Topowe zawody w postpandemicznej rzeczywistości. Kto jest na celowniku headhunterów?

Rok 2020 był niewątpliwie przełomowy dla wielu sektorów biznesu i wymusił jego ekspresowe przebudowanie, a związane z tym zmiany mocno wpłynęły również na zapotrzebowanie specjalistów. Jakie profesje są na szczycie list headhunterów? Kogo i w jakich sektorach będziemy szukać?

Bezpieczeństwo do podstawa

Specjalista ds. BHP jest na czele zestawienia przygotowanego przez firmę Antal, prezentującego listę najbardziej pożądanych zawodów 2020/2021r. Trend ten jest związany z potrzebą bezpieczeństwa w miejscu pracy. Nowa rzeczywistość wymaga od pracodawców zapewnienia komfortowego, pod względem psychicznym i fizycznym, środowiska pracy, stąd też większe zapotrzebowanie na specjalistów z tej dziedziny. Ich kompetencje pomogą wprowadzić czytelne i łatwe procedury zwiększające bezpieczeństwo w miejscu pracy. Specjaliści ds. BHP mogą liczyć na atrakcyjne oferty w zakresie obowiązków jak i wynagrodzenia.

Dynamiczna rozbudowa e-commerce

Profesjonaliści związani z branżą e-commerce w tym digital manegerowie, eksperci ds. e-commerce, specjaliści business intelligence , deweloperzy aplikacji, inżynierowie infrastruktury informatycznej, specjaliści od Big Data czy analitycy biznesowi i UX designerzy, też zajmują wysokie pozycje w zestawieniu. Ścisły charakter tych zawodów pozwala nam lepiej zrozumieć jakie zmiany zachodzą w przedsiębiorstwach i które sektory stają się priorytetem w rozwoju. W dobie pandemii klienci masowo przerzucili się na zakupy online. Tu warto wspomnieć, że jest nawet grupa klientów, która w tym czasie dokonała swojego pierwszego zakupu w Internecie. Sytuacja, która zmusiła do pozostania w domach ośmieliła też konsumentów, którzy dostrzegli szereg plusów w zakupach online, w tym szybkość realizacji, łatwy i intuicyjny proces zakupowy oraz dostarczenie towaru pod same drzwi. Naturalnym jest więc usprawnianie związanych z zakupami online procesów i wprowadzanie innowacji, tym bardziej, że e-commerce ma coraz większy udział w handlu. Sklepy internetowe w tandemie ze sklepami stacjonarnymi służą rozwojowi wielokanałowej sprzedaży, a co za tym idzie, dają więcej możliwości każdej ze stron: tej, która dostarcza towarów i ich konsumentów. Na zasadzie reakcji łańcuchowej wymusiło to kolejne zmiany, związane z rozwojem ostatniego ogniwa tego procesu jakim jest logistyka i transport. Przedsiębiorstwa chcą się również zabezpieczyć przed przestojem produkcyjnym, które w 2020r. wywołały zamknięcia wielu branż i związane z tym natychmiastowe redukcje kosztów. Tu rynek otwiera się szerzej dla inżynierów ds. robotyki i automatyki.

Przenikanie się zawodów i interdyscyplinarność nowym wyznacznikiem rozwoju

Branża farmaceutyczna i medyczna również stanęła przed wyzwaniem. Powstałe całe struktury informatyczne z przeznaczeniem dla teleporad, czaty internetowe z lekarzami i systemy wystawiania recept. To wynik pracy specjalistów wielu dziedzin, jak również wyraźny sygnał na przenikanie się profesji. Jeremi Mordasewicz, doradca zarządu Konfederacji Lewiatan, stwierdza, że biznes teraz bardziej niż kiedykolwiek wcześniej, musi skupić się na interdyscyplinarnym podejściu do rozwoju: „Mutacje wirusów są przecież oceniane przez epidemiologów, którzy korzystają z fachowej wiedzy zespołów biologów, matematyków i informatyków. Moim zdaniem, będzie coraz większe zapotrzebowanie na pracowników łączących wiedzę z różnych dziedzin.”

Praca zdalna – największa rewolucja w biznesie

Mimo wielu zmian na rynku pracy, to chyba jedną z najistotniejszych, bo dotykającej każdej strony biznesu, jest praca zdalna, która zmieniła podejście do wykonywania obowiązków. W Polsce praca zdalna była długo traktowana w przymrużeniem oka i stosunkowo od niedawna zaczęła pojawiać się w ogłoszeniach o pracę jako jeden z benefitów pracowniczych. Pandemia szybko to zweryfikowała i nawet jej najwięksi przeciwnicy z dnia na dzień byli zmuszeni na jej wdrożenie. Sytuacja spowodowała, że wzrosło zapotrzebowanie na specjalistów IT: programistów, pracowników helpdesk, UX designerów.

Kompetencje osobiste wspierające biznes

Na koniec warto również wspomnieć o osobistych cechach, które oprócz kwalifikacji i doświadczenia zawodowego, będą wysoko cenione przez przyszłych pracodawców. Rok 2020 pokazał dobitnie, że niczego nie możemy być pewni na 100%, dlatego rekruterzy będą szukali w kandydatach osób, które:

  1. Posiadają wysokie umiejętności adaptacji. Osoby, które potrafią szybko wdrożyć się w obowiązki i dostosować do dynamiki zmian będą niezwykle cennym nabytkiem w nowym, nie ukrywajmy, mocno digitalizującym się świecie. Od tego może zależeć pozycja firmy na rynku i wśród konkurencji.
  2. Mają wysoko rozwiniętą inteligencję emocjonalną. Biznes to ludzie. Dobre zrozumienie Twojego klienta jest sztuką i kluczem do sukcesu. To trudna, ale bardzo pożądana umiejętność, która niezwykle wspiera biznes, gdyż pozwala zbudować trwałe relacje.
  3. Są świadomi cyberbezpieczeństwa. Cyberprzestępcy będą rośli w sile wprost proporcjonalnie do zabezpieczeń mających zabezpieczyć nas przed nimi. To ogromne wyzwanie w świecie, w którym technologia zmienia się w mgnieniu oka. Twoi pracownicy są podłączeni do Internetu na wielu nośnikach, również w biurze, a to generuje więcej punktów do swobodnego ataku. Osoby świadome problemu i mające pojęcie jak uchronić siebie i firmę przed cybernetycznym atakiem zyskują plus na rozmowie rekrutacyjnej. Tym samym popularniejsze stają się kursy i certyfikaty podkreślające posiadanie wiedzy teoretycznej i praktycznej z tego zagadnienia.
  4. Posiadają umiejętności cyfrowe czyli takie, które pomagają zarządzać pracą przy wykorzystaniu narzędzi: programów i systemów np. podczas pracy zdalnej. Można wymienić tu chociażby programowanie czy projektowanie. Oczywiście nie każdemu łatwo przychodzi praca w domu i wciąż lepiej czuje się w biurze gdzie nie ma wielu rozpraszaczy uwagi, ale obecna rzeczywistość to także sprawdzian z nas samych i naszych możliwości, a te musimy dostosować do dynamicznie zmieniającego się świata. Może to dobry czas by się ich nauczyć?
  5. Potrafią negocjować. Niezależnie od branży umiejętność negocjacji jest podstawą w biznesie. Żyjemy w czasie, w którym gospodarce podcięto nogi i minie trochę czasu zanim wyjdziemy na prostą. Twoi potencjalni klienci będą szukać oszczędności, dlatego w tym momencie do głosu dochodzi negocjator, który znajdzie idealne rozwiązanie dla Ciebie i dla Twojego klienta, biorąc pod uwagę jego punkt widzenia i możliwości finansowe.

Planujesz stworzenie, rozwój działu Digital Marketingu czy całego zespołu E-commerce?  Zapraszamy do kontaktu z nami – kontakt@digitalx.pl. Pomożemy Ci określić profil osoby, której potrzebujesz, zakres jej obowiązków, umiejscowienie w strukturze, a następnie znajdziemy dla Ciebie odpowiedniego kandydata.