SEO vs SEM, czyli największe różnice w 2021 roku

Wiemy już, że im wyżej uplasujemy nasze treści i im większą widoczność uzyskamy w kluczowych wyszukiwaniach, tym więcej ruchu możemy skierować na naszą stronę. Aby tego dokonać potrzebne nam będzie solidne zrozumienie zagadnień związanych z SEO i SEM

Obie strategie mogą pomóc zbudować naszą cyfrową obecność, ale istnieją między nimi kluczowe różnice. W artykule omówimy wszystko, co trzeba o nich wiedzieć w 2021 roku:

  1. Co to jest SEO?
  2. Obszary skoncentrowane na SEO
  3. Co to jest SEM?
  4. SEO vs. SEM: Główne różnice
  5. Dlaczego powinno się łączyć dane SEM i SEO?
  6. Wnioski

1.Co to jest SEO?

Krótko mówiąc, SEO to optymalizacja strony internetowej pod kątem wyszukiwarek, tak by nasza witryna jak najlepiej odpowiadała na zapytania użytkowników. Skupia się na zwiększeniu widoczności witryny w organicznych, bezpłatnych wynikach wyszukiwania. 

Ponieważ SEO jest tak szerokim tematem, przyjrzyjmy się głównym obszarom, na których skupiają się firmy, aby uczynić swoje strony bardziej przyjaznymi dla wyszukiwarek.

2. Obszary skoncentrowane na SEO

Rozpoczynając swoją strategię SEO, przedstawiamy kilka kluczowych obszarów, na których należy skupić swoją uwagę. Każdy z tych obszarów pomaga uczynić nasze treści bardziej atrakcyjnymi zarówno dla wyszukiwarek, jak i dla naszych klientów.

On-page SEO – pozycjonowanie na stronie

On-page SEO jest to optymalizacja prowadzona w obrębie witryny. Celem tych technik jest pokazanie, że strona zawiera najlepszą odpowiedź na konkretne zapytanie. Innymi słowy, są to działania, które mają na celu dopasować się do intencji użytkownika.

Strategie on-page SEO: 

  • Używanie planera słów kluczowych 
  • Optymalizacja nagłówka, tytułu strony, adresu URL i meta description
  • Optymalizacja obrazów
  • User-friendly design
  • Przemyślane linki wewnętrzne
  • Szybkość strony i przyjazność dla urządzeń mobilnych
  • Intencje użytkownika

Off-page SEO

Termin off-page SEO odnosi się do wszystkich działań, podejmowanych poza stroną internetową w celu poprawy jej rankingu w wynikach wyszukiwania (SERP). 

Strategie off-page SEO: 

  • Zróżnicowane backlinki
  • Recenzje firm i produktów
  • Wzmianki o marce
  • Ukierunkowana kampania public relations

Techniczne SEO

Last but not least – techniczne SEO. Te części SEO wymagają nieco więcej zrozumienia, jak działa strona i co Google chce tym razem zobaczyć z technicznego punktu widzenia:

  • Główne czynniki internetowe: Te czynniki koncentrują się na doświadczeniach użytkownika. Trzy obszary, na które Google zwraca uwagę to Largest Contentful Paint (LCP), Cumulative Layout Shift (CLS) oraz First Input Delay (FID). 
  • Atrybuty międzynarodowe (Hreflang): Jeśli mamy wiele wersji językowych lub różne strony docelowe dla konkretnych krajów, musimy upewnić się, że mamy poprawnie ustawione znaczniki HREFlang (informują one Google, kiedy wyświetlać różne wersje językowej naszej witryny).
  • Optymalizacja indeksowania i Twój budżet na indeksowanie: Witryna o dużym natężeniu ruchu będzie indeksowana częściej, niż bardzo mała witryna, która widzi tylko kilkaset odwiedzających miesięcznie.
  • Indeksacja i sitemap: Musimy również utworzyć mapę strony zawierającą wszystkie strony znajdujące się pod adresem URL i upewnić się, że została ona przesłana do Google Search Console. Sitemapy pomagają wyszukiwarce lepiej zrozumieć naszą witrynę i jej strukturę. 
  • Zoptymalizowanie adresu URL i jego struktury 

3. Co to jest SEM?

SEM to marketing w wyszukiwarkach. Wyniki wyszukiwania obejmują wyniki organiczne oraz wyniki płatne. Celem prowadzenia kampanii SEM jest zwiększenie widoczności strony internetowej w wyszukiwarce. Działania mogą opierać się na optymalizacji stron www, pozycjonowania, kampanii linków sponsorowanych czy kampanii płatnej Google Ads. 

Zarówno SEO, jak i SEM odgrywają ważną rolę w budowaniu obecności w wyszukiwarkach. Pomagają one dotrzeć z nazwą marki i witryną do potencjalnie zainteresowanych, ale robią to na różne sposoby. Poniżej przedstawiamy kilka kluczowych różnic, na które należy zwrócić uwagę.

4. SEO vs. SEM: Główne różnice

Kiedy zaczniemy zagłębiać się w strategie SEO i SEM, szybko natkniemy się na kilka głównych różnic. Poniżej przedstawiamy kilka najważniejszych z nich: 

Płatne vs. niepłatne

Strategie SEO to niepłatne strategie mające na celu poprawę organicznego rankingu wyszukiwania, co oznacza, że jedną z największych inwestycji będzie nasz czas. Chociaż można zakupić pewne narzędzia, które pomogą w maksymalnym wykorzystaniu wysiłków, SEO jest w dużej mierze strategią darmową.

SEM wymaga natomiast bezpośredniej inwestycji pieniężnej: Umieszczamy ofertę na reklamach. Za każdym razem, gdy reklama zostanie kliknięta, płacimy. 

Strategia i wyniki: krótkoterminowe vs. długoterminowe

Ważne jest również, aby zauważyć, że SEO i SEM różnią się od siebie z perspektywy długoterminowej strategii marketingowej. SEM może przynieść niemal natychmiastowe rezultaty. Po stworzeniu wysokiej jakości reklamy i strony docelowej, można uruchomić kampanię i od razu zacząć pozyskiwać ruch z witryny. SEM oferuje niezwykle wygodne korzyści dla wydarzeń wrażliwych na czas.

SEO wymaga zazwyczaj więcej czasu. Może minąć kilka miesięcy, zanim cały wysiłek włożony w budowę renomowanej witryny zacznie przynosić efekty i przyciągać uwagę zarówno klientów, jak i wyszukiwarek. 

Pozycjonowanie w SERP

W zależności od tego, czy zyskujemy widoczność poprzez SEM czy SEO, zauważamy również, że nasza pozycja w SERP jest odmienna. Płatne wyniki zazwyczaj pojawiają się na górze SERP przed organicznymi wynikami wyszukiwania. Otrzymują one etykietę „reklama”. Jeśli jednak osiągamy wysoką pozycję na liście organicznej, pojawi się ona pod spodem.

Różne wyniki wyszukiwania

Użytkownicy zauważą również różnice w wynikach wyszukiwania dla działań SEM i SEO. W miarę budowania SEO, wysiłki zaczynają się kumulować. Każdy nowy wysiłek pracuje razem, aby podnieść ranking konkretnej treści. Jeśli przestaniemy wprowadzać poprawki, strona pozostanie na tej samej pozycji, chyba że ktoś inny poprawi swoją treść i wyprzedzi naszą stronę.

SEM jest całkowicie zależny od płatności. Jeśli przestaniemy prowadzić kampanie, reklama zniknie i nie będzie prowadzić żadnych klientów do naszej witryny. 

CTR-y

SEM i SEO również mają tendencję do różnic, jeśli chodzi o współczynniki klikalności. SEM zazwyczaj produkuje niższe stawki za kliknięcie, ponieważ płatna reklama będzie miała słowo „reklama” obok niego. Badania wykazały, że najwyższe wyniki organiczne mają wyższe współczynniki klikalności, dlatego może się okazać, że wysiłki SEO przynoszą więcej kliknięć.

Testowanie różnic

Kiedy marketerzy zaczynają tworzyć kampanie i śledzić ich wyniki, lubią również szukać możliwości testowania różnych scenariuszy, aby pomóc im zrozumieć, co może lepiej wpłynąć na ich klientów. W branży reklamowej ten rodzaj testowania określa się mianem „testów A/B”. Zmiana tekstu używanego np. w reklamie w CTA, jest łatwym sposobem na testowanie A/B.

Testy A/B w SEM są łatwiejsze niż w SEO, ponieważ można zobaczyć, która kopia ma więcej kliknięć. W przypadku SEO jest to nieco trudniejsze, ponieważ zobaczenie wyników trwa znacznie dłużej.  

5. Dlaczego warto łączyć dane SEM i SEO?

Wielu marketerów znajduje najlepsze rezultaty łącząc strategie SEO i SEM. To bardziej holistyczne podejście do poprawy pozycji witryny w rankingach może pomóc lepiej zrozumieć, co rezonuje z klientami i dostarczyć bardziej kompleksową strategię marketingu cyfrowego.

  • SEO i SEM mogą dzielić się danymi w celu informowania o strategii: Dane SEM mogą przynieść ogromne korzyści dla SEO. W szczególności, mogą one pomóc zrozumieć, w jaki sposób grupa docelowa reaguje na różne słowa kluczowe.
  • SEO może być wykorzystane dla informacyjnych słów kluczowych: SEO może również odgrywać cenną rolę podczas podróży klienta – szczególnie wtedy, gdy klient nie jest jeszcze gotowy do konwersji. Na przykład, jeśli prowadzimy firmę zajmującą się projektowaniem graficznym, nasi klienci mogą poszukiwać bardziej szczegółowych informacji na temat teorii kolorów. Ta treść niekoniecznie doprowadzi do sprzedaży, ale nadal jest przydatna przy tworzeniu rankingu witryny. Dlatego warto skorzystać z SEO, aby poprawić swoje pozycje w rankingu, a nie płacić za słowa kluczowe za pomocą SEM.
  • Używanie SEO i SEM, aby zająć miejsce w SERP-ach: Korzystanie z SEO i SEM razem może pomóc zdominować górną część nieruchomości SERP. Na przykład, płatna kampania reklamowa za pośrednictwem strategii SEM może sprawić, że nasza strona znajdzie się w rankingu reklam na szczycie SERP. Inwestując w strategię SEO dla podobnych słów kluczowych, możemy również zwiększyć nasze szanse w rankingu dla bardzo pożądanych featured snippets. Są to najwyższe wyniki organiczne, które można znaleźć w SERPach.

6. Wnioski, czyli jak doprowadzić do win-win situation  

W 2021 roku, budowanie biznesu online wymaga użycia zarówno SEO jak i SEM. Wiedząc, jak wykorzystać różnice między tymi dwiema strategiami i rozumiejąc, kiedy współpracują ze sobą, możemy ugruntować naszą silną obecność w SERPach – przynosząc zarówno płatny, jak i organiczny ruch.


Planujesz stworzenie, rozwój działu Digital Marketingu czy całego zespołu E-commerce – zapraszamy do kontaktu z nami – [email protected]. Pomożemy Ci określić profil osoby, której potrzebujesz, zakres jej obowiązków, umiejscowienie w strukturze, a następnie znajdziemy dla Ciebie odpowiedniego kandydata.