Trade marketing – czym jest i jakie ma zalety?

Mianem trade marketingu określa się działania mające na celu zagwarantowanie lepszej widoczności i dystrybucji produktów — zarówno w sklepach, jak i u pośredników czy dystrybutorów. Ma on na celu zachęcić osobę sprzedającą wyroby producenta, aby umieścić je w danym miejscu ekspozycji lub promować w inny sposób, tak by skutecznie przyciągały uwagę potencjalnych klientów.

Czym jest trade marketing?

Trade marketing jest rodzajem marketingu odnoszącego się do sektora dóbr i usług. Należy on do marketing mix, czyli narzędzia wykorzystywanego w celu opracowania oferty danej marki. Dzięki niemu, jest ona w stanie zaplanować, jakiego rodzaju produkty i w jaki sposób chce proponować potencjalnym klientom. Kluczową kwestią jest tutaj określenie grupy docelowej i stworzenie atrakcyjnej oferty. Trade marketing wykorzystuje koncepcję 4P lub 7P. Pierwsza z nich składa się z 4 głównych narzędzi marketingu mix umożliwiających tworzenie skutecznych kampanii reklamowych. Są nimi: produkt, cena, promocja oraz dystrybucja. Jeżeli chodzi natomiast o koncepcję 7P, wzbogaca się ją o 3 dodatkowe elementy: ludzi, proces i świadectwo materialne.

Trade marketing to doskonałe rozwiązanie dla przedsiębiorców, którzy nie mają czasu, aby samodzielnie zajmować się sprzedażą i dystrybucją swoich produktów oraz współpracą z pośrednikami specjalizującymi się w tego typu promocji. Nawiązując współpracę ze specjalistą do spraw trade marketingu zyskuje on gwarancję, iż jego wyroby zostaną umieszczone w atrakcyjnym miejscu na sklepowych półkach. Główny cel tego typu działań to osiągnięcie sytuacji, w której obie strony czerpią z niej korzyści. Dla producenta jest to wzrost sprzedaży i zasięgi do marki przez docieranie do nowych klientów, dla dystrybutora — możliwość poszerzenia oferty i przyciągnięcie klientów danej firmy.

Zalety trade marketingu

Jakie są główne zalety trade marketingu? Umiejętnie prowadzone działania tego typu są w stanie przynieść firmie szereg korzyści. Dzięki nim, przedsiębiorstwo jest w stanie zyskać znaczącą przewagę nad konkurencją. Jest to możliwe dzięki dobrze zaplanowanemu planowi promocji pozwalającemu na skuteczne działanie i dotarcie do możliwie jak największej grupy odbiorców.
Efekt — wzrost udziału producenta w rynku oraz świadomości konsumenta na temat firmy. Sprawia to, że produkt jest lepiej widoczny na rynku, a co za tym idzie — dobrze się sprzedaje, a przedsiębiorstwo odnotowuje wzrost zysków. Za sprawą trade marketingu możliwe staje się stworzenie wydajnej sieci dystrybucji w obrębie konkretnej branży oraz umocnienie pozycji firmy na rynku. Niewątpliwym jego atutem jest także możliwość nawiązania cennych kontaktów z partnerami i podmiotami uczestniczącymi w etapie produkcyjnym oraz dystrybucyjnym produktu.

Główne narzędzia trade marketingu

Prowadząc działania z zakresu trade marketingu, warto korzystać z narzędzi, takich jak:

Materiały POS (point of sale) — materiały reklamowe mające na zadanie wspierać sprzedaż produktów. Przeznaczone są one dla klientów detalicznych, którzy zapoznają się z nimi w punktach handlowych. Materiały POS skutecznie zwiększają prawdopodobieństwo zakupienia produktu. Są nimi między innymi roll — upy, potykacze, wobblery, shelfstoppery czy toppery.

Narzędzia edukacyjne — działania mające na celu poprawić relację ze sprzedawcami i dostarczać
im niezbędnej wiedzy na temat promocji produktów. Są to wszelkiego rodzaju kursy oraz szkolenia.

Grywalizacja — określenie to odnosi się do wykorzystywania elementów gier i technik ich projektowania w niezwiązanym z nimi kontekście. Działania tego typu mają za zadanie angażować i motywować do działania. W przypadku trade marketingu, grywalizacja przyczynia się do wzrostu zaangażowania dystrybutorów i wzrostu sprzedaży. Odbywa się to między innymi przez organizację konkursów, w których wyróżniane mogą być na przykład placówki, którym udało się sprzedać największą liczbę produktów w danym dniu.


Jeżeli planujesz stworzenie, rozwój działu Digital Marketingu lub całego zespołu E-commerce to zapraszamy do kontaktu  – [email protected]. Pomożemy Ci określić profil pracownika, którego potrzebujesz, zakres jego obowiązków, umiejscowienie w strukturze, a następnie znajdziemy dla Ciebie odpowiedniego kandydata.

Write a comment