Starsi pracownicy w cyfrowym miejscu pracy

Rynek pracy dla osób 50+ jest wyzwaniem od zawsze. Pytanie, czy zachodzące na nim zmiany nie spowodują, że stanie się on jeszcze większym blokerem rozwojowym dla dojrzałych, doświadczonych specjalistów? Obecnie w firmach wdrażane są technologiczne innowacje i nowoczesne systemy usprawniające pracę, pojawiają się nowe stanowiska i trendy w cyfrowej komunikacji, a sfera mediów społecznościowych dynamicznie się zmienia.

O ile dla młodszych pokoleń dostosowanie się do tych zmian nie stanowi większego problemu, bo z wieloma z tych elementów miały one styczność od zawsze, to bywa trudnością dla osób starszych.

Brak cyfrowych umiejętności

Starszym pracownikom zarzuca się brak umiejętności, które są wymagane dla sprawnego poruszania się w nowoczesnym cyfrowym świecie. Ale odpowiedzialność za taki stan rzeczy nie leży tylko po ich stronie. To bardzo często pracodawcy nie angażują się w przeszkolenie pracowników 50+, a co za tym idzie w pomoc w nabyciu odpowiednich kwalifikacji.

Jednym z zastrzeżeń kierowanym przez dojrzalszych pracowników w stronę firm jest fakt, że bardzo często pracodawca nie informuje ich o zmianach jakie czekają zajmowane przez nich stanowisko. Czy naprawdę łatwiej jest wymienić pracownika na młodszego, niż poświęcić czas doświadczonej osobie na przeszkolenie z nowych zagadnień, które dotyczą jej roli?

Długoletnie doświadczenie

Pytanie co powinno cenić się bardziej z punktu widzenia Twojego biznesu i o co ewentualnie łatwiej zadbać? Jasne, cyfrowe umiejętności są teraz absolutnie wymagane, by radzić sobie z wielością zautomatyzowanych procesów wypełniającymi naszą codzienność. O ile te zdolności od samego początku kształtują w sobie młodsi pokoleniowo pracownicy, to brakuje im czegoś bardzo istotnego- doświadczenia wypracowanego przez lata.

Umiejętności szlifowanych na różnych klientach, sytuacjach i porażkach jak np. szybkiego rozwiązywania problemów i podejmowania trafnych decyzji. Przystosowanie pracownika 50+ do nowych realiów i przygotowanie do zmodyfikowanego stanowiska to oczywiście koszty, ale wciąż mniejsze niż utrata specjalisty z ogromnych doświadczeniem, którego trudno zastąpić. A już teraz rekruterzy alarmują, że na rynku jest deficyt profesjonalistów z bogatą historią zawodową.

Młodsi pracownicy są bardziej pożądani, gdyż wyrastając w dynamicznym świecie też łatwiej się adaptują do zmian i posiadają bardziej rozwiniętą inteligencję techniczną, czyli taką, która pozwala im szybciej rozpoznawać działania nowych funkcjonalności i sprawniej idzie im uczenie się ich mechaniki. Nie znaczy to jednak, że mogą czuć się niezastąpieni. Muszą być świadomi znaczących zmian w sferze biznesu, w tym prawdopodobieństwa, że jakaś część ich pracy zostanie wkrótce zautomatyzowana.

Troska o rozwój umiejętności

A tą troską pracodawca powinien obdarzać każdego pracownika, bez różnicy na numer PESEL. Więc jeżeli chcesz tworzy inkluzywne miejsce pracy, gdzie specjaliści z różnym stażem będą ze sobą efektywnie współpracować i komunikować się, postaw na szkolenia aby wyrównać szanse.

Niech w kulturę Twojej firmy na stałe wpisze się możliwość nauki i zdobywania doświadczenia. Młodsi i starsi pracownicy mogą być dla siebie świetnymi przewodnikami. Pomóż się przekwalifikować tym, którzy tego potrzebują nikogo nie pomijając. W ten sposób wskażesz, że każda jednostka jest dla firmy istotna i dodaje jej ogromnej wartości.


Planujesz stworzenie, rozwój działu Digital Marketingu czy całego zespołu E-commerce?  Zapraszamy do kontaktu z nami: kontakt@digitalx.pl. Pomożemy Ci określić profil osoby, której potrzebujesz, zakres jej obowiązków, umiejscowienie w strukturze, a następnie znajdziemy dla Ciebie odpowiedniego kandydata.