Mini poradnik: Jak zostać specjalistą SEO?

Marketing internetowy to dziedzina, która już od kilkunastu lat prężnie się rozwija. Sprzyja temu powstawanie sporej liczby sklepów internetowych oraz przenoszenie biznesów do sieci. Wszystko wskazuje na to, że Internet będzie odgrywał dla biznesu oraz dla klientów jeszcze większe znaczenie. Nic w tym dziwnego, że specjalista SEO jest uznawany za zawód przyszłości. Szukasz idealnej ścieżki kariery dla siebie? W takim razie przekonaj się, jak zostać specjalistą SEO, aby zyskać stabilną posadę na lata.

Czym zajmuje się specjalista SEO?

Zanim zdecydujesz się na ten zawód, musisz wiedzieć, czym dokładnie zajmuje się specjalista SEO. Otóż jego obowiązki ściśle wiążą się z pozycjonowaniem oraz optymalizacją stron i sklepów internetowych. Głównym zadaniem specjalisty ds. SEO ma być sprawienie, aby witryny internetowe były bardziej widoczne w wyszukiwarce Google. Dziś firmy rozumieją, że konkurencja w Internecie jest już tak duża, że bez pozycjonowania i dopasowania witryny pod algorytm Google, wyróżnienie się na tle konkurencji, staje się znacznie trudniejsze.

Dlatego tutaj pojawia się miejsce dla specjalisty ds. SEO, którego zadania wiążą się z:

  • szukaniem i dopasowywaniem odpowiednich słów kluczowych,
  • link buildingiem, tj. z tworzeniem strategii linków przychodzących do pozycjonowanej
    strony,
  • analizowaniem działań konkurencji,
  • dostarczeniem unikalnych i wartościowych treści, takich jak opisy produktów, kategorii,
    teksty na stronę oraz artykuły blogowe,
  • mierzeniem efektów pozycjonowania,
  • tworzeniem raportów SEO,
  • uczestniczeniem w tworzeniu strategii SEO oraz strategii marketingowej.

Zakres obowiązków specjalisty SEO może różnić się w zależności od agencji SEO czy aktualnych potrzeb.

Jak zostać specjalistą SEO?

Istnieje wiele dróg i metod, które pozwolą Ci zostać profesjonalnym specjalistom ds. SEO. Nie potrzebujesz kierunkowego wykształcenia, aby zajmować się pozycjonowaniem. Oczywiście coraz częściej można znaleźć już oferty studiów licencjackich i podyplomowych, które są związane z SEO, ale nie jest to konieczne. Tak naprawdę wiedzę na temat pozycjonowania możesz zdobyć samodzielnie. Pomocne będą jednak kursy, poradniki w formie papierowej lub e-booki. Poza tym warto zapoznać się z dokumentacją od Google oraz śledzić fora, blogi i profile w Social Mediach związane z pozycjonowaniem. Dobrym pomysłem może być założenie konta na Twitterze, bo właśnie tam najszybciej zyskasz informacje o zmianach w algorytmie. Karierę jako SEO-owiec możesz rozpocząć na własną rękę jako freelancer, a następnie założyć firmę. Alternatywą jest praca w agencji SEO, najpierw jako Junior.

Sprawdź, co musi umieć specjalista SEO?

  • Wiedza teoretyczna jest ważna, ale to praktyka związana z pozycjonowaniem realnych stron internetowych odgrywa kluczową rolę podczas rekrutacji na stanowisko specjalisty ds. SEO. Im masz bogatsze doświadczenie podczas pracy nad zwiększaniem widoczności stron w Google, tym lepiej. Oprócz pozycjonowania niezbędna jest również znajomość technik związanych z optymalizacją witryn internetowych.
  • Poza tym niezbędna jest znajomość obsługi licznych narzędzi, takich jak m.in. Google Analytics, Google Search Console, FTP klienta, Planer Słów Kluczowych, Semstorm, Senuto, program do analizowania linków, np. Ahrefs. Do tego dochodzi również obsługa popularnych CMS-ów.
  • SEO-owiec musi znać też podstawy programowania. HTML, CSS to konieczność, ale ważna jest też wiedza na temat takich zagadnień, jak to, czym jest DNS, czym się różni http od https, czy choćby, jak wdrożyć dane strukturalne.
  • Oprócz tego kluczowa będzie też znajomość marketingu, copywritingu oraz analityki.

Praca w SEO – dla kogo?

Nie wiesz, czy praca przy pozycjonowaniu stron będzie dla Ciebie odpowiednia? Warto wiedzieć, że dobry specjalista SEO wyróżnia się przede wszystkim takimi cechami, jak umiejętność analitycznego myślenia, cierpliwość, kreatywność czy też wytrwałość. W wielu przypadkach konieczne jest stosowanie niestandardowych rozwiązań, które wykraczają poza poradniki czy kursy. W pracy SEO-owca bardzo ważna jest chęć zdobywania wiedzy i śledzenia zmian algorytmów, które są regularnie dokonywane przez Google.


Jeżeli planujesz stworzenie, rozwój działu Digital Marketingu lub całego zespołu E-commerce to zapraszamy do kontaktu  – kontakt@digitalx.pl. Pomożemy Ci określić profil pracownika, którego potrzebujesz, zakres jego obowiązków, umiejscowienie w strukturze, a następnie znajdziemy dla Ciebie odpowiedniego kandydata.

Write a comment