Istnieje wiele modeli służących do rozliczania efektywności kampanii online, czyli rozliczania za osiągnięcie pożądanej akcji. Niezwykle ważne jest dobranie odpowiedniego modelu, który będzie dopasowany do działań jakie chcemy zastosować. Warto zagłębić się więc w ten temat i dowiedzieć co kryje się za skrótem „COS PER….”.
Najczęściej spotykane modele rozliczeń:
CPO – Cost Per Order – koszt za zamówienie–nazywany także kosztem zakupu. W tym modelu opłata jest ryczałtowo za każde złożone zamówienie w sklepie internetowym wygenerowane przy pomocy danej reklamy. Kwota zamówienia nie gra tutaj roli jeśli chodzi o stawkę opłaty. Niezależnie od wartości zamówienia stawka opłaty jest zawsze taka sama.
Opublikuj swój artykuł!
Masz wiedzę w obszarze HR, E-commerce, marketingu i sprzedaży? Podziel się nią na naszym blogu! Twoje treści mogą zainspirować tysiące czytelników.
Skontaktuj się z namiCPS – Cost Per Sale – koszt za sprzedaż- w tym modelu opłata naliczana jest procentowo od wartości zamówienia. Szczególnie popularne wykorzystanie modelu CPS jest w sklepach e-commerce.
CPC – Cost per Click – koszt za kliknięcie – w tym modelu opłata jest za przekierowanie na stronę, które zostało spowodowane przekierowaniem z reklamy. Model CPC jest istotny dla kampanii sprzedażowych, w których ważne jest dokładnie zmierzenie efektywności. Koszty kampanii uzależnione są od takich czynników jak np. :
- branża,
- użyte słowa kluczowe,
- wyszukiwarka.
CPA – Cost Per Action – koszt za wygenerowanie akcji – wykonanie czynności w witrynie. W tym modelu zleceniodawca wybiera działanie, które chciałbyś, aby użytkownik wykonał i za które płaci np. :
- złożenie zamówienia,
- wypełnienie formularza
- pobranie pliku/aplikacji
- zapisanie do newslettera/na wydarzenie.
CPL – Cost Per Lead – koszt za pozyskiwanie danych użytkowników/klientów np. numeru telefonu, adresu e-mail. Model CPL sprawdza się szczególnie w branży finansowej i ubezpieczeniowej. Jest podobny do modelu CPA.
CPM – Cost Per Mille – (określany także jako CPT – Cost Per Thousand) – koszt dotarcia do 1000 odbiorców. Obliczany jest na podstawie liczby odsłon witryny internetowej. Model CMP stosuje się przede wszystkim w kampaniach mających na celu skuteczne zbudowanie świadomości marki, tak, by zapadła w pamięć odbiorców. Przed rozpoczęciem reklamy warto ustalić ilość wyświetleń, co pozwala ograniczyć koszty początkowe, a następnie podczas trwania kampanii można modyfikować w razie potrzeb.
CPV – Cost Per View – koszt za obejrzenie – stosowany do reklam w postaci klipów. Istotne w tym modelu jest, że koszt naliczany jest tylko za emisje spotów reklamowych, które zostały obejrzane w całości a nie tylko rozpoczęte.
Warto zwrócić uwagę w przypadku reklam video na różnice pomiędzy CPV – obejrzenie, a CPM – wyświetlenie.
CPV -Cost Per Visitor – koszt za przeniesienie użytkownika na stronę internetową zleceniobiorcy.
Hybrydowy model rozliczeń – polega na połączniu ze sobą najczęściej dwóch modeli np.:CPC+CPO, CPC+CPL, CPC+CPS, itp. Takie modele sprawdzają się w kampaniach sprzedażowych trudnych produktów np.: marek dopiero co wchodzących na rynek, o niskiej średniej wartości koszyka.
Promuj swoją firmę u nas!
Publikacja na naszym blogu i promocja w social mediach to doskonała okazja do wypromowania Twojej firmy, przedsięwzięcia lub własnej osoby. Dotrzyj do szerokiego grona specjalistów z branży HR, E-commerce i Marketingu.
Skontaktuj się z nami