Storytelling — co to jest i jak go użyć?

Storytelling to strategia marketingowa, która z roku na rok cieszy się coraz większą popularnością. Trudno się temu dziwić. Ułatwia ona zwrócenie na siebie uwagi, wznosząc budowanie tożsamości marki na inny poziom. Jakie są najważniejsze zasady i zalety storytellingu?

Storytelling — co to takiego?

Storytelling definiuje się jako opowiadanie historii, która angażuje odbiorców. Nazywany jest on również marketingiem narracyjnym. Storytelling pozwala zwrócić uwagę odbiorców na markę, robiąc to w sposób nienachalny. Bardzo często wykorzystuje on opowieści, które skupiają się na człowieku, prezentując jego sposób postępowania czy przemianę. Storytelling nierzadko zawiera motywy, takie jak popełnianie błędów, odnoszenie porażek czy wyciąganie wniosków na przyszłość. Prezentowane są tutaj także historie przedstawiające wizję i wywołujące silne emocje. Mają one na celu zachęcić do działania, kreatywności i realizowania nowych pomysłów.
Storytelling może również przedstawiać historie pokazujące działania i rozwiązania, które skupiają się na związkach przyczynowo — skutkowych i mają za zadanie wzbudzić zaufanie odbiorców. W tego typu strategii marketingowej wykorzystuje się także historie przekazujące wiedzę, za pośrednictwem których można wyjaśnić pewne zagadnienia, z uwzględnieniem przytoczonych przykładów.

Storytelling w marketingu

Historia opowiedziana w ciekawy, nieszablonowy sposób to doskonały sposób na skuteczną strategię marketingową. Tego typu storytelling jest w stanie sprawić, iż zwykłe produkty staną się czymś więcej i zaczną wzbudzać pozytywne skojarzenia, a co za tym idzie — ich sprzedaż wzrośnie. Marketingowa opowieść może wywoływać różne emocje — od radości, przez wzruszenie, współczucie, aż po tęsknotę. Tworzenie historii pozwala zaprezentować markę w angażujący, niestandardowy sposób. Nie tylko przyczynia się ono do wzbudzenia pozytywnych skojarzeń, lecz ułatwia także wyróżnienie się na tle konkurencji. Marketing narracyjny od lat jest wykorzystywany przez największe na świecie marki, takie jak Apple czy Coca Cola. Jego ogromną zaletą jest to, iż znajduje on zastosowanie w przypadku wielu branż i zróżnicowanych komunikatów. Storytelling pojawia się bowiem zarówno w materiałach wideo, tekstach
znajdujących się na stronach internetowych czy newsletterach, jak i podcastach czy postach w mediach społecznościowych.

Kluczowe zasady storytellingu

Jak z pomocą storytellingu zbudować wyjątkową, trwałą relację z odbiorami? Należy tu pamiętać o kilku kluczowych zasadach. Pierwszą z nich jest działanie na emocjach. Prezentowana historia musi na długi czas zapaść w pamięci klientów. Jedynie wówczas będzie ona skuteczna i wywoła pożądaną reakcję.

O czym warto pamiętać tworząc działania z zakresu marketingu narracyjnego? Prezentowana historia musi być przede wszystkim autentyczna. To sprawdzony sposób na to, aby odbiorcy zaczęli się identyfikować z przesłaniem płynącym ze storytellingu. Kreując taką wypowiedź, nie ma konieczności ukrywania głównego celu, jaki przyświeca tego typu działaniom (może być nim na przykład wzrost sprzedaży produktów). Jeżeli historia zostanie odpowiednio przedstawiona i wzbudzi stosowne emocje, nic nie wpłynie w negatywny sposób na jej odbiór.

Kolejna bardzo ważna kwestia to ustalenie, w jakim celu ma zostać wykorzystany storytelling. Może być to zarówno zachęcenie do zakupu produktów, jak i element działań brandingowych czy PR.

Aby marketing narracyjny był skuteczny, wymagać będzie zdefiniowania grupy docelowej. W tym
celu, niezbędne będzie przeprowadzenie analizy celów oraz potrzeb firmy i stworzenie profilu klienta. Należy się tu zastanowić, kim są osoby, do których ma dotrzeć opowieść, gdzie mieszkają i pracują, czym się interesują oraz ile mają lat. Na podstawie takich informacji będzie można z łatwością dobrać stosowny, zrozumiały, trafiający do odbiorców język przekazu.


Jeżeli planujesz stworzenie, rozwój działu Digital Marketingu lub całego zespołu E-commerce to zapraszamy do kontaktu  – kontakt@digitalx.pl. Pomożemy Ci określić profil pracownika, którego potrzebujesz, zakres jego obowiązków, umiejscowienie w strukturze, a następnie znajdziemy dla Ciebie odpowiedniego kandydata.

Write a comment