warto jednak wybierać wśród najpopularniejszych form, takich jak:

  • mem,
  • reklama telewizyjna,
  • video,
  • fotomontaż,
  • kampanie RTM, czyli Real Time Marketing, powiązane z aktualnymi wydarzeniami,
  • viral w formie tekstowej, np. screen lub wpisy w Social Mediach, szczególnie na Twitterze,
  • kampanie e-mail marketingowe.

Dlaczego warto stosować marketing wirusowy?

Zastanawiasz się nad tym, czy Twoja marka powinna zdecydować się na stworzenie virali? Oto powody, które szybko przekonają Cię do tego, że warto zdecydować się na inwestycję w marketing wirusowy:

Ekspresowo wykreujesz wizerunek swojej marki

Gdy viral staje się sukcesem, już po kilku dniach czy tygodniach możesz wykreować wizerunek firmy w Internecie. Kluczem jest to, aby wymyślić taką formę i przekaz, która będzie zgodna z wartościami Twojej działalności.

Znajdź sposób, aby zostać zapamiętanym, ale przy tym utrzymuj spójny język komunikacji pomiędzy marką a odbiorcą. Edukuj, baw, a nawet przełamuj stereotypy, aby zostać zapamiętanym i wywołać emocje.

Zwiększysz zasięg

Stworzenie dobrego mema, który zbiera zasięg to za mało. Kluczowe jest to, aby viral od początku wskazywał, kto jest jego autorem. Możesz wykorzystać w tym celu znak wodny, logo, slogan, nazwę lub też gadżety reklamowe, pojawiające np. w spocie reklamowym. Dzięki temu zwiększając jego zasięg, spotęgujesz też zasięg swojej marki.

Zdobędziesz lojalnych klientów

Kolejną korzyścią, jaką możesz zyskać, jest zbudowanie społeczności, która będzie wiernie wspierać markę. Wpłynie to na stabilność finansową i możliwości związane z rozwojem firmy. Marketing wirusowy pozwala również na wzmacnianie lojalności wśród klientów. Dlatego też chętnie wykorzystywany jest również w branży e-commerce.

Osoby prowadzące sklep internetowy, mogą poszerzać wiedzę klientów, ale też angażować użytkowników poprzez oferowanie im w zamian kodów rabatowych lub zapewniać dostęp do akcji promocyjnych.

Czy marketing wirusowy może być niebezpieczny dla marki?

Viral może stać się świętym Graalem dla Twojej marki, ale tylko wtedy, gdy zostanie oparty na rzetelnej analizie. W przeciwnym razie stanie się zagrożeniem. Im większa marka, tym niebezpieczeństwo staje się większe. Wszystko przez to, że wypuszczając viral, tracisz nad nim kontrolę i zaczyna on żyć własnym życiem. 

Dobrym sposobem, który pomoże ustrzec przed tym zagrożeniem, jest sprawdzenie viralu najpierw na mniejszej grupie odbiorców i zbadanie reakcji, jakie wywoła.


Jeżeli planujesz stworzenie, rozwój działu Digital Marketingu lub całego zespołu E-commerce to zapraszamy do kontaktu  – kontakt@digitalx.pl. Pomożemy Ci określić profil pracownika, którego potrzebujesz, zakres jego obowiązków, umiejscowienie w strukturze, a następnie znajdziemy dla Ciebie odpowiedniego kandydata.

Write a comment