Testy A/B – podstawy
Najprościej mówiąc, testy A/B to porównanie dwóch wersji tej samej rzeczy (strony, produktu czy projektu), które różnią się od siebie tylko jednym elementem. Najczęściej porównywana jest oryginalna wersja z nową, która zawiera zmienną. Testy A/B mogą być przeprowadzane on-site (w obrębie strony) oraz off-ste (np. reklamy, e-maile).
W jakim celu je przeprowadzać? Aby dowiedzieć się, która z opcji jest skuteczniejsza względem użytkowników i prowadzi do lepszej konwersji. Warto je przeprowadzać przy wdrażaniu nowych rozwiązań – dzięki temu sprawdzisz, czy są one odpowiednie i nie będą mieć negatywnego wpływu na konwersję na stronie, bądź na samą stronę.
Jak działają Testy A/B?
Założeniem testów A/B jest równomierne rozłożenie ruchu na dwa warianty, które chcesz przetestować. Jeśli element, który testujesz osiąga znacznie wyższy wskaźnik konwersyjności i dodatkowo utrzymuje się każdego dnia – warto go wdrożyć.
PLAN DZIAŁANIA:
Pierwszym krokiem, który powinieneś podjąć to analiza, jakie elementy chcesz przetestować i jaki jest cel przeprowadzonego badania. Cele najczęściej dotyczą zwiększenia konwersji: kliknięć, rejestracji czy zakupu.
Jeśli wiesz już, jakie elementy chcesz przetestować, staje przed Tobą kolejne zadanie – określenie, na co chcesz zmienić już istniejące rozwiązanie. Może tutaj pomóc m.in burza mózgów w zespole, która doprowadzi do stworzenia odpowiedniej hipotezy. Na tym etapie warto dobrze przemyśleć, to co udało się ustalić, aby powstały pomysł był jak najlepiej dopracowany.
Kolejny krok to obliczenie wielkości próby (liczby wejść na stronę, która pozwoli na przeprowadzenie testu i uzyskanie jednoznacznego wyniku). Teraz w ruch wchodzi użycie odpowiednich narzędzi, które są dostosowane do twoich potrzeb.
Ostatni element to przeanalizowanie wyników i sformułowanie nowych hipotez, dla przyszłych testów A/B.
Co warto testować?
Najważniejsza rzecz, którą warto testować to karta produktów. Zwróć wtedy uwagę na takie elementy jak:
- tytuł
- button (treść i kolorystyka)
- ocena produktu
- CTA
- opisy
- zdjęcie produktu
- ceny
Dodatkowo, dobrze jest przetestować także maile, reklamy oraz posty w social mediach.
PRZYKŁAD:
Postawmy się w sytuacji, w której chcesz zbadać czy zmiana koloru przycisku dodaj do koszyka z czerwonego na różowy, sprawi, że konwersja na twojej stronie wzrośnie. W tym celu tworzysz dwie wersje: w wersji A – obecnej – kolor przycisku zostaje czerwony, w wersji B – nowej – przycisk dostaje kolor różowy. Następnie testujesz obie wersje, obserwując działania użytkowników w dokładnie takiej samej liczbie sesji. Dzięki temu łatwo zobaczysz, która opcja doprowadziła do większej liczby kliknięć i dodania produktu do koszyka.
Jak długo powinno się przeprowadzać testy A/B?
Czas przeprowadzania testów A/B zależy od wielu czynników (m.in ruchu na testowanej stronie). W każdym z przypadków powinny trwać minimum tydzień. Dobrze jest jednak poczekać od 2 do 6 tygodni, aby wynik był jak najdokładniejszy. Nie przesadź jednak w drugą stronę – testy nie powinny być przeprowadzane za długo. Dodatkowo, odradzamy przeprowadzanie ich w okolicach świąt – szczególnie Bożego Narodzenia, gdy wynik może być nieprawdziwy ze względu na specyfikę zachowania użytkowników w tym okresie.
Warto wspomnieć, że nie tylko czas trwania badania jest ważny. Testy A/B powinny być przeprowadzane na bieżąco i być elementem twojej strategii długoterminowej.
Narzędzia do testów A/B
- Google Optimize (do wyboru wersja bezpłatna i płatna)
- Optimizely
- A/B tasty
- VWO
Testy wielowymiarowe
Oprócz testów A/B, gdzie zmienną jest jeden element, istnieją także testy wielowymiarowe (MVT – multivariate testing), które pozwalają na większą ilość zmiennych. W takim teście tworzone są warianty, które zawierają różne kombinacje elementów, które chcemy przetestować. Takie testy potrzebują bardzo dużego ruchu na stronie, dlatego najczęściej mogą sobie na nie pozwolić tylko duże strony.