Konsultant ds. rekrutacji – kto to? Zakres obowiązków

Konsultant ds. rekrutacji to osoba, która dla swojego klienta w osobie kandydata poszukuje atrakcyjnego zatrudnienia. Łączy w sobie cechy Headhuntera i Doradcy Personalnego. Po otrzymaniu szczegółowych wytycznych co do wymagań i kwalifikacji i wykorzystując swoją sieć kontaktów, przystępuje do czynnego researchu rynku w poszukiwaniu odpowiedniego miejsca pracy dla swojego klienta. Specjalista ten działa w pojedynkę.

Musi zadbać nie tylko o kontakty po stronie kandydatów, ale też i firm, którym może zaprezentować swoich klientów. Stale rozszerzana baza kontaktów zapewni mu ciągłość projektów. Musi też zadbać o szereg umiejętności i kwalifikacji, które pomogą mu w zarządzaniu rekrutacją od początku do końca.

Możliwe inne nazwy tego stanowiska

  • Headhunter
  • Łowca talentów/głów
  • Konsultant ds. personalnych

Zakres obowiązków

  • stały research rynku pracy
  • poszukiwanie kandydatów
  • weryfikacja kwalifikacji i doświadczenia kandydatów
  • ustalanie celów rekrutacyjnych z kandydatem i tworzenie scenariuszy działań
  • szacowanie możliwości zatrudnienia
  • pozyskiwanie klientów wśród firm i utrzymywanie relacji
  • szkolenia z zakresu rozmów rekrutacyjnych

Umiejętności

Konsultant ds. rekrutacji często specjalizuje się w rekrutacji w obrębie jednej branży, którą bardzo dobrze zna i potrafi przewidzieć jej rozwój. Musi być czujny i szybko reagować na zachodzące w niej zmiany aby nie przegapić okazji, w której może polecić do pracy swojego kandydata. Konsultanti ds. rekrutacji staje się mentorem i przewodnikiem po świecie biznesu i pomaga kandydatowi sprecyzować plany zawodowe i określić kierunki rozwoju. Czasami jego działanie może spowodować, że kandydat wypłynie na szerokie i nieznane wody, gdyż dzięki jego wskazówkom dostrzeże szansę na rozwój w dziedzinie, której wcześniej nie brał pod uwagę.

Konsultant ds. rekrutacji potrafi poszerzyć horyzont możliwości i spojrzeć na kandydata z innej perspektywy. Nie wszyscy poszukujący pracy są aktywni i wiedzą co się dzieje na rynku. Zdarza się, że mają trudność w szukaniu istotnych informacji przez co umyka im wiele możliwości. Może od lat szukają pracy w ten sam sposób lub nie wykorzystują własnych sieci kontaktów? A rynek pracy się zmienia i dostarcza nowych narzędzi, skraca dystans i tworzy nowoczesne zawody. Dlatego właśnie Konsultat ds. rekrutacji przejmuje rolę przewodnika po dynamicznym rynku pracy, a znając kwalifikacje kandydata, jego mocne i słabe strony oraz zrealizowane projekty, może wskazać mu ciekawy kierunek zawodowy.

Będąc w posiadaniu tych informacji i dysponując licznymi kontakty w firmach wie od razu gdzie pokierować swoje kroki aby realnie zwiększyć szanse kandydata. Praca ta skupia w sobie również cechy Coacha i Analityka. Wymaga posiadania kompetencji miękkich takich jak: otwartość, cierpliwość, komunikatywność, empatia, precyzyjne badanie potrzeb i umiejętność słuchania oraz twardych, związanych z analizą zdolności i możliwości oraz tworzeniem dla kandydata różnych scenariuszy rozwiązań. Konsultant ds. rekrutacji szkoli kandydatów z przebiegu rozmowy rekrutacyjnej, gdyż posiada cenną wiedzę na temat oczekiwań i związanych z nią procesów.

 


Planujesz stworzenie, rozwój działu Digital Marketingu czy całego zespołu E-commerce?  Zapraszamy do kontaktu z nami: kontakt@digitalx.pl. Pomożemy Ci określić profil osoby, której potrzebujesz, zakres jej obowiązków, umiejscowienie w strukturze, a następnie znajdziemy dla Ciebie odpowiedniego kandydata.