Jak zatrudniać do marketingu w startupach?

Praktyk rekrutacyjnych jest tak wiele jak firm, które szukają pracowników. Nie oznacza to jednak, że wszystkie są wysokiej jakości i uważamy, że Ty sam możesz nam przyznać co do tego rację. Mając pojęcie o trudnościach i złożoności procesu rekrutacyjnego,  przygotowaliśmy dla Ciebie scenariusz rekrutacyjny, który z sukcesem możesz wykorzystać przy prowadzeniu rozmów z kandydatami, których poszukujesz do działu marketingu dla wzrastających biznesów. Sprawdź, jak rekrutować do startupów. 

 

O co pytać we wstępie?

Przydatne mogą okazać Ci się pytania, które sięgają trochę głębiej w doświadczenie kandydata. Oto kilka z nich, które warto zadać:

  1. Jakie są Twoje cele kwartalne na obecnym stanowisku i co stoi za ich definicją? Co podlega ocenie i jak ona przebiega?
  2. Opisz projekt, który w pełni zrealizowałeś samodzielnie. Skup się szczególnie na tych działaniach, które wykonałeś osobiście.
  3. Czy uczestniczysz w spotkaniach? Jaka jest ich częstotliwość i z kim się spotykasz? Czego dotyczą i jak wygląda ich przebieg?
  4. Z których narzędzi marketingowych korzystasz szczególnie często i w jakim celu? Czy jest coś co Ci w nich przeszkadza? 

Powyższe pytania odnoszą się do systemu pracy codziennej, relacji między zespołami i współpracownikami, schematów komunikacyjnych oraz pomogą nakreślić jakie dodatkowe umiejętności, w tym z obsługi programów, posiada kandydat. 

 

Zrozumienie specyfiki startupu

Przyszły pracownik musi zrozumieć startupową rzeczywistość i to jak wiele od niego zależy. Dynamika pracy w startupie bywa znacznie większa niż w firmie, której procesy są od dawna ułożone i działają sprawnie. Warto wybadać jak kandydat rozumie taki model biznesowy i czy jest w stanie rozwijać firmę poprzez swoje stanowisko. Marketing to wiele zmiennych jak kreowanie produktu, szacowane wzrostu firmy, promocja, sprzedaż, tworzenie treści, działania stojące za pozyskaniem i utrzymaniem klienta. Staraj się uzyskać jak najwięcej informacji na temat szeroko pojętych działań marketingowych i nie skupiaj się tylko na jednej jego dziedzinie. Możesz zapytać o:

  1. Jakie są Twoje obawy wynikające z pracy w startupie biorąc pod uwagę wczesny etap jego rozwoju?
  2. Jakie umiejętności będziesz musiał rozwinąć, aby sprostać wysokiej dynamice pracy?
  3. Kim są Twoi klienci, jak do nich dotarłeś i jak prowadziłeś negocjacje? 
  4. Opisz swoich największych konkurentów na rynku.
  5. Czym różni się produkt, za który byłeś odpowiedzialny od tego, który prezentuje konkurencja?
  6. Jakich narzędzi powinniśmy używać? Czy na rynku są dostępne rozwiązania, które mogą okazać się przydatne w naszym biznesie?
  7. Zaprezentuj promocję i komunikację dla produktu, za który jesteś odpowiedzialny. Z jakich kanałów komunikacji korzystałeś i jakie były cele kampanii?
  8. Jak powiększyć naszą bazę subskrybentów w ciągu najbliższego roku?
  9. Jak tworzysz treści i planujesz ich publikacje? Z jakich narzędzi korzystasz i skąd czerpiesz inspiracje? Jeżeli koordynujesz pracę z zakresu content marketingu to opisz jak wygląda ten proces tj. komu zlecasz zadania i jak weryfikujesz ich poprawność. Jakie materiały dostarczasz i w jakich formie?
  10. Jakimi działaniami z zakresu content marketingu możesz się szczególnie pochwalić?
  11. Jak podnieść nasz współczynnik konwersji?
  12. Jak myślisz do kogo powinniśmy kierować produkt? Jakie działania powinniśmy podjąć, aby znaleźć grupę docelową?
  13. Posiadamy nową wersję naszego produktu i biorąc to pod uwagę, jakie działania komunikacyjne i sprzedażowe byś wprowadził?
  14. Jakie dane analizujesz codziennie i co dzięki nim wdrażasz lub modyfikujesz? Co dzięki temu zyskujesz?

W tym niezwykle zaawansowanym etapie ważnym jest dostrzeżenie umiejętności marketingowych i sprzedażowych oraz oszacowanie ich poziomu zaawansowania. Warto stosować pytania dodatkowe pogłębiające otrzymane odpowiedzi. Im więcej dowiesz się na tym etapie tym lepiej, bo uzyskane informacje pomogą Ci sprawdzić, czy kandydat posiada m.in.: zmysł marketingowy, potrafi myśleć strategiczne i czy jest w stanie rozwijać bazę klientów.  

 

Rozwój wartości

Każde doświadczenie zawodowe, pozytywne i negatywne, pozostawia w nas pewną pamięć. W startupowej kulturze pracy wartości dopiero się kształtują wymagając umocnienia ich przez pracowników. To oni będą odpowiedzialni za całość tego procesu. Poprzednie doświadczenia mogą odegrać tu kluczową rolę i okazać się niezwykle pomocne. Jak pytać kandydatów o wartości?

  1. Jakimi wartościami charakteryzowała się Twoja firma i jak je komunikowała?
  2. Czy firma przestrzegała zasad i działała w myśl wyznawanych wartości?
  3. W jaki sposób system wartości i polityka pracy wpłynęły na Ciebie?
  4. Jaką wartość Ty wniesiesz do firmy? 

 

Umiejętności zarządzania

Jeżeli poszukujesz osoby do zarządzania zespołem to skup się na umiejętnościach wynikających z potrzeby kierowania grupą ludzi a są to m.in. sposób komunikacji, zdolności koordynowania i delegowania zadań, określania celów oraz dbania o rozwój pracowników. 

  1. Znając specyfikę naszej firmy i branżę jak powinniśmy rozwijać dział marketingu i dlaczego? Jakich specjalistów powinniśmy zatrudnić?
  2. Jak wyznaczasz priorytety i co bierzesz pod uwagę w ich definiowaniu?
  3. W jakich przypadkach oddelegowałbyś pracę na zewnątrz firmy?
  4. Co myślisz o pracy zdalnej? 

 

Weryfikacja umiejętności

Po wywiadzie możesz przygotować dla kandydata zadania rekrutacyjne, które udowodnią czy posiada deklarowane umiejętności. Mogą dotykać każdego obszaru, którym się zajmował np.:

  • przygotowanie strategii,
  • przygotowanie kampanii promocyjnej,
  • tworzenie tekstów,
  • analiza danych i wyciąganie wniosków,
  • projektowanie kreatywne,
  • prezentacja biznesowa

Niech zadania nie będą wielce złożonymi procesami. Chodzi o kilkugodzinną pracę projektową skupioną wokół tego czym będzie się on faktycznie zajmował. 


Jeżeli planujesz stworzenie, rozwój działu Digital Marketingu lub całego zespołu E-commerce to zapraszamy do kontaktu  – [email protected]. Pomożemy Ci określić profil pracownika, którego potrzebujesz, zakres jego obowiązków, umiejscowienie w strukturze, a następnie znajdziemy dla Ciebie odpowiedniego kandydata.