Marketing afiliacyjny – czym jest i jak działa?

Coraz częściej marketing jest łączony z afiliacją i pomaga w wypromowaniu produktów czy usług. Zazwyczaj w tym celu firmy rozpoczynają współpracę z influencerami lub blogerami, ale tak naprawdę każdy może uczestniczyć w programie partnerskim. Przekonaj się, na czym dokładnie polega marketing afiliacyjny i jakie zapewnia korzyści.

Czym jest marketing afiliacyjny?

Marketing afiliacyjny to jedna z technik reklamowych, która opiera się na współpracy. Dlatego możesz też spotkać się z nazwą marketing partnerski. Do prawidłowego funkcjonowania tego sposobu promocji potrzebne są trzy strony:

  • reklamodawca, czyli firma udostępniająca swoje produkty w sieci afiliacyjnej;
  • wydawca, czyli inaczej partner, który za pośrednictwem swojego kanału, bloga czy strony promuje dane produkty;
  • użytkownik, czyli odbiorca komunikatu, klikający w link afiliacyjny i wykonujący akcję, która umożliwia wydawcy pobranie prowizji od reklamodawcy.

Jak działa marketing afiliacyjny?

Najważniejszym celem marketingu afiliacyjnego jest promowanie usług bądź produktów. Sposób działania zazwyczaj jest uzależniony od zapisów w regulaminie danego programu partnerskiego. Poza tym niezbędnym elementem jest link afiliacyjny, bo to właśnie za jego pomocą użytkownik może przedostać się na stronę reklamodawcy. Kluczowe znaczenie ma tylko to, żeby dany link był zrobiony w taki sposób, aby umożliwiał zidentyfikowanie
partnera. Marketing afiliacyjny może być wykorzystywany w różnych branżach, ale szczególnie chętnie ta forma jest stosowana do promocji usług finansowych i edukacyjnych. Jednak warto również wypromować w ten sposób e-booki, wyroby jubilerskie czy hostingi. Nawet branża obuwnicza i odzieżowa regularnie sięga do marketingu partnerskiego.

Jakie zalety i wady ma marketing afiliacyjny?

Najważniejsze zalety marketingu partnerskiego

Za jedną z najważniejszych zalet marketingu afiliacyjnego uznawany jest nienachalny charakter. Szczególnie w porównaniu do tradycyjnych reklam. Kluczowe znaczenie ma tylko dobre dopasowanie produktu czy usługi do oczekiwań grupy docelowej. Niezbędny jest też wysokiej jakości content. Zwróć uwagę na możliwość bezproblemowego mierzenia efektów marketingu partnerskiego. Pozwala Ci to na szybką reakcję i wprowadzanie ewentualnych poprawek.

Z perspektywy reklamodawcy programy partnerskie umożliwiają dotarcie do jeszcze szerszego grona odbiorców. Dlatego tak ważne jest wybranie wiarygodnego i chętnie odwiedzanego wydawcy. Pamiętaj także o tym, że w przypadku afiliacji reklamodawca płaci jedynie za osiągnięty cel. Pozwala to na uniknięcie ryzyka związanego z koniecznością ponoszenia wysokich kosztów za mało efektywne działanie marketingowe.

Wady marketingu afiliacyjnego

Z perspektywy wydawcy na pewno jedną z najważniejszych wad jest stosunkowo niska prowizja za klienta – choć zazwyczaj zależy to od Twoich zasięgów oraz branży reklamodawcy. W konsekwencji potrzeba sporo czasu na osiągnięcie zysków na oczekiwanym poziomie.

Jeśli chodzi o wady programów partnerskich ze strony wydawcy, to z pewnością pewną trudnością może być tworzenie angażujących treści, które zachęcą do klikania linków afiliacyjnych. Przede wszystkim wymaga to dbałości o poprawność językową oraz wiedzy z zakresu marketingu internetowego. Oprócz tego niezbędne jest przeprowadzenie kampanii SEO, co generuje dodatkowe koszty – związane, chociażby z koniecznością zatrudnienia zewnętrznych specjalistów.

Najpopularniejsze formy kampanii afiliacyjnych

  • Banery reklamowe – to jeden z najpopularniejszych sposobów na zachęcenie do kliknięcia i odwiedzenia strony reklamodawcy. To dobry wybór dla serwisów parentingowych i biznesowych.
  • Rankingi ofert – zaprezentowanie zalet poszczególnych produktów zachęca do zakupu i zwraca uwagę na atuty danej oferty. Warto skorzystać z tego typu kampanii w przypadku kont osobistych, ubezpieczeń czy lokat.
  • Blog – to najczęściej wybierana przestrzeń, gdzie są zamieszczane linki afiliacyjne. Kluczowe znaczenie ma tylko naturalne dodanie odnośnika. Ten kanał sprawdzi się w przypadku blogów kosmetycznych, odzieżowych oraz tych związanych ze zdrowym odżywianiem.

Jeżeli planujesz stworzenie, rozwój działu Digital Marketingu lub całego zespołu E-commerce to zapraszamy do kontaktu  – [email protected]. Pomożemy Ci określić profil pracownika, którego potrzebujesz, zakres jego obowiązków, umiejscowienie w strukturze, a następnie znajdziemy dla Ciebie odpowiedniego kandydata.