Najlepsze benefity pracownicze na 2023 rok

W obecnych czasach pracodawcy starają się zapewniać pracownikom coraz więcej dodatkowych świadczeń, których celem jest nie tylko podniesienie poziomu motywacji osób zatrudnionych, ale również spełnienie ich indywidualnych potrzeb. Jeden z najważniejszych przedstawicieli nurtu psychologii humanistycznej – Abraham Maslow twierdził, że motywacja zależy od ludzkich potrzeb. Wobec tego stwierdzenia można wyciągnąć wniosek, że głównym zadaniem benefitów jest spełnienie potrzeb pracowników, które następnie przekładają się na wyniki ich pracy.

 Benefity stanowią najczęściej dodatek pozapłacowy i pozwalają w zależności od ich rodzaju: dbać o zdrowie, wspierać rozwój, przyczyniać się do ogólnej poprawy samopoczucia i jakości życia.

Rekrutuj efektywniej

Rekrutacja w E-commerce & Sprzedaży i marketingu. Rekrutujemy i doradzamy. Szczegółowy profil Kandydata ze wskazaniem indywidualnie dopasowanych KPI. Pracownicy, którzy dostarczą Twojej firmie wymiernych rezultatów. Weryfikujemy Kandydatów merytorycznie i osobowościowo. Udzielamy gwarancji na Kandydatów.

Umów rozmowę z Digitalx

Samo słowo benefit pochodzi z języka łacińskiego i powstało z połączenia 2 słów: bene – dobrze, facere – czynić. Wobec tej definicji jest to dobry uczynek ze strony pracodawcy dla swojego pracownika.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Podział benefitów według grup pracowniczych
  • Na czym powinni skupić się pracodawcy tworząc systemy benefitowe
  • Jak benefity wpływają na pracowników
  • Najpopularniejsze benefity
  • Benefity w znanych markach
  • Jakie benefity będą popularne w 2023 roku
  • Podsumowanie

Podział benefitów według grup pracowniczych:

Z racji, że w każdej organizacji istnieją różne grupy pracowników, systemy benefitowe powinny być dopasowane do ich odrębnych potrzeb. Warto zatem podporządkować je nie tylko pod względem doświadczenia zawodowego, ale także specyfiki wykonywanej pracy oraz sytuacji życiowej i zainteresowań.

Jakie grupy pracowników warto wziąć pod uwagę przy planowaniu systemów benefitowych?

Rodzice dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym:

  • Jednym z najpopularniejszych benefitów dla rodziców jest praca zdalna. Według danych HRK pracę zdalną oferuje 65% polskich pracodawców. Praca zdalna jest szczególnie korzystnym rozwiązaniem dla rodziców w sytuacji, gdy wymagana jest np. opieka nad chorym dzieckiem i pozostanie z nim w domu.
  • Pracodawca może zaoferować elastyczny czas pracy, który pozwala na przyjście do pracy w określonym przedziale godzin i zakończenie jej po upływie odpowiedniej ilości czasu. Zapewnia to rodzicowi dopasowanie się do dziecka np. pod kątem planu zajęć i możliwość spokojnego zaprowadzenia lub odebrania go z zajęć lekcyjnych.
  • Możliwość przychodzenia do pracy z dziećmi jest równie ciekawym benefitem oferowanym w niektórych miejscach pracy. Z racji, że w codziennym życiu zdarzają się różne sytuacje np. z przyczyn losowych przedszkole lub szkoła pozostaje zamknięte, ten benefit jest doskonałym rozwiązaniem na tego typu wydarzenia. Warto jednak pamiętać, że rozwiązanie to nie jest możliwe do zrealizowania w każdym miejscu, ze względu chociażby na specyfikę danej organizacji. Mając możliwość skorzystania z takiego benefitu, na samym początku należy poinformować pracodawcę o sytuacji jaka zaszła, a następnie uzyskać jego zgodę na przyjście do pracy ze swoją pociechą. Po uzyskaniu zgody i przyjściu z dzieckiem do pracy należy pamiętać, że to pracownik odpowiada za dziecko oraz jego bezpieczeństwo. Osoba zatrudniona powinna zapewnić mu zajęcie, które chociaż w małym stopniu spowoduje, że dziecko nie będzie nudziło się w miejscu, w którym jest.

Jakie miejsca korzystają już z tego benefitu?

Przykładem takiego miejsca jest Urząd Statystyczny w Kielcach. Jak można przeczytać na stronie gov.pl ,,Pracownicy urzędu mogą przyjść do pracy z dzieckiem w soboty pracujące, kiedy dzieci nie idą do przedszkola lub szkoły. Pracownik nie musi brać dnia wolnego, jest obecny w pracy i wykonuje swoje obowiązki. Dzięki temu urząd może sprawnie realizować swoje zadania. Aby w tym czasie dzieci miały zajęcie, pracownicy urzędu już wcześniej są  przygotowani do takiego dnia.’’

Do pozostałych miejsc korzystających z tego benefitu należą m.in: Kuratorium Oświaty w Krakowie, Centralne Biuro Śledcze we Warszawie oraz Ministerstwo Finansów.

  • Przyzakładowe przedszkole, klub malucha lub żłobek jest świetnym rozwiązaniem dla pracowników małych dzieci. Taka placówka jest założona z myślą o dzieciach pracowników danej firmy lub instytucji. Decydując się na ten benefit warto wiedzieć, że to nie pracodawca musi być organem prowadzącym żłobek, klub malucha czy przedszkole. W większości przypadków pracodawcy powierzają tę funkcję wyspecjalizowanym firmom, które mają potrzebną wiedzę i doświadczenie, zapewniając tym samym świadczenie usług opiekuńczych na wysokim poziomie.

Jakie firmy oferują rodzicom takie rozwiązanie?

Do takich firm należą: Nivea (Poznań), TVN (Warszawa), Weldon (Dębica), Szkoła Główna Handlowa (Warszawa), Philip Morris (Kraków), ArcelorMittal Poland (Dąbrowa Górnicza) oraz Wyższa Szkoła Ekonomiczna w Białymstoku.

Poza wyżej wypunktowanymi przykładami benefitów istnieje oczywiście jeszcze wiele innych świadczeń, które mogą przysługiwać pracownikom mającym dzieci. Należą do nich m.in: organizowane w biurze zajęcia dla dzieci w czasie ferii zimowych, wakacji lub innych wydarzeń typu Mikołajki, Dzień Dziecka (takim benefitem może pochwalić się na przykład Samsung Electronics Poland Manufacturing). Dodatkowo można uwzględnić także różnego rodzaju dodatki okołoporodowe, wyprawki, dodatkowy urlop (takie rozwiązanie wprowadziło dla swoich pracowników m.in. Colliers International, którego pracownicy mogą korzystać z dodatkowych 6 dni płatnego urlopu) lub krótszy czas pracy dla mam wracających po urlopie macierzyńskim. Bardzo ciekawym rozwiązaniem, które zostało wprowadzone dla mam cieszy się Bank Zachodni WBK, w którym przez przez pierwszy miesiąc po powrocie z urlopu macierzyńskiego panie zwolnione są  z obowiązku realizowania planów sprzedażowych.

Sportowcy:

  • W przypadku sportowców warto zacząć od benefitów, które są powszechnie oferowane w wielu firmach, a mianowicie od karty sportowej. Przykładem jest karta MultiSport, która pozwala na korzystanie z ponad 25 typów zajęć i dyscyplin sportowych w 4 000 wyselekcjonowanych obiektach sportowych na terenie całej Polski.
  • Dofinansowanie udziału pracowników w niezależnych imprezach sportowych (bardzo popularne są w tym przypadku maratony).
  • Organizowanie konkursów promujących aktywność fizyczną.
  • Otwieranie własnych drużyn sportowych (np. piłkarskie, siatkarskie czy triathlonowe)
  • Zapewnienie pracownikom porad dietetycznych lub trenerów personalnych, które pozwolą na powrót do formy, lub zbudowanie wymarzonej sylwetki.

Miłośnicy zwierząt:

  • W przypadku posiadaczy zwierząt bardzo korzystnym benefitem jest możliwość zabrania ze sobą zwierzaka do pracy. W firmach, które decydują się na takie rozwiązanie należy zapewnić dla zwierzaka przede wszystkim: przestrzeń do jedzenia i picia, przestrzeń do odpoczynku, zabawki a w przypadku kotów warto rozważyć także kuwetę.
  • Coraz popularniejszy staje się także benefit weterynaryjny z inicjatywą którego wyszła firma Pethelp. Przejawia się on w postaci pakietów weterynaryjnych dla psów i kotów do wykorzystania w około 400 placówkach na terenie Polski. Dzięki takiemu rozwiązaniu, od 2022 roku kilka tysięcy pracowników ROSSMANA może cieszyć się zorganizowaną opieką weterynaryjną finansowaną w całości przez pracodawcę.
  • Ubezpieczenie dla zwierząt domowych. Jest to wsparcie finansowe w momencie wypadku, zranienia, kradzieży lub poważnej choroby pupila.

Firmą, która może pochwalić się taką prozwierzęcą polityką jest np. Amazon. Korporacja ta w zakładce kariera przedstawia psy, które są częścią rodziny Amazona i można spotkać je w centrali. Oprócz Amazona prozwierzęcą firmą jest także Google, Tooploox, emplocity.pl, Pysia i wiele innych.

Pracownicy biurowi:

  • Dieta pudełkowa jest świetnym rozwiązaniem dla praktycznie wszystkich grup pracowników. Ułatwia ona spożywanie regularnych, zbilansowanych posiłków podczas pracy oraz czas wolny, który wcześniej przeznaczony był na przygotowywanie pożywienia.
  • Bony do salonów spa stanowią formę relaksu po codziennej pracy. Przykładem może być masaż, który zadba o dobre samopoczucie, odprężenie oraz rozluźni spięte po całym dniu pracy mięśnie.
  • Karty podarunkowe są praktycznym benefitem, który można wykorzystać zarówno w sklepach stacjonarnych jak i internetowych. Systemy kafeteryjne oferują duży wybór różnych punktów, dzięki czemu pracownik może wybrać bon do interesującego go sklepu i zrobić w nim zakupy za równowartość vouchera.
  • Bilety do kina lub teatru są jednym z najczęściej wybieranych świadczeń dla pracowników. Najczęściej występują w formie podwójnych wejściówek, dzięki czemu pracownik może zabrać ze sobą drugą osobę.
  • Opieka medyczna również należy do benefitów, które są bardzo dobrym rozwiązaniem w każdej grupie pracowników. Zapewnia ona bezpłatny dostęp do sieci przychodni w całej Polsce. Co ważne, pracownik może korzystać z podstawowej pomocy lekarskiej, ale także z fachowej wiedzy specjalistów.
  • Kursy językowe pozwalają na rozwijanie swojej wiedzy i umiejętności w zakresie danego języka obcego. Takie szkolenia nie tylko zwiększają poziom zaangażowania pracownika, ale także przyczyniają się do ogólnego wzrostu kompetencji w firmie, które wpływają także na wyniki.

Poza wyżej wymienionymi benefitami można wyróżnić także: dofinansowanie do wypoczynku, możliwość pracy zdalnej, strefę relaksu w biurze oraz wiele innych.

Pracownicy fizyczni:

Benefity, które mogą być oferowane dla pracowników fizycznych nie różnią się w wielkim stopniu od benefitów, które oferowane są innym grupom pracowniczym. Warto zwrócić szczególną uwagę na korzyści dla zdrowia jakie firma może zaoferować takim zatrudnionym. Na szczególną uwagę zasługuje w tym przypadku wyżej wymieniona opieka medyczna, ale również bony na masaże, spotkania z fizjoterapeutą oraz przyzakładowa opieka lekarska.

Oprócz benefitów skupiających się wokół tematyki zdrowia nie należy zapominać również o tych, które zapewnią pracownikowi rozrywkę w wolnym czasie.

Wobec powyższych informacji można zauważyć, że istnieje wiele benefitów, które wpasowują się w każdą grupę pracowniczą, bez względu na jej specyfikę, zainteresowania oraz indywidualne potrzeby. Najbardziej popularnym i głównym z nich jest opieka zdrowotna. Dodatkowym benefitem, który dopasowuje się do wszystkich wyżej wymienionych grup jest samochód służbowy, oczywiście w założeniu że osoba, która ma możliwość skorzystania z tego rozwiązania posiada niezbędne uprawnienia, pozwalające na kierowanie pojazdem.

Na czym powinni skupić się pracodawcy tworząc systemy benefitowe?

W 2017 roku Pracuj.pl przeprowadziło badanie pt. ,,Benefity oczami pracowników’’. Jego wyniki są doskonałą wizualizacją sytuacji benefitowej na rynku pracy. Przedstawiają one nie tylko najczęściej oferowane benefity i możliwości pracodawców, ale także oczekiwania pracowników.

Jak się okazuje, najczęściej oferowanym przez pracodawców benefitem jest opieka medyczna (43%) oraz karta sportowa (39%). Kolejno na następnym miejscu znajdują się dofinansowanie do szkoleń (25%), urlopów (24%) oraz nauki języków obcych (19%).

Które benefity oferowane przez pracodawcę są najbardziej pożądane wśród pracowników?

Według poniższej ankiety do najbardziej pożądanych benefitów należą bony zakupowe (22%) oraz dofinansowanie do dojazdów do pracy (20%). Pozwalają one pracownikom nie tylko na oszczędność w wydatkach ale również samodzielny wybór w przypadku zakupów. Warto jednak zwrócić uwagę na fakt, że bony zakupowe oferuje 15% pracodawców, a dofinansowanie dojazdów do pracy jedynie 7%.

Mniejszą popularnością wśród pracowników cieszy się dofinansowanie do biletów na wydarzenia kulturalne (9%) oraz przedszkole/żłobek dla dzieci pracowników (12%). W tych przypadkach 15% pracodawców oferuje dofinansowanie do biletów, a 2% przedszkole/żłobek dla dzieci pracowników.

Zważając na powyższe informacje można wywnioskować, że oczekiwania pracowników w większości przerastają to, co oferują pracodawcy. Jedynie w przypadku dofinansowania do biletów na wydarzenia kulturalne (teatr, kino) pracodawcy przewyższają procentowo oczekiwania pracowników. 

Jakie benefity są atrakcyjne dla kobiet a jakie dla mężczyzn?

Poniższe wyniki wskazują, że kobiety bardziej niż mężczyźni zwracają uwagę na: opiekę medyczną, dofinansowanie do nauki języków, przedszkole/żłobek dla dzieci oraz dofinansowanie do biletów na wydarzenia kulturalne (teatr, kino). Natomiast w przypadku mężczyzn bardziej atrakcyjne jest: dofinansowanie do urlopów, finansowanie szkoleń, bony zakupowe, dofinansowanie do dojazdów do pracy oraz opieka stomatologiczna. Warto zauważyć, że oczekiwania mężczyzn oraz kobiet nie odbiegają wiele od siebie i utrzymują się na bardzo podobnym poziomie, a w przypadku kart sportowych są identyczne.

Jakie benefity zachęciłyby do zmiany pracy?

 W tym przypadku, za największą zachętę do zmiany pracy, można uznać dofinansowanie do urlopów, możliwość pracy zdalnej oraz dofinansowanie do szkoleń. Mniej zachęcająca, ale dalej pożądana w tym przypadku jest prywatna opieka medyczna.

Pierwszym krokiem pracodawców przy tworzeniu systemów benefitowych powinno być wobec tego zbadanie potrzeb danej grupy pracowników. Do takiego badania pracodawcy mogą wykorzystać np. anonimowe ankiety lub formularze, które pozwolą na szybkie zebranie wyników głosowania oraz proste przedstawienie ich w formie procentowej. Kolejnym krokiem jest przełożenie oczekiwań pracowników na możliwości firmy (przede wszystkim finansowe).

Zobacz również:  Jak pracować w pandemię to najlepiej u nich!

Benefity oferowane przez pracodawcę powinny chociaż częściowo odpowiadać na potrzeby danych grup pracowniczych, zobrazowanych w przeprowadzonym badaniu. Warto zatem zwrócić szczególną uwagę na to, co jest atrakcyjne dla poszczególnych osób (w podziale np. na kobiety i mężczyzn, rodziców, właścicieli zwierząt, osób aktywnych fizycznie itp.). Ponadto, oferowanie pracownikom różnorodnych  benefitów jest znakiem dla  każdego pracownika, że szanuje się jego indywidualność, co jeszcze bardziej zachęca go do pozostania w firmie.

Jak benefity wpływają na pracowników?

Benefity to jedna z ważniejszych form budowania motywacji wśród pracowników organizacji. Mimo, że nie jest możliwe stworzenie jednego wzorca motywowania wszystkich pracowników (wpływają na to m.in. różnice indywidualne), istnieje wiele narzędzi do motywowania, które jasno wskazują, że jest ona procesem złożonym oraz niezbędnym do poprawnego funkcjonowania przedsiębiorstwa. Odpowiednio dobrane narzędzia motywowania spowodują, że pracownik będzie wykonywał swoje obowiązki na najwyższym poziomie, przyczyniając się do wzrostu wyników firmy.

Motywacja jest procesem złożonym, a tym samym kierowanie nią wymaga wiedzy i umiejętności. Można podzielić ją na motywację zewnętrzną oraz wewnętrzną.

Do motywacji zewnętrznej zaliczamy wszystkie działania, jakie wpływają na potrzeby pracowników, zmianę ich zachowań itd. Są to między innymi: szacunek, pochwały, ogólna ocena pracowników.

Do motywacji wewnętrznej można zaliczyć wszelkiego rodzaju zabiegi, mające na celu podniesienie wewnętrznej wartości działania, zwiększenie atrakcyjności zadań, partycypacji w podejmowaniu decyzji oraz swobody działania. Są to między innymi: możliwość awansu, dobra atmosfera pracy, odpowiednia komunikacja, partycypacja pracowników, satysfakcjonująca treść pracy, właściwa kontrola pracy, elastyczne formy płacy oraz niski poziom stresu.

Motywacja może przybierać formę materialną oraz niematerialną. Najważniejsze w tym wszystkim jest wpłynięcie na odpowiednie bodźce, które zachęcą do działania. Wyróżnia się bodźce pozytywne, które mają za zadanie skłonić pracownika do pożądanego zachowania, oraz bodźce negatywne, które mają zniechęcić do niepożądanego zachowania i pobudzić bodźce pozytywne.

Niematerialną formę motywowania można kształtować poprzez operowanie  różnymi wartościami, jakie każdy pracownik chce osiągnąć w pracy, jak również poprzez cele, których osiągnięcie uważa za możliwe. Im motywacja jest silniejsza, tym pracownik przejawia bardziej energiczną aktywność oraz tym samym wykazuje  większą uporczywość w dążeniu do określonego efektu, co przekłada się również na ogólne wyniki organizacji. Do pozafinansowych motywatorów zaliczamy także dokształcanie i rozwój zawodowy pracownika, który powinien mieć źródło w indywidualnych predyspozycjach pracobiorcy. To w nich przedsiębiorstwa powinny szukać szansy na rozwój firmy, a ponadto wykwalifikowany personel stanowi filar organizacji dążącej do sukcesu. Pracownicy uczestniczący w konferencjach, kursach czy seminariach, wnoszą innowacyjne technologie, znajomości branżowe, nowatorskie rozwiązania, co stanowi ogromny kapitał dla organizacji. Jednym z wartościowych benefitów, który mogą zapewnić pracodawcy są szkolenia Akademia DIMAQ – oferująca ofertę szkoleń kompleksowych oraz szeroką gamę szkoleń tematycznych. 

Motywacja w formie materialnej odgrywa równie ważną rolę. Pakiety opieki medycznej, samochód służbowy, płatne lekcje angielskiego itp. stanowią istotny dodatek do wynagrodzenia. Przekłada się to na większe zaangażowanie pracownika w wykonywane zadania oraz dbanie o jego zdrowie (zarówno fizyczne jak i psychiczne).

W ludzkiej naturze leży chęć zbadania swoich umiejętności, realizacji siebie w wykonywanych zadaniach, nawiązywania znajomości oraz spełniania potrzeb. Wspomniana na początku artykułu hierarchia potrzeb Maslowa jest w dalszym ciągu bardzo aktualna. Realizacja fundamentalnych pragnień coraz rzadziej wystarcza pracownikom, skutkiem czego w proces motywacji wchodzą wszystkie szczeble piramidy – ludzie potrzebują poczucia realizacji w wykonywanych zadaniach, pragną należeć  do zespołu, ponieważ dopiero to powoduje u nich spełnienie. W skład ich potrzeb wchodzi również chęć rozwoju zawodowego i podnoszenia swoich umiejętności. Jeżeli przedsiębiorstwo określimy jako zespół ludzi, to sukces będzie stanowiło zrealizowanie celów firmy przy jednoczesnym  spełnieniu celów  każdego  pracownika. W tej sytuacji wszystko zależy od obu stron. Warto jednak pamiętać, że to organizacja ma większe możliwości do kierowania pracownikami, właśnie poprzez użycie systemów motywacji finansowej oraz pozafinansowej opisanej powyżej. Oprócz kwestii motywacji i zaangażowania pracowników, systemy pozapłacowe wpływają także na sposób postrzegania firmy jako pracodawcy. Ciekawe benefity przekładają się na zwiększenie uznania wśród pracowników oraz wzrost wartości firmy w oczach potencjalnych kandydatów.

Jakie benefity były znane do tej pory?

 Do najpopularniejszych płatnych benefitów należą:

  • karty sportowe
  • pakiety medyczne
  • świąteczne paczki
  • programy kafeteryjne
  • bilety na wydarzenia kulturowe
  • pakiety ubezpieczeniowe
  • dofinansowanie do urlopów
  • dofinansowanie do szkoleń oraz nauki języków

Do najpopularniejszych niskobudżetowych benefitów należą:

  • elastyczny czas pracy
  • możliwość przyprowadzenia dziecka do pracy w sytuacji losowej
  • praca zdalna
  • zdrowe przekąski w biurze
  • strefa relaksu w biurze

Benefity w znanych markach

Google

Google oferuje swoim pracownikom darmowe posiłki, masaże i liczne zniżki pracownicze. W siedzibie firmy zlokalizowane są restauracje oraz kawiarnie. Osoby wychowujące dzieci mogą natomiast korzystać z usług przyzakładowych żłobków czy przedszkoli.

Nestlé Purina

Możliwość zabrania zwierzaka do pracy – na takie rozwiązanie zdecydowała się firma Nestlé Purina. Dzięki temu pracownicy nie muszą pozostawiać swoich czworonożnych przyjaciół samych w domu. W ten sposób przedsiębiorstwo promuje obecność zwierząt w miejscu pracy.

Airbnb

Osoby zatrudnione w firmie Airbnb mają możliwość otrzymania stypendium do wykorzystania na podróż w wybrane przez siebie miejsce. Dzięki temu pracownicy spełniają swoje marzenia o zwiedzaniu różnych zakątków świata.

World Wildlife Fund

Co drugi piątek wolny – na taki przywilej mogą liczyć pracownicy WWF. To korzystne rozwiązanie nie tylko dla nich, ale również dla całego środowiska. Zamknięta firma oznacza zmniejszenie zużycia energii, co przekłada się na zredukowanie emisji dwutlenku węgla.

Blue Media

Blue Media oferuje swoim pracownikom dofinansowanie do dojazdów do pracy na rowerze. Jeden przejechany kilometr nagradzany jest złotówką. Osoby zatrudnione w firmie mogą też korzystać z prywatnego ośrodka sportowego. Mają również dostęp do świeżych, codziennie dostarczanych owoców.

Trans.eu

Pracownicy firmy Trans.eu mogą liczyć na wspólne, darmowe śniadania. Podczas posiłku nie tylko nabierają siły do wykonywania obowiązków, ale również integrują się ze sobą i wzajemnie inspirują. Dodatkowo, w siedzibie przedsiębiorstwa organizowane są różnego rodzaju zajęcia sportowe.

Samsung

Firma Samsung oferuje swoim pracownikom opiekę stomatologiczną oraz prywatną opiekę medyczną. Oprócz tego zatrudnieni mogą korzystać z bonów żywieniowych i kart przedpłaconych, a w wolnej chwili uczęszczać do firmowej drużyny sportowej.

Grupa Żywiec

Biorąc pod uwagę, że piwo jest od lat najchętniej wybieranym przez Polaków alkoholem, można uznać, że benefit, który proponuje swoim pracownikom Grupa Żywiec uskrzydli niejednego. Benefitem tym jest świąteczny deputat piwny. Świadczenie to może wywołać wiele kontrowersji, jednak należy dodać, że Grupa Żywiec to lider, jeśli chodzi o edukację nt. odpowiedzialnego picia alkoholu m.in. dzięki akcji trzymajpion.pl

Lidl

Firma Lidl oferuje swoim pracownikom prywatną opiekę medyczną, której miesięczny koszt to symboliczna złotówka. Do bogatego pakietu socjalnego dochodzą także bony i paczki świąteczne oraz bony okolicznościowe. Przed świętami Bożego Narodzenia pracownikom przekazywane są prezenty lub bony, natomiast dzieciom pracowników paczki świąteczne. Uznaniem cieszy się także program „wyprawka dla pierwszoklasisty” i „wyprawka dla maluszka

Rossmann

Pracownicy firmy Rossmann mogą liczyć na program wsparcia Czerwona Linia, która zapewnia w pełni anonimowe i bezpłatne porady wykwalifikowanych psychologów, prawników czy doradców finansowych. Rossmann oferuje także klub zwierzaka, dzięki któremu pracownicy mogą zadbać o zdrowie swoich czworonogów. Pracownicy mogą korzystać także z weekendowych wycieczek dla dorosłych jak i rodzin z dziećmi. Oprócz tego w skład benefitów wchodzą także: paczki świąteczne, pakiety sportowe, becikowe, dofinansowanie do wypoczynku, nauka języków itd.

Jakie benefity czekają na pracowników w 2023 roku?

W 2023 roku wciąż wysoko na liście potrzeb pracowników, będzie znajdowało się zdrowie fizyczne i psychiczne. W odpowiedzi na potrzebę dbania o zdrowie psychiczne, pracodawcy wprowadzają behawioralną opiekę zdrowotną oraz szkolenia w zakresie zdrowia behawioralnego dla managerów i pracowników.

Dla ułatwienia pracownikom korzystania z opieki zdrowotnej oraz psychologicznej, pracodawcy oferują opiekę wirtualną, która jest nie tylko tańszym rozwiązaniem zarówno dla firmy jak i pracowników, ale także wygodniejszym ze względu na brak potrzeby dojazdów pracownika w miejsce świadczenia usługi. Dodatkowo pracownicy rzadziej rezygnują z wizyt, jeśli mają do nich łatwy i wygodny dostęp. W 2023 roku wielu pracodawców planuje wdrożyć taką wirtualną opiekę zdrowotną oraz wirtualną opiekę specjalistyczną, aby zachęcić pracowników do dbania o swoje zdrowie fizyczne oraz psychiczne.

Kolejnym ważnym trendem w 2023 roku będzie elastyczny czas pracy. Coraz częściej mówi się o pomyśle na skrócenie czasu pracy. Ustawowe wprowadzenie 4 dniowego tygodnia pracy albo skrócenie czasu pracy z 8 do 6 godzin w 2023 roku jest aktualnie niemożliwe, jednakże wiele firm już teraz decyduje się na własną rękę wprowadzić różne rozwiązania w tym zakresie. W miarę możliwości firmy pozwalają pracownikom decydować, kiedy, jak i gdzie pracują. Jeśli praca hybrydowa lub zdalna nie jest możliwa, często zapewniana jest większa autonomia w zakresie godzin pracy lub zwiększenie płatnego czasu wolnego. Popularne stają się także takie benefity jak dodatkowy urlop menstruacyjny oraz dzień urlopu z okazji urodzin.

W celu integracji rozproszonych zespołów, pracodawcy zaczynają wprowadzać takie rozwiązania jak np. śniadania firmowe. Takie spotkania przy firmowym stole są nie tylko miłą formą rozpoczęcia dnia, ale także świetną okazją do wspólnych rozmów, które uściślają więzi pomiędzy pracownikami.

Ze względu na wzrastającą świadomość i chęć zmiany nawyków żywieniowych, coraz popularniejsze stają się konsultacje dietetyczne dla pracowników. Według badania ,,Żywieniowe nawyki pracujących Polaków 2022’’, aż 92% osób zmieniających swoją dietę w ciągu ostatniego roku, zrobiła to nie dla samej kwestii wagi, lecz chęci poprawy samopoczucia oraz stanu zdrowia.

Coraz głośniej mówi się także o świadczeniach związanych z budowaniem rodziny. Przykładem takich świadczeń są zasoby oraz pokrywanie kosztów związanych z ciążą, laktacją, planowaniem rodziny przed poczęciem, utratą ciąży, adopcją, macierzyństwem zastępczym, zapłodnieniem in vitro, leczeniem bezpłodności, żywieniem prenatalnym, planowaniem powrotu do pracy itd. Ważne, aby zwrócić uwagę, że pracownicy mają zróżnicowane potrzeby podczas planowania rodziny i pakiet takich świadczeń, powinien wspierać wszystkie możliwe drogi związane z rodzicielstwem. Według danych Mercer 53% pracodawców udziela lub planuje udzielić w 2023 roku płatnych urlopów adopcyjnych. Rosną również świadczenia z tytułu adopcji, macierzyństwa zastępczego, a także dostęp do leczenia problemu bezpłodności.

W zakresie rodziny oraz związanego z nią rodzicielstwa, pracodawcy zaczęli oferować pomoc w opiece nad dzieckiem. Taka forma opieki może przybierać różne formy, m.in. opieka nad dzieckiem w miejscu pracy, korepetycje dla dzieci itp. W miarę zbliżania się 2023 roku, 22% dużych pracodawców planuje zapewnić właśnie takie usługi opieki nad dziećmi.

Podsumowanie

Jeśli chcesz dopasować system benefitowy do pracownika w 2023 roku, przede wszystkim wsłuchaj się uważnie w jego potrzeby. Ważne jest monitorowanie pracowników, aby widzieć co uważają za najcenniejsze i niezbędne dla ich ogólnego dobrego samopoczucia. Z racji, że COVID-19, inflacja i wszelkie inne osobiste wyzwania silnie wpływają na życie pracowników, warto w 2023 roku postawić na elastyczność i dopasowanie swojej oferty benefitowej do ich potrzeb. Nawet najpopularniejsze firmy nie  przyciągną nowych talentów, jeśli nie będą wiedzieć, co im zaoferować. Warto zatem wykorzystać narzędzia marketingowe, jakimi są ankiety i zapytać, co rzeczywiście liczy się dla danego zespołu pracowników. Tylko słuchając głosu ludzi można sprawić, że będą czuli się zmotywowani. A to właśnie motywacja wśród pracowników jest kluczem do sukcesu dla wielu firm.


Jeżeli planujesz stworzenie, rozwój działu Digital Marketingu lub całego zespołu E-commerce to zapraszamy do kontaktu  – [email protected]. Pomożemy Ci określić profil pracownika, którego potrzebujesz, zakres jego obowiązków, umiejscowienie w strukturze, a następnie znajdziemy dla Ciebie odpowiedniego kandydata.

Notojob.com 🚀 Oferty pracy w E-commerce

Portal ogłoszeń dedykowany Retail & E-commerce. Praca, którą polubisz!

Zobacz więcej