Przyczyny odrzucenia pracy z perspektywy kandydata i pracodawcy

Przyczyny odrzucenia ofert pracy są silnie skorelowane z zastaną sytuacją osobistą, ekonomiczną, polityczną i społeczną jednostki. Mimo udanego procesu rekrutacyjnego jedna i druga strona może nagle zmienić zdanie i się z niego wycofać z najróżniejszych powodów. Dlaczego ludzie odrzucają propozycje pracy i jak to wygląda dla każdej ze stron?

Nowi na rynku pracy mogą przebierać w ofertach

Można stwierdzić, że pandemia nie zakłóciła w żaden sposób utrzymującego się od kilku lat trendu jakim jest rynek pracownika. Ofert jest dużo, pracownicy niektórych sektorów biznesu mogą wręcz przebierać w ofertach i decydować się na najlepsze z nich. I to bardzo często właśnie ta konkurencyjna oferta jest powodem, dla którego rezygnują z procesu rekrutacyjnego w innej firmie. Dotyczy to również absolwentów uczelni wyższych, którzy wchodzą na rynek pracy nie posiadając dużego doświadczenia. Według serwisu RecruitmentBuzz w 2016r. odrzuconych zostało 7,1% ofert pracy z czego najwięcej w branży bankowości i księgowości. Łatwość decyzji o zmianie pracy wśród absolwentów jest spowodowana brakiem dodatkowych zobowiązań osobistych jak np. własna rodzina lub posiadanie zaplecza w postaci mieszkania z rodzicami. Jak więc przeciwdziałać odrzuceniu oferty przez absolwentów? 

Rozważ obniżenie wymagań rekrutacyjnych, o ile to potrzebne. Pamiętaj, że teraz nie każdy posiada dyplom pełnego ukończenia uczelni wyższej. Zastanów się czy posiadanie takiego dokumentu musi być jednym z obowiązkowych wytycznych podczas procesu rekrutacji? Skup się na doświadczeniu kandydata, a jeżeli go nie posiada to bierz pod uwagę osobiste talenty i predyspozycje, które mogą się cudownie rozwinąć z korzyścią dla Twojej firmy. Okazuj zainteresowanie obecnością absolwenta w organizacji od momentu rozpoczęcia pracy. Niech czuje, że nie stał się pionkiem w ogromnej machinie, ale że jest widoczny jako indywidualna jednostka z szeregiem przydatnych umiejętności. Absolwenci będą wybierać to miejsce, które oferuje najwięcej swobody i możliwości rozwoju. No cóż, nie można mieć im tego za złe, w końcu dbają o swój jak najlepszy start. Jeżeli chcesz być konkurencyjny to zapewnij przejrzysty system ścieżki awansu i zaprezentuj plan rozwojowy oraz zaproponuj atrakcyjne dodatkowe benefity pozapłacowe. 

Doświadczeni specjaliści

Osoby z długim stażem i z pokaźnym portfolio zrealizowanych projektów; mogący pochwalić się wieloma pożądanymi umiejętnościami często spotykają się z paradoksem rynku, który objawia się poprzez brak możliwości zatrudnienia. Częstym argumentem jest fakt, że mają za wysokie kwalifikacje na proponowane stanowisko, a ich aplikacja wydaje się być podejrzana. Taka kandydatura jest dla pracodawców trudna, bo patrząc w przyszłość jawisz się im jako osoba, która może zrezygnować ze stanowiska przy pierwszej lepszej okazji. Pracodawcy mogą też odrzucić taką kandydaturę z powodu wynagrodzenia, bo wysokie kwalifikacje idą w parze z równie dużymi wymaganiami co do wypłacanej pensji. Takimi pracownikami są często osoby 50+: managerowie, kierownicy i specjaliści wysokiego szczebla, którzy stanęli przed m.in. potrzebą przekwalifikowania się, aby utrzymać się na rynku pracy lub po prostu, chcą spróbować swoich sił w innej branży wykorzystując całe swoje doświadczenie. A jak wiemy pracodawca chce móc szybko zakończyć proces rekrutacji i długo nie martwić się nowym, dlatego doświadczeni kandydaci bywają odrzucani z obawy przed krótką współpracą. Ale z drugiej strony są oni osobami z ogromnym potencjałem, bo łączą w sobie m.in. wysoko rozwinięte umiejętności, posiadanie szerszej pespektywy biznesowej, charakteryzują się szybszym rozwiązywaniem problemów, które przy połączeniu z nowymi możliwościami – uzyskanymi na drodze samodoskonalenia i przekwalifikowania się – stają się niezwykle cennymi profesjonalistami, dla których warto zaryzykować.  

 

Rynek pracy dla obydwu stron łatwy nie jest, a biorąc pod uwagę m.in. dużą mobilność i spadek demograficzny o prawdziwe talenty będzie coraz trudniej. Biorąc pod uwagę powyższe należy poddać weryfikacji to jak rekrutujemy, aby w tym całym procesie znaleźć większy sens. Nie uda się w pełni zapobiec odrzuceniu oferty pracy, bo zawsze gdzieś znajdzie się lepsza oferta, ale możemy próbować trochę odważniej i elastyczniej podchodzić do samego procesu rekrutacyjnego, który będzie otwierać nasze firmy na bardziej nowoczesne rozwiązania i pozbywać się związanego z nim niepokoju. 


Jeżeli planujesz stworzenie, rozwój działu Digital Marketingu lub całego zespołu E-commerce to zapraszamy do kontaktu  – kontakt@digitalx.pl. Pomożemy Ci określić profil pracownika, którego potrzebujesz, zakres jego obowiązków, umiejscowienie w strukturze, a następnie znajdziemy dla Ciebie odpowiedniego kandydata.