Marketing szeptany

Marketing szeptany, inaczej whisper marketing, buzz marketing lub word of mouth marketing, to ogół technik mających za zadanie poinformować potencjalnych klientów czy kontrahentów o zaletach danego produktu lub usługi. Prawidłowo realizowane działania tego typu są w stanie wywołać pozytywne reakcje, przyczyniając się do wzrostu sprzedaży i rozpoznawalności marki. Buzz marketing może przyjmować postać komentarzy, porad, porównań czy poradników.

Cele marketingu szeptanego

W jakim celu przeprowadza się działania z zakresu marketingu szeptanego? Przyczyniają się one do wzbudzenia zainteresowania marką, produktem lub usługą, zachęcają konsumentów do dyskusji, kreują trendy, wzmacniają wizerunek firmy przez pozytywne rekomendacje oraz umożliwiają przekazywanie informacji na temat aktualnych promocji czy nowości w asortymencie.

Dobry marketing szeptany — czyli jaki?

O czym należy pamiętać planując kampanię buzz marketingową? Kluczową kwestią jest tutaj wiarygodność. Osoba realizująca tego typu działania powinna się wcielić w rolę konsumenta. Wynika to z tego, że potencjalny klient jest w stanie z łatwością odróżnić szczery, autentyczny przekaz od reklamowego. Word of mouth marketing to zarówno prowokowanie rozmów o produkcie, usłudze czy marce, jak i wywoływanie pozytywnych reakcji wśród konsumentów, zachęcanie do udziału w dyskusji oraz pomoc w rozwiązywaniu problemów. Publikując tak zróżnicowane odpowiedzi, zyskać można pewność, iż administratorzy oraz inni użytkownicy spojrzą na nie przychylnym okiem. Tworząc plan działań z zakresu whisper marketingu, należy się także wykazać kreatywnością. Niezbędne jest tu stworzenie kompletnej historii danej postaci, która będzie poruszała konkretne problemy i prezentowała nieoczywiste rozwiązania.

Błędy popełniane najczęściej w marketingu szeptanym

Działania z zakresu marketingu szeptanego należy planować bardzo ostrożnie. W przeciwnym wypadku, skutkować mogą one nie tylko brakiem efektów, lecz również kryzysem wizerunkowym. Jednym z najpopularniejszych błędów, z jakimi możemy mieć tutaj czynienia jest tworzenie sztucznej dyskusji zawierającej nachalną reklamę produktu, w której użytkownicy nie będą chcieli dyskutować. Zamiast tego, należy poświęcić nieco czasu na znalezienie odpowiedniego miejsca do publikacji. Dobrym rozwiązaniem jest udzielanie się w już istniejących, aktywnych dyskusjach. Kampanii buzz marketingowych nie należy tworzyć mechanicznie, kopiując, a następnie wklejając w różne miejsca ten sam tekst. Każda publikowana treść powinna być w pełni unikalna i dostosowana do kontekstu rozmowy. Kolejny często popełniany błąd to umieszczanie wypowiedzi w miejscach niezwiązanych z daną dziedziną. Działania tego typu mijają się z celem i są wysoce nieskuteczne. Wypowiedzi stanowiące element kampanii z marketingu szeptanego powinny być merytoryczne i konkretne. Tworząc je, należy się postawić w roli eksperta, któremu udało się rozwiązać dany problem. Warto wspomnieć tutaj także o tym, iż word of mouth marketing musi być etyczny. Co za tym idzie, publikowane treści nie mogą wprowadzać konsumenta w błąd czy działać na niekorzyść innych marek.

Rodzaje marketingu szeptanego

Do czynienia możemy mieć z wieloma różnymi formami marketingu szeptanego. Są nimi:

Evangelist marketing — działania mające na celu wywołać u odbiorcy więź emocjonalną i silne przywiązanie do produktu, usługi czy marki.

Marketing wirusowy — kampania zawierająca na tyle interesujące treści, że będą one w stanie aktywnie zaangażować odbiorców do poszerzania zasięgu przekazywanej informacji.

Community marketing — promocja w wyspecjalizowanych społecznościach oraz wąskich grupach tematycznych.

Brand blogging — prowadzenie bloga zawierającego treści na temat konkretnej marki.

Trendsetting — promowanie firmy przez konkretną osobę — właściciela lub pracownika przedsiębiorstwa czy influencera lub celebrytę zaangażowanego w promocję. Takie działania mają na celu wywołać konkretny trend konsumpcji marki przez osoby, które uważają osobę promującą ją za wzór do naśladowania.


Jeżeli planujesz stworzenie, rozwój działu Digital Marketingu lub całego zespołu E-commerce to zapraszamy do kontaktu  – [email protected]. Pomożemy Ci określić profil pracownika, którego potrzebujesz, zakres jego obowiązków, umiejscowienie w strukturze, a następnie znajdziemy dla Ciebie odpowiedniego kandydata.

Write a comment