CMO, czyli Chief Marketing Officer (Dyrektor ds. marketingu) jest zawodem stosunkowo nowym, gdyż na rynku pojawił się w latach 80’ XX wieku. Jak przyspieszony rozwój automatyzacji i cyfryzacji biznesu zmienił jego rolę i czego obecnie się od niego oczekuje?
Początkowo CMO zajmował się reklamą, zarządzaniem marką i badaniami rynkowymi. Wraz z dynamicznym rozwojem branży i pojawiającymi się nowymi technologiami jego rola znacznie się rozszerzyła. Obecnie CMO realizację strategię wizerunkową firmy poprzez koordynację kampanii marketingowych, zarządzanie kanałami social media, wspieranie działu PR w komunikacji, tworzenie i zarządzanie działaniami marketingu digital.
Opublikuj swój artykuł!
Masz wiedzę w obszarze HR, E-commerce, marketingu i sprzedaży? Podziel się nią na naszym blogu! Twoje treści mogą zainspirować tysiące czytelników.
Skontaktuj się z namiZa rozszerzeniem obowiązków CMO i zwiększeniem jego kompetencji stoi zmiana w komunikacji z klientem, która przeniosła się do kolejnego kanału jakim jest Internet. Modyfikacji uległy sposoby poszukiwania oraz zakup produktów i usług, a klient stał się bardziej świadomy, wymagający i samodzielny. Transformacji uległ również cały łańcuch zamówień i związane z nim procesy. Więcej też oczekuje się od dostawców, którzy muszą dbać o dostępność produktów i szeroką, atrakcyjną ofertę. W rozbudowanych strukturach, jak np. w sprzedaży omnichannel, sprzedawcy współpracujący z marką są również angażowani w kampanie marketingowe. To kolejny obszar do oddzielnego zagospodarowania marketingowego.
Oczekiwania względem CMO
Po pierwsze musi rozumieć potrzeby nowoczesnego, spędzającego wiele godzin w Internecie klienta, który wie jak szukać i gdzie szukać by kupić taniej. Od marek wymaga się teraz czegoś więcej, a nie skupienia tylko na sprzedaży. Nie raz udowodniono, że najlepiej sprzedają komunikaty nacechowane emocjonalnie. Klient chce wspierać firmy bliskie mu sposobem życia, misją, kierujące się ważnymi dla niego wartościami, są etyczne i ekologiczne oraz tworzą historię. Szczerość i transparentność pomaga markom wygrać uwagę i lojalność swoich klientów.
CMO musi być świadomy tych wymagań jak również cech nowoczesnej komunikacji i w oparciu o to realizować celną strategię wizerunkową i biznesową. Wymaga się od niego posiadania kluczowych kompetencji marketingowych jak również i łatwości w nabywaniu nowych umiejętności, dzięki którym będzie sprawnie kierował realizacją projektów obejmującymi działaniami całą firmę. Oczekuje się, że będzie generował przychody poprzez wielce rozbudowaną sieć dotarcia do klienta.
Punktów styku z konsumentem jest naprawdę wiele i charakteryzują się różną narracją i prezentacją. Doświadczony CMO będzie potrafił odpowiednio dobrać komunikację per kanał i czuwać nad tym, aby całość była spójna. To bardzo odpowiedzialne stanowisko wymagające koordynowania wielu obszarów jednocześnie.
Rekrutacja CMO
Odpowiednia osoba na tym stanowisku musi posiadać, oprócz wiedzy marketingowej:
- umiejętności cyfrowe, czyli takie, które pozwolą jej łatwo korzystać z nowych narzędzi.
- rozumieć procesy psychologiczne, dzięki którym będzie potrafiła zdefiniować potrzeby klientów i zrozumieć ich zachowania.
- angażować się w badania i posiadać zdolności analityczne.
- wychodzić z inicjatywą, nie bać się eksperymentować i sięgać po innowacje, które mogą przysłużyć się biznesowi.
Wszechstronny CMO i przemyślana strategia marketingowa oraz zaangażowanie, które wywoła w innych działach przedsiębiorstwa, wpłyną korzystnie na budowanie marki, optymalne rozłożenie zadań i realizację celów wizerunkowych oraz sprzedażowych.
Promuj swoją firmę u nas!
Publikacja na naszym blogu i promocja w social mediach to doskonała okazja do wypromowania Twojej firmy, przedsięwzięcia lub własnej osoby. Dotrzyj do szerokiego grona specjalistów z branży HR, E-commerce i Marketingu.
Skontaktuj się z nami