Przewodnik po digital marketingu

Możemy spotkać się ze stwierdzeniem, że marketing istnieje od zawsze. Czy jednak wszystkie firmy zdają sobie sprawę jak ważną rolę pełni? 

Z artykułu dowiesz się:

  • Czym jest digital marketing?
  • Jakie są główne różnice między marketingiem tradycyjnym a digital marketingiem
  • Jakie są kanały digital marketingu
  • Dlaczego warto inwestować w digital marketing
  • Jakie są najpopularniejsze stanowiska
  • Jakich narzędzi używamy w digital marketingu
  • Jakie są podstawowe pojęcia używane w digital marketingu

Czym jest digital marketing?

Digital marketing obejmuje wszelkie działania mające na celu reklamę usług bądź produktów w sieci. Odbiorcami digital marketingu są osoby korzystające z komputerów oraz urządzeń mobilnych. Digital marketing pełni nie tylko rolę reklamy, a także budowania relacji z obecnymi oraz z przyszłymi klientami. Ze względu na duże spektrum działań digital marketingu w jego realizację zaangażowany jest często cały zespół specjalistów. Aby był skuteczny należy dobrać narzędzia oraz kanały do wybranej grupy docelowej. Coraz więcej przedsiębiorstw wybiera reklamy cyfrowe zamiast tradycyjnych reklam telewizyjnych w związku ze wzrastającym korzystaniem użytkowników z urządzeń mobilnych. 

Różnice między tradycyjnym marketingiem a digital marketingiem 

Często  digital marketing współgra z marketingiem tradycyjnym zwiększając tym samym efektywność strategii marketingowej. Jednak ze względu na sposób komunikacji oraz wpływ na odbiorców digital marketing znacząco różni się od marketingu tradycyjnego, chociaż pozornie oba opierają się na pewnych uniwersalnych zasadach.

 W digital marketingu przepływ informacji jest nieograniczony i bardzo szybko dociera do wybranej grupy docelowej. Poprzez digital marketing firma buduje relację z konsumentami, a jego celem jest sprzedaż bezpośrednia. Wybierając marketing standardowy musimy mieć świadomość braku możliwości dotarcia do wybranej grupy odbiorców, w tym przypadku mamy również mniejszy zakres wiedzy o konsumencie. W tradycyjnym marketingu nie mamy możliwości dopasowania komunikatu do odbiorcy, a jego koszty są wyższe niż koszty marketingu internetowego. Dodatkowo, stosując marketing internetowy mamy możliwość śledzenia statystyk reakcji konsumentów na reklamę, co w marketingu tradycyjnym jest niemożliwe do zmierzenia. 

Kanały digital marketingu

Digital marketing zawdzięcza swoją efektywność wielowymiarowym działaniom na różnych płaszczyznach. Poniżej wyjaśniamy jego główne kanały,  do których należy m.in. SEO, content marketing, Digital Display Advertising, E-mail Marketing, Web Analytics, Marketing Automation, Pay-Per-Click PPC/ SEM oraz Social Media Marketing. 

  • Search Engine Optimization (SEO) służy do pozycjonowania strony internetowej w organicznych wynikach według kluczowych fraz.  Oprócz bezpośredniego wpływu SEO na zwiększenie ruchu organicznego na stronie, ma również wpływ na konwersję. 
  • Content Marketing stanowi podstawę digital marketingu. Ma na celu budowanie relacji z Klientem poprzez publikowanie wartościowych treści, a także stawianie firmy w pozycji eksperckiej z danego obszaru działalności. Do działań w obszarze content marketingu należy m.in. prowadzenie bloga, optymalizacja artykułów pod SEO, tworzenie e-booków, organizacja webinarów, a także podcastów. 
  • Digital Display Advertising jest wszelkiego rodzaju reklamami wizualnymi oddziałującymi na konsumentów. Mają postać wideo, animacji, tekstów lub logotypów. Reklama display może mieć cele wizerunkowe, sprzedażowe bądź angażujące grupę docelową w zależności od wyboru formy rozliczenia. Może być to ilość wyświetleń, podjęte transakcje czy przekierowania do strony www. 
  • E-mail Marketing wykorzystuje pocztę elektroniczną do reklamy usług lub produktów firmy. Kampanie e-mail marketingowe opierają się na wysyłce masowych wiadomości do byłych bądź potencjalnie przyszłych klientów. Dzięki narzędziom do mailingu możliwe jest śledzenie współczynnika kliknięć, otwarć oraz konwersji. Aby zwiększyć klikalność maili należy każdą wiadomość personalizować do danego odbiorcy. E-mail marketing może również służyć do budowania długotrwałych relacji, a także do zwiększania świadomość o istnieniu marki, poprzez wysyłanie treści eksperckich z obszaru działalności firmy. Istnieją różne rodzaje e-mail marketingu: newslettery, katalogi, autorespondery. 
    • Newsletter – Klienci mają możliwość zapisania się do newslettera. Firma może zamieścić w nim informację o usługach, produktach, organizowanych konferencjach bądź promocjach. Newsletter może również służyć do informowania klientów o nowych, wartościowych artykułach pojawiających się na blogu.
    • Katalog – prezentuje produkty bądź usługi jakie oferuje firma. Jego zadaniem jest ich sprzedaż. Najważniejszym elementem katalogu jest call to action. Tworząc katalog należy pamiętać o estetyce, a także zawarciu najważniejszych informacji w przejrzysty sposób.
    • Autoresponder – w tym rodzaju mailingu wiadomości są generowane w sposób automatyczny po wykonaniu przez klienta określonego działania na stronie. 
  • Web Analytics – dzięki narzędziom analitycznym możliwe jest  analizowanie zachowań użytkowników w internecie. Otrzymane statystyki pozwalają na analizę skuteczności kampani marketingowej. 
  • Pay-Per-Click (PPC) – jest to forma reklamy, w której płatność jest za kliknięcie. Kampanie te są bardziej widoczne dla użytkowników ze względu na ich wyróżnienie. Do tej formy reklamy należą m.in. Google Ads.
  • Search engine marketing (SEM) – obejmują działania marketingowe zarówno na płatnych jak i organicznych wynikach wyszukiwania. Zatem jest to wielokanałowa strategia marketingowa łącząca w sobie SEO oraz PPC.
  • Social Media Marketing – służy budowaniu rozpoznawalności marki, relacji z klientami, a docelowo zwiększeniu sprzedaży. Opiera się na kanałach social mediowych tj. Linkedin, Facebook, Instagram, TikTok. Social Media Marketing to bardzo istotny kanał marketingowy, ponieważ coraz więcej użytkowników korzysta z mediów społecznościowych.

Zalety digital marketingu

Warto zainwestować w digital marketing, ponieważ ma on wiele zalet. Pierwszą z nich jest możliwość dotarcia do grupy docelowej. Tworząc kampanie internetowe mamy pewność, że zostaną one wyświetlone osobom zainteresowanym, co wpływa na dużą przewagę digital marketingu nad marketingiem tradycyjnym. Mamy możliwość wyświetlania innych reklam kobietom, a zupełnie innych mężczyznom. Nawet jeśli firma oferuje niszowy produkt jest w stanie w błyskawiczny sposób dotrzeć do potencjalnych klientów. Odbiorcy są w stanie wydać więcej pieniędzy w sklepie internetowym, jeśli kampanie reklamowe są spersonalizowane w ich kierunku. Narzędzia wykorzystywane w digital marketingu dają możliwość gromadzenia danych, które pozwalają podejmować efektywniejsze działania marketingowe. Możliwe są również testy A/B, które możemy w prosty sposób kontrolować dzięki danym. Powtarzające się procesy marketingowe są automatyzowane, co pozwala na oszczędzenie czasu pracowników, a także szybsze wypromowanie marki.  

Najpopularniejsze stanowiska

  • Social Media Specialist – jest odpowiedzialny za tworzenie oraz publikację treści na różnych kanałach social mediowych tj. Facebook, Instagram, Linkedin, TikTok. Jego zadaniem jest również planowanie i realizacja kampanii w social mediach, budowanie community oraz monitorowanie aktywnych kampanii reklamowych. Social Media Specialist współpracuje również z Influencerami.
  • SEM Specialist – jest odpowiedzialny za prowadzenie kampanii PPC. Do jego obowiązków należy optymalizacja kampanii w wyszukiwarkach oraz płatnych słów kluczowych. Raportuje oraz analizuje wyniki prowadzonych kampani PPC. Analizuje również linki reklamowe konkurencji.
  • SEO Specialist – jest odpowiedzialny za pozycjonowanie strony w wyszukiwarkach tj. Google, Yahoo, Bing. Do jego zadań należy optymalizacja fraz kluczowych zwiększających traffic oraz link building. SEO Specialist ściśle współpracuje również z copywriterami, a także analizuje konkurencję. 
  • E-mail marketing Specialist – jest odpowiedzialny za tworzenie oraz realizację kampanii mailingowych. Do jego zadań należy przygotowywanie newsletterów, wytycznych do grafików, bieżąca optymalizacja i analiza kampanii mailingowych. 
  • Content Specialist – jest odpowiedzialny za planowanie, redagowanie i publikowanie treści promocyjnych, a także związanych z opisem produktów, usług.
  • Digital Marketing Manager – jest odpowiedzialny za planowanie oraz koordynowanie projektów digitalowych. Do jego zadań należy również wdrażanie kampani marketingowych, nadzór nad pracą osób należących do zespołu digital marketingowego oraz ścisła współpraca z uczestnikami pracującymi przy realizacji projektów. W zależności od firmy zakres odpowiedzialności Digital Marketing Managera może się nieco różnić. 

Narzędzia w digital marketingu 

Na rynku istnieje wiele dostępnych narzędzi, które automatyzują niektóre procesy, dają możliwość analizowania danych, a także dostarczają informacji dotyczących zachowań grupy odbiorców. Poniżej przedstawiamy listę często stosowanych narzędzi.

  • Brand24 – narzędzie służące do szczegółowego monitoringu mediów internetowych. Dostarcza informacji na temat źródła wzmianek na temat marki, zasięgu social mediów, zaangażowania użytkowników, najpopularniejszych hashtagów w obrębie danego zagadnienia. 
  • SEMrush – używany jest do działań w obszarze SEO i PPC, ułatwia optymalizację treści pod wyszukiwania grupy docelowej, możliwe jest również wygenerowanie listy kluczowych słów i linków zwrotnych. SEMrush służy również analizie konkurencji. 
  • Senuto – składa się z czterech głównych modułów tj. analiza widoczności, baza słów kluczowych (100 milionów fraz wraz z możliwością filtrowania), audyt SEO (składa się z 10 precyzyjnych raportów), narzędzia SEO (33 narzędzia automatyzujące procesy).
  • BuzzSumo– narzędzie umożliwia mierzenie skuteczności działań contentowych, poszukiwanie inspiracji nowych treści, a także monitoring popularności wpisów w sieci.
  • SEOquake – jest wtyczką internetową umożliwiającą analizę wskaźników badanej strony www, a także danych związanych z SEO. 
  • ActiveCampaign – narzędzie służy do prowadzenia kampani e-mailowych, automatyzacji marketingu. 
  • ReTargeter – narzędzie oferujące tworzenie reklam displayowych docierających do użytkowników, którzy nie wykonali konwersji na stronie przy pierwszym wejściu.
  • HubSpot – za jego pomocą możliwa jest konfiguracja formularzy internetowych, planowanie treści social mediowych, tworzenie landing page, testów A/B. 
  • Socialbakers – narzędzie umożliwia analizę danych z różnych kanałów social mediowych tj. Facebook, Twitter, Instagram, YouTube, Linkedin, Pinterest. Zawiera w sobie opcję automatycznego promowania postów.
  • Later – umożliwia planowanie wpisów na Instagramie, Facebooku, Twitterze. Możliwe jest zapisanie zawartości graficznej przeszłych i przyszłych postów. 
  • Tweetdeck – usprawnia prowadzenie kilku kont na Twitterze zapewniającym wgląd do powiadomień, aktywności oraz innych danych.
  • Animoto – umożliwia projektowanie filmów oraz klipów za pomocą szablonów, pod które możemy podłożyć dźwięk z biblioteki plików muzycznych.
  • Canva – umożliwia zaprojektowanie grafik, animacji, gifów, infografik, banerów, video na bazie gotowych szablonów. 
  • Google PageSpeed Insight – umożliwia pomiar wydajności stron internetowych wraz ze wskazówkami poprawy wydajności witryny.
  • Google Analytics – narzędzie pozwalające analizować dane dotyczące zachowań odwiedzających stronę internetową.

Podstawowy słowniczek pojęć digital marketingu

  • Konwersja – wykonanie aktywności przez odbiorców wyznaczonej jako cel kampanii marketingowej. 
  • Ścieżka konwersji – działania wykonywane przez użytkowników od pierwszego kontaktu z reklamą aż po konwersję. 
  • PPC (Pay Per Click) – model rozliczenia, w którym reklamodawca płaci za każde kliknięcie użytkownika w reklamę.
  • CPC (Cost per Click) – model rozliczenia, który oznacza koszt wykonania jednego kliknięcia użytkownika w promowaną reklamę.
  • CPA (Cost per Action) – model rozliczeniowy, oznaczający koszt wykonania przez użytkownika konkretnej akcji.
  • CPL (Cost per Lead) – model rozliczeniowy oznaczający koszt uzyskania kontaktu (leadu)
  • CPS (Cost per Sale) – model rozliczeniowy związany z kosztem pozyskania zakupu w sklepie internetowym. 
  • CPM (Cost per Mille) – model rozliczeniowy oznaczający koszt 1000 odsłon reklamy. 
  • CTR (Współczynnik Klikalności) – stosunek liczby kliknięć reklamy do liczby wyświetleń. 
  • CTA (Call to Action) – hasło zachęcające do wykonania oczekiwanej akcji przez użytkowników. 
  • ROAS – wskaźnik, który określa procentowy zwrot wydatków na reklamę. Jest to stosunek dochodów uzyskanych z kampanii do inwestycji pomnożony przez 100. 
  • Keywords (słowa kluczowe) – po wpisywaniu ich w wyszukiwarkę pojawia się dana reklama. 
  • Negative keywords (wykluczające słowa kluczowe)- słowa, po których nie będzie wyświetlać się dana reklama. 
  • Słowa generyczne – krótkie, ogólne słowa kluczowe generujące dużą liczbę wyświetleń. 
  • Targetowanie – kierowanie reklam do grupy docelowej poprzez słowa kluczowe, język, lokalizację. 
  • Pozycjonowanie – podejmowane działania w celu uzyskania najwyższej pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania na kluczowe słowa. 
  • Strona docelowa – strona, na którą zostanie przekierowany użytkownik po kliknięciu w reklamę.
  • SERP (Search Engine Result Page) – strona, na której wyświetlane są wyniki zapytań wprowadzonych do wyszukiwarki internetowej. 

Podsumowanie

Digital marketing okazał się najbardziej skuteczną formą reklamy we współczesnym świecie. Idealnie zgrywa się również z marketingiem tradycyjnym, co zwiększa efektywność podejmowanych działań.  Z digital marketingu płynie wiele korzyści dla firmy, takich jak zwiększenie sprzedaży, pozyskiwanie nowych kontrahentów, zwiększenie świadomości, a także budowanie relacji z klientami.

 


Jeżeli planujesz stworzenie, rozwój działu Digital Marketingu lub całego zespołu E-commerce to zapraszamy do kontaktu  – kontakt@digitalx.pl. Pomożemy Ci określić profil pracownika, którego potrzebujesz, zakres jego obowiązków, umiejscowienie w strukturze, a następnie znajdziemy dla Ciebie odpowiedniego kandydata.