Jak można się tego spodziewać po firmie wartej biliony dolarów, Amazon ma złożony i unikalny proces rekrutacji. Proces rekrutacji można podzielić na 5 etapów i może trwać od tygodnia do aż czterech miesięcy, w zależności od roli i zespołu, do jakiego aplikujesz.
W zależności od stanowiska, na które aplikujesz, możesz zostać poproszony o poddanie się ocenie kompetencji technicznych czy udzielenie odpowiedzi na pytania behawioralne..
Jak wygląda proces rekrutacji w Amazon?
Rekruter skontaktuje się z Tobą za pośrednictwem poczty elektronicznej lub LinkedIn
Wielu potencjalnych pracowników Amazon jest “headhuntingowych”, co oznacza, że rekruter selekcjonuje i kontaktuje kandydatów za pośrednictwem LinkedIn. Zaprasza ich do aplikowania – zwykle na jedno, ściśle określone stanowisko.
Niezależnie od tego, czy złożyłeś aplikację online, czy zostałeś „zaproszony do rozmów”, rekruter skontaktuje się z Tobą, aby umówić pierwszą telefoniczną 15-30-minutową rozmowę. W tym momencie zostaniesz poproszony o swoje CV, warto wcześniej przygotować.
- Pierwsza rozmowa telefoniczna
Podczas pierwszej rozmowy telefonicznej – przedstawiciel zespołu HR zada podstawowe pytania dotyczące dotychczasowych projektów kandydata. Osoba przeprowadzająca rozmowę kwalifikacyjną sprawdzi, czy kandydat w ogóle pasuje, czy nie do Amazon.
Rekruter oceni Twoje dopasowanie do przyszłej roli. Będą również padać podstawowe pytania w stylu – Jakie masz doświadczenie w zarządzaniu zespołami?
Już na tym etapie możesz być również zapytany o oczekiwania płacowe.
- Rozmowa Video
Jeśli przejdziesz pierwszy etap, zostaniesz zaproszony na rozmowę video. Ze strony firmy Amazon, na tym etapie do rozmowy włącza się Menedżer ds. Rekrutacji lub pracownik na tym samym poziomie co Twoja rola, który zada bardziej szczegółowe pytania dotyczące Twojego CV, a także pytania behawioralne, typu: Opowiedz mi o sytuacji, w której zawiodłeś i jak sobie z tym poradziłeś.
W przypadku roli programisty bądź przygotowany do odpowiedzi na pytania techniczne dotyczące algorytmów, struktur danych i kodowania. Przygotuj notatnik, długopis i laptop, ponieważ może być potrzeba praktycznego kodowania.
W przypadku roli product managera spodziewaj się pracy nad danym stadium przypadku i odpowiadania na pytania dotyczące strategii. W zależności od stanowiska możesz zostać poproszony o przedstawienie lub omówienie przykładów ze swojej dotychczasowej pracy.
- Rozmowa w firmie
Rozmowa kwalifikacyjna na miejscu w firmie Amazon – w której spędzisz już cały dzień z 4-6 obecnymi pracownikami w siedzibie głównej w Seattle lub w jednej z filii firmy na całym świecie. W chwili pandemii ten etap został zastąpiony w 100% spotkaniami wirtualnymi. Osoby, które będą Cię przepytywać to już starsi rangą managerowie, członkowie Twojego przyszłego zespołu.
- Oferta lub jej brak
Po zakończeniu wcześniejszych etapów, już za kulisami komisja rekrutacyjna decyduje o przedstawieniu kandydatowi oferty lub nie. A także wspólnie ustala Twój poziom wynagrodzenia. Menedżer ds. Rekrutacji zwykle skontaktuje się z Tobą telefonicznie w ciągu dwóch dni do tygodnia, aby poinformować Cię o rezultacie tych rozmów.
Jeśli Amazon złoży Ci ofertę, rekruter omówi z Tobą warunki (wynagrodzenie, miejsce pracy, godziny itp.). Jeśli zdecydujesz się negocjować, wszelkie korekty zostaną zatwierdzone przez oddzielny komitet ds. wynagrodzeń. Jeśli wszystko zostanie ustalone, rekruter prześle niezbędne dokumenty.
Myślisz nad pracą w branży digital marketingu i nie wiesz, jak zacząć?
Potwierdź swoje umiejętności z certyfikatem DIMAQ – dokumentem rozpoznawalnym wśród pracodawców w tej branży.
DIMAQ to międzynarodowy standard kwalifikacji digital marketingowych. Definiuje niezbędny poziom kwalifikacji z obszaru marketingu cyfrowego, posiada rekomendację IAB Europe i jest dostępny w 9 europejskich krajach.Certyfikat, zgodny z założeniami Europejskiej Ramy Kwalifikacji, dostępny jest na dwóch poziomach: Basic i Professional.
Nie wiesz który poziom jest dla Ciebie? Wypełnij test poziomujący!
Pytania rekrutacyjne w Amazon, na które musisz być gotowy
A. Przykładowe pytania behawioralne
- Opowiedz mi o sytuacji, gdy miałeś do czynienia z problemem, gdzie było kilka możliwych rozwiązań
- W jaki sposób wykorzystałeś dane do opracowania strategii?
- Podaj przykład czegoś, co próbowałeś osiągnąć, ale się nie udało
- Podaj przykład sytuacji, w której wykazałeś inicjatywę
- Opowiedz mi o sytuacji, w której skutecznie delegowałeś zadanie lub cały projekt
B. Przykładowe pytania na stanowiska techniczne
- Jakich wskaźników używasz do wprowadzania zmian w produkcie?
- Jeff Bezos wchodzi do twojego biura i mówi, że możesz mieć milion dolarów na realizację swojego najlepszego pomysłu na przedsiębiorczość. Co to jest?
- Opisz sytuację, w której zawiodłeś swojego przełożonego
- Jak wykorzystujesz istniejące zasoby, aby poprawić wydajność?
- W jaki sposób tworzysz pozytywne relacje z programistami lub interesariuszami projektu?
C. Przykładowe pytania dotyczące stanowisk managerskich, kierownika projektu
- Amazon to szczególna firma. Co w Tobie jest szczególnego?
- Opowiedz o okresie, kiedy prowadziłeś zespół, miałeś wyznaczony cel i go nie osiągnąłeś
- Opowiedz mi o sytuacji, w której miałeś konflikt w zespole; jak pokonałeś ten konflikt?
- W jaki sposób twoje działania w roli lidera zwiększyły wydajność?
- Opowiedz mi o sytuacji, kiedy miałeś do czynienia z pracownikiem o słabych wynikach
Planujesz stworzenie, rozwój działu Digital Marketingu czy całego zespołu E-commerce? Zapraszamy do kontaktu z nami: [email protected]. Pomożemy Ci określić profil osoby, której potrzebujesz, zakres jej obowiązków, umiejscowienie w strukturze, a następnie znajdziemy dla Ciebie odpowiedniego kandydata.