Jak wygląda rekrutacja w Google?

Na temat rekrutacji do rozpoznawalnych globalnych marek krąży wiele mitów, a my postanowiliśmy się rozprawić z tymi dotyczącymi Google. Przyjrzyjmy się procesowi jaki informatyczny gigant stosuje w sektorze zatrudnienia.

Rekrutacja krok po kroku

Całości procesu rekrutacji prześwieca cel o budowaniu dostępnego, różnorodnego i integracyjnego miejsca pracy gdzie każdy będzie czuł się pełnoprawnym członkiem zespołu. Na stronie dedykowanej zatrudnieniu opisuje jak wygląda ścieżka rekrutacji i czego można się spodziewać przy każdym z jej etapów. 

1.To do czego firma szczerze namawia jest autorefleksja. Wejrzenie w siebie i zastanowienie się nad własną karierą, określeniem wad i zalet, zrobienie zestawiania własnych umiejętności. Zadanie sobie kilku istotnych pytań będzie przydatnym ćwiczeniem przed podjęciem finalnej decyzji o wzięciu udziału w rekrutacji do Google. Sprawdź, czy wpisujesz się w sylwetkę Googlersa czyli osoby, która posiada pasje i nietuzinkowe zainteresowania, którym oddaje całe serce bo na takich ludzi, pełnych energii i zapału, stawia Google.  

2. Poznaj markę, aby lepiej zrozumieć specyfikę pracy i panującą w firmie atmosferę. Zapoznaj się z kanałami social media i poświęć chwilę na lekturę bloga. 

3. Zaprojektuj CV od nowa. Nie korzystaj z prostego szablonu i nie wprowadzaj drobnych poprawek to tego już istniejącego. Każda rekrutacja to wydarzenie, do którego powinieneś zawsze podejść od nowa. Pisz o sukcesach i prezentuj ciekawe projekty. Pamiętaj, aby CV było dostosowane do stanowiska na które aplikujesz, więc skup się tylko na tym, co naprawdę istotne. 

4. Aplikuj online. Google zezwala kandydatowi na aplikację na maksymalnie 3 oferty pracy raz na 30 dni. Jeżeli nie udało Ci się tym razem to nie zniechęcaj się i przy kolejnej okazji aplikuj ponownie – może w międzyczasie pojawi się inna, równie ciekawa oferta? Firma posiada autorskie narzędzia, które pomagają rekruterom w selekcji aplikacji. Specjaliści HR korzystają z procedur przyspieszających analizę danych biograficznych w poszukiwaniu osób, które wyrażają podobne wartości co Google. 

5. Rozmowa rekrutacyjna. Przed jej oficjalną częścią czeka na Ciebie jeszcze zadanie selekcyjne. Możesz zostać poproszony o wypełnienie testu kwalifikacji i odbędziesz rozmowę telefoniczną lub weźmiesz udział w krótkim czacie wideo ze specjalistą ds. rekrutacji i członkiem zespołu do którego masz zamiar dołączyć. Działania te mają na celu szybką weryfikację posiadania kluczowych umiejętności. Kolejną możliwością sprawdzenia Twoich kwalifikacji będzie mała praca projektowa. Mogą to być zadania z zakresu pisania, kodowania, przygotowania strategii. Jeżeli przez ten etap przejdziesz pozytywnie to w końcu zostaniesz zaproszony na oficjalne spotkanie rekrutacyjne. Przygotuj się na kilka rozmów z różnymi osobami. Firmie zależy na przejrzystym i wolnym od uprzedzeń procesie dlatego do wzięcia udziału w rozmowach kwalifikacyjnych z kandydatami są zapraszane osoby znajdujące się na różnych poziomach zarządzania w organizacji, a nie tylko bezpośredni przełożony. Czemu ma to służyć? Zbieranie danych od różnych osób jest cenne gdyż każda z nich jest wrażliwa na inne rzeczy i jest w stanie dostrzec u kandydata to, na co nie zwrócili uwagi pozostali. Następnie opisują sylwetkę kandydata w dedykowanym temu celowi formularzu. Wraz z wynikami testów kompetencji całość dokumentacji rekrutacyjnej trafia do hiring comitee. W skład tej komórki wchodzą ludzie różnych specjalizacji z długim stażem w organizacji i ich zadaniem jest wspólna analiza przeprocesowanych aplikacji i ostateczne podjęcie decyzje o zatrudnieniu. 

Google też stale optymalizuje proces rekrutowania, aby znacznie go skrócić nie tracąc na jakości samych działań jak i pozyskanych pracowników. Obecnie składanie oferty ma miejsce już po 4-9 rozmowach rekrutacyjnych, gdzie wcześniej przeprowadzano ich prawie 30. 

Sylwetka kandydata

Google poszukuje u kandydatów umiejętności matematycznych i technicznych z doświadczeniem w branży informatycznej. Firmie zależy na osobach ciekawych swojej pracy i nie bojących się wyzwań, samodzielnych jednostek patrzących szeroko, charakteryzujących się podejmowaniem inicjatywy oraz wyróżniających się nieszablonowym myśleniem z zamiłowaniem do technologii. Wysoko ceni się umiejętności pracy w zespole, gdyż Google wychodzi z założenia, że praca zespołowa to podstawa największych biznesów i nie można się z tym stwierdzeniem nie zgodzić. Dynamiczna branża jest też gwarantem szybkiego tempa pracy i dużej zmienności trendów, dlatego od przyszłego pracownika oczekuje się otwartości na stałe uczenie się i podnoszenie kwalifikacji. 

Pytania nie z tej ziemi

Każdy słyszał o osobliwych pytaniach rekrutacyjnych, które jeszcze do niedawna stosowano w Google. Założenie wydawało się zasadne tj. znalezienie wśród setek osób tych z bystrym umysłem, wysokim poziomem kreatywności i inteligencji. Firma zrezygnowała w końcu z tej praktyki gdyż stwierdziła, że te szczególne pytania są zbyt abstrakcyjne, aby móc na nie w jakikolwiek sposób odpowiedzieć. Skala niezadowalających odpowiedzi spowodowała, że ten pakiet pytań został oficjalnie wycofany. Oto kilka z nich!

  1. Zaprojektuj plan ewakuacji dla San Francisco.
  2. Dlaczego pokrywy do studzienek są okrągłe?
  3. Ile piłeczek do tenisa zmieści się w autobusie miejskim?
  4. Jak wiele razy w ciągu dobry wskazówki zegara nachodzą na siebie?

Jeżeli planujesz stworzenie, rozwój działu Digital Marketingu lub całego zespołu E-commerce to zapraszamy do kontaktu  – [email protected]. Pomożemy Ci określić profil pracownika, którego potrzebujesz, zakres jego obowiązków, umiejscowienie w strukturze, a następnie znajdziemy dla Ciebie odpowiedniego kandydata.