Pokolenie Z na rynku pracy 

Pokolenie Z to zupełnie nowa generacja, na którą warto zwrócić odpowiednią uwagę. Wraz z ich stopniowym wchodzeniem na rynek pracy – obecność Zetek już jest zauważalna, a z czasem będzie jeszcze bardziej. Jak w takim razie pracować z młodymi ludźmi? 

Charakterystyka

Pokolenie Z to osoby urodzone po 1995 roku. Jest zazwyczaj charakteryzowane jako generacja silnie związana z technologią i social mediami. Są to osoby zróżnicowane, niezależne oraz świadome społecznie i politycznie. Często opisuje się ich również jako bardziej przedsiębiorczych i mających silne pragnienie personalizacji i dostosowania do potrzeb klienta. Dodatkowo, postrzegani są jako osoby bardziej odpowiedzialne finansowo i zwracające uwagę na koszty towarów i usług. Cechuje ich również multitasking, który ma swoje zalety, ale także wady – Zetki są w stanie robić kilka rzeczy jednocześnie, natomiast mają problemy z odpowiednią koncentracją i skupieniem. 

Pokolenie Za, a praca 

Wejście pokolenia Z na rynek pracy budzi mieszane uczucia. Szczególnie słysząc negatywne głosy związane z ich roszczeniową postawą. Nie jest jednak tak źle, jakby się mogło wydawać 🙂 

Jaka jest generacja Z na rynku pracy? 

Zetki dużą wagę przykładają do work-life balance, a także duży nacisk kładą na atmosferę w miejscu pracy oraz szacunek do swojej osoby. Ważny jest dla nich elastyczny czas pracy. Często też decydują się aplikować to firm odpowiedzialnych społecznie. Obserwuje się, że praca dla osób z pokolenia Z nie tylko ma dawać pieniądze, ale przede wszystkim satysfakcję, dlatego jeśli czują się źle w firmie – po prostu się zwalniają. Z tego powodu pracodawcy oraz managerowie powinni przemyśleć, jak zarządzać zespołem, w którym znajdują się osoby z tej generacji (które za kilka lat będą liczyć 1/4 wszystkich pracowników!).

Istnieje kilka sposobów na efektywną pracę z pokoleniem Z:

Wykorzystaj technologię: Pokolenie Z jest bardzo związane z technologią i mediami społecznościowymi, więc włączenie technologii do miejsca pracy może pomóc w ich zaangażowaniu i zmotywowaniu.

Wspieraj współpracę: Zetki cenią sobie pracę zespołową i współpracę, więc tworzenie do tego okazji może pomóc w budowaniu zaufania i wspierać pozytywne środowisko pracy.

Zapewnij możliwości nauki i rozwoju: Generacja Z chętnie się uczy i rozwija, więc zapewnienie możliwości szkolenia i rozwoju zawodowego może pomóc w ich zaangażowaniu i zatrzymaniu.

Zachęcaj do elastyczności i autonomii: Dodatkowymi wartościami, jakie cenią sobie osoby urodzone po 1995 roku to elastyczność i autonomia, więc zapewnienie im możliwości pracy na własnych warunkach może pomóc zwiększyć satysfakcję z wykonywanych zadań i produktywność.

Wspieraj różnorodność i integrację: Pokolenie Z jest zróżnicowane i ceni sobie inkluzywność, więc tworzenie integracyjnego środowiska pracy i promowanie różnorodności może pomóc we wspieraniu pozytywnej kultury pracy.

Bądź transparentny i komunikatywny: Pokolenie Z ceni sobie przejrzystość i komunikację, więc bycie otwartym i komunikatywnym może pomóc w budowaniu zaufania i wzmacnianiu relacji z nimi.

Uznawaj i nagradzaj ciężką pracę: Pokolenie Z ceni sobie uznanie i nagradzanie za dobrze wykonaną pracę, a także dobrze reaguje na jasne i konkretne informacje zwrotne.


Jeżeli planujesz stworzenie, rozwój działu Digital Marketingu lub całego zespołu E-commerce to zapraszamy do kontaktu  – [email protected]. Pomożemy Ci określić profil pracownika, którego potrzebujesz, zakres jego obowiązków, umiejscowienie w strukturze, a następnie znajdziemy dla Ciebie odpowiedniego kandydata.