Kluczowe etapy rekrutacji, czyli 6 kroków do zatrudnienia

Rekrutacja jest jednym z ważniejszych procesów w firmie, gdyż od kompetencji zatrudnionych pracowników zależy realizacja celów strategicznych przedsiębiorstwa, jakość wykonywanej pracy, kształtowanie wizerunku firmy na rynku i postrzeganie jej przez konkurencję. Proces wydaje się nieskomplikowany, ale nic bardziej mylnego. Rekrutacja jest wymagającym działaniem, od którego jak widzisz, zależy wszystko.

Dobrze przeprowadzona rekrutacja to dodatkowe plusy, które kształtują Twoją markę pracodawcy. Liczy się podejście do człowieka, okazane nim zainteresowanie i szacunek. Nie każdy znajdzie zatrudnienie w Twojej firmie, ale to nie znaczy, że masz dbać tylko o wybranych; dlatego w procesie rekrutacyjnym należy traktować wszystkich jednakowo sprawiedliwie. A co pomoże Tobie utrzymać wysoki poziom procesu rekrutacji?

Staranne jej zaplanowanie z użyciem harmonogramu, jej transparentność i utrzymywanie komunikacji. Wydaje się to niezwykle proste i pewnie zapytasz, po co to wszystko w ogóle wpisywać w jakiś konkretny proces? Okazuje się, że to bardzo istotne, gdyż jasno określone reguły przeprowadzania rekrutacji bardzo pomogą Twojemu działowi HR w pracy. Jakie są więc kluczowe etapy rekrutacji i co od nich zależy?

  1. Rozpoznanie potrzeb, czyli określenie kompetencji

Pierwszy etap jest najważniejszy, bo to od niego zależy pomyślność każdego kolejnego kroku. Jeżeli wraz z managerem źle określicie profil poszukiwanego specjalisty i jego wymaganych kompetencji to na końcu tej ścieżki możecie się niestety rozczarować. Precyzyjne określenie wymaganych zdolności i talentów jest fundamentem, na którym będziesz budował cały proces. To też moment na określenie budżetu związanego ze stanowiskiem, czyli zdefiniowanie widełek wynagrodzenia.

  1. Stworzenie ogłoszenia i publikacja

W momencie uzyskania potrzebnych informacji możesz przystąpić do tworzenia ogłoszenia, które musi być czytelne, jasne i dokładnie opisujące sylwetkę kandydata. Ogłoszenie możesz wzmocnić ciekawą formą wizualną zgodną z komunikacją Twojej marki, myślą przewodnią silnie korespondującą z misją Twojej firmy, wskazać benefity pozapłacowe. Warto też określić przykładowe zadania, które czekają kandydata na tym stanowisku. Do profilu stanowiska dobierzesz odpowiednią platformę prezentacji ogłoszenia. Czy będą to popularne strony z ogłoszeniami lub inne dedykowane pod konkretne branże? Być może masz już doświadczenie co się u Ciebie sprawdza? Może przy okazji branży kreatywnej wystarczy kanał w social media, a dla programisty idealny będzie specjalistyczny portal z ogłoszeniami o pracę tylko z tej dziedziny? A czego nie robić w ogłoszeniu? Nie ubarwiać rzeczywistości. Pamiętaj, że weryfikacja tego co umieściłeś w ogłoszeniu, a na co faktycznie nie ma żadnego potwierdzenia w rzeczywistości spowoduje, że z powodu niespełnionych obietnic szybko stracisz zrekrutowanego z sukcesem pracownika.

  1. Analiza CV

W odpowiedzi na Twoje ogłoszenie możesz otrzymać nawet kilkadziesiąt życiorysów. Przejrzenie ich i wybranie najlepiej zapowiadających się kandydatów wymaga czasu, dlatego we wstępnej selekcji załóż sobie absolutne minimum, które muszą oni spełnić, aby zostać zaproszonym do kolejnego etapu. Dzięki temu szybko zlokalizujesz najważniejsze kompetencje.

  1. Spotkanie rekrutacyjne

Udało Ci się wybrać tych, w których dostrzegasz największy potencjał, więc kolejnym krokiem będzie spotkanie na żywo. Czasem można też zastosować poprzedzającą spotkanie rekrutacyjne krótką rozmowę telefoniczną, będącą dodatkową selekcją szybko sprawdzającą kluczowe dla Ciebie informacje.

Metod na prowadzenie rozmów rekrutacyjnych jest kilka, a wszystko zależy od tego jakich informacji potrzebujesz i jakie umiejętności chcesz zweryfikować. Standardem są spotkania opierające się głównie na wywiadzie odwołującym się do krótkiego zaprezentowania przez kandydata rozwiązań, na wskazany przez rekrutera problem. W przypadku potrzeby sprawdzania kompetencji z zakresu obsługi programów kalkulacyjnych kandydatowi proponuje się rozwiązanie zadań.

Są też wielce rozbudowane rekrutacje zwane assessment center, w trakcie których kandydat podczas kilku godzin działań jest sprawdzany wielowymiarowo tj. w grupie osób poddaje się go zadaniom, które mają sprawdzić np. reakcję na sytuacje stresowe, współpracę zespołową, umiejętność rozwiązywania problemów i prezentację. Są też rekrutacje wieloetapowe, w której na każdym etapie kandydat spotyka się z różnymi osobami w firmie np. na początku z rekruterem, następnie managerem lub koordynatorem, albo nawet z pracownikiem jeszcze wyższego szczebla, przy okazji wykonując dodatkowe zadania rekrutacyjne.

Takie procesy potrafią trwać nawet kilkanaście dni i wymagają od kandydata dużej motywacji i zaangażowania.To jaką formę rekrutacji sobie założysz zależy od Ciebie i stanowisk, na które poszukujesz ludzi. Być może do każdego z tych procesów będziesz chciał podejść inaczej, dlatego nie bój się eksperymentować i stwórz ścieżki rekrutacyjne pod stanowiska, bo każde z nich wiąże się przecież z innymi kompetencjami i wymaganiami.

  1. Weryfikacja zebranych informacji po rozmowie rekrutacyjnej

To kolejny etap pogłębionej selekcji w oparciu o otrzymane dane ze spotkań i wyniki zadań rekrutacyjnych. W tym kroku wrócisz z informacją zwrotną do wybranej osoby, której zaproponujesz ofertę pracy. Na tym etapie mogą też się rozgrywać ostateczne ustalenia odnośnie wynagrodzenia. Cała reszta uczestników rekrutacji musi uzyskać od Ciebie informację zwrotną na temat statusu, rozumianego jako podziękowanie za wzięcie udziału w rekrutacji.

To bardzo ważny etap dla wszystkich, więc nie traktuj odrzuconych osób w nieprofesjonalny sposób pozostawiając ich bez odpowiedzi. Jeżeli nie otrzymają od Ciebie żadnej informacji, wciąż będzie się w nich tliła nadzieja, że zostaną wybrani. Podziękowanie jest bardzo wskazane i przedstawi Ciebie i Twoją firmę w dobrym świetle.

  1. Rozpoczęcie procesu zatrudnienia

Etap wieńczący rekrutację, w którym to załatwiasz z kandydatem formalności związane z podjęciem współpracy. Uzyskasz od niego dodatkowe dane do przygotowania umowy i przekażesz mu wymagane dokumenty będące oficjalnym potwierdzeniem zatrudnienia.


Planujesz stworzenie, rozwój działu Digital Marketingu czy całego zespołu E-commerce?  Zapraszamy do kontaktu z nami: kontakt@digitalx.pl. Pomożemy Ci określić profil osoby, której potrzebujesz, zakres jej obowiązków, umiejscowienie w strukturze, a następnie znajdziemy dla Ciebie odpowiedniego kandydata.