Czym jest Programmatic Advertising?

Firmy wybierają różne sposoby na marketing w sieci i z roku na rok wydają na ten cel coraz więcej. Rozwiązaniem, które w ostatnich latach wzbudza w Polsce i na świecie coraz większe zainteresowanie są reklamy programmatic. Na czym to polega, jakie niesie korzyści i dlaczego warto zainteresować się taką promocją?

Reklamy programmatic – co to jest?

Reklama programatyczna polega na zautomatyzowanym kupowaniu i sprzedawaniu reklam internetowych. Przez funkcjonalną platformę można wykupić kampanię w wielu miejscach. Swoje oferty wystawiają właściciele serwisów WWW. Ta forma promocji pozwala łatwo kontrolować wydatki związane z prowadzoną kampanią, a także generować raporty marketingowe. Jak jednak jest możliwe, że wszystko dzieje się automatycznie?

Otóż odbywa się to za pomocą algorytmów samouczących się, które ustalają w czasie dosłownie części sekundy, czy dany internauta może być zainteresowany konkretnym przekazem reklamowym. System dobiera reklamę do odbiorcy, a bazuje na zebranych danych, mianowicie brane są pod uwagę wiek, płeć, zainteresowania, zachowania internauty czy też urządzenia, z których korzysta. Standardowo należy się zdecydować np. na wykupienie określonej liczby odsłon czy też emisję przez jakiś czas. W tym przypadku za każdym razem, kiedy użytkownik odwiedza witrynę, system wybiera taką reklamę, aby zwiększyć szansę na konwersję. Dlatego ta forma promocji zdecydowanie góruje nad tradycyjną, jeśli chodzi o osiągane wyniki. W 2021 roku globalne wydatki na reklamy programmatic sięgnęły 155 miliardów dolarów, co oznacza, że w ciągu 4 latach wzrosły o ponad 100 proc. Rezultaty te prezentuje poniższy wykres:

 

Źródło: https://www.match2one.com/blog/6-programmatic-advertising-trends/

Zakup reklamy programmatic najczęściej rozliczany jest na podstawie CPM, co jest skrótem od cost per 1000 impressions. Zatem opłata naliczana jest za każde 1000 wyświetleń kreacji. Natomiast stawki mogą się różnić znacząco w zależności od dostępnych serwisów, a także dokładności kierowania, na jakim nam zależy. Wpływ na koszt mają również branża, urządzenia, na których ma się wyświetlać kreacja, jej format czy miejsce umieszczenia w witrynie.

Przeciętne CPM w przypadku reklamy zautomatyzowanej wynosi od 0,5 do 2 dolarów. Tymczasem w przypadku kampanii, w których za kierowanie kreacji odpowiada specjalista, koszt 1000 wyświetleń rośnie do około 10 dolarów. To ogromna różnica.

Według przewidywań w 2022 roku wydatki na kreacje programmatic będą o 16 proc. większe. Budżet wielu firm na zautomatyzowaną reklamę jest coraz bardziej pokaźny i stanowi już nawet 80 proc. wszystkich środków na działania marketingowe online.

Reklamy programmatic – największe zalety

Rosnące wydatki na tego rodzaju reklamę jasno pokazują, że jest ona rentowna. Stawianie na nią przez firmy nie jest oczywiście przypadkowe – przemawiają za tym liczne zalety tego rozwiązania, takie jak:

  • Możliwość dotarcia do ściśle ustalonej grupy docelowej – można bardzo precyzyjnie określić, jakim internautom ma się wyświetlić materiał.
  • Różne formy reklamy – możemy wybrać zarówno grafiki, jak i video, audio, kreacje natywne czy muzyczne.
  • Serwisy niedostępne na innych platformach reklamowych – można wyświetlić kreacje w witrynach, w których nie zareklamujemy się m.in. w ramach Google Ads.
  • Bardzo duży zasięg reklam – bez problemów można dotrzeć do różnych grup docelowych.
  • Niższy koszt w stosunku do kampanii w pełni kierowanych przez specjalistę.
  • Brak konieczności płacenia pośrednikom – nie trzeba korzystać z pomocy domów mediowych. Wystarczy zarejestrować się w odpowiednim serwisie, a to algorytmy zajmą się znalezieniem najlepszych miejsc do umieszczenia reklam.
  • Ustalenie liczby wyświetleń na użytkownika – możemy określić, ile razy internauta może zobaczyć kreację w danym czasie.

Reklamy programatycznej można używać na kilka sposobów. Może to być RTB, gdzie odbywa się licytacja w czasie rzeczywistym. Może w niej uczestniczyć każdy wydawca i reklamodawca, a od wyników tej licytacji zależy, jakie kreacje się pojawią. Jest również rynek prywatny PMP, do którego dostęp można uzyskać na zaproszenie. Istnieje też automatyzacja bezpośrednia, gdzie wydawcy sprzedają swoje zasoby wybranemu reklamodawcy lub reklamodawcom z pominięciem aukcji.


Jeżeli planujesz stworzenie, rozwój działu Digital Marketingu lub całego zespołu E-commerce to zapraszamy do kontaktu  – kontakt@digitalx.pl. Pomożemy Ci określić profil pracownika, którego potrzebujesz, zakres jego obowiązków, umiejscowienie w strukturze, a następnie znajdziemy dla Ciebie odpowiedniego kandydata.

Write a comment