Jak tworzyć lepsze treści w kanałach social media? 9 kroków do budowania zaangażowania wśród internetowej społeczności

Jeżeli ktoś z Was myślał, że zarządzanie kanałami social media marki to bułka z masłem, to pragniemy sprowadzić Was na ziemię i wskazać jak wielopłaszczyznowa i angażująca jest to praca. To nie tylko wrzucenie posta dwa razy dziennie, ale również:

– opracowywanie strategii, 

– tworzenie indywidualnego tonu komunikacji, 

– projektowanie graficzne na potrzeby postów, 

– planowanie ciekawego contentu, 

– moderacja dyskusji, 

– odpowiadanie na wiadomości,

– zarządzanie kampaniami płatnymi, w tym także działaniami w ramach założonego budżetu,

– optymalizacja treści w celu uzyskania jak najlepszych wyników konwersji i wzrostu społeczności.

Dużo obowiązków wymagających ciągłego śledzenia trendów i dystrybucji ciekawych treści. Aby ułatwić sobie zarządzanie contentem w social mediach zaprezentujemy 9 wskazówek, które, mamy nadzieję, ułatwią Ci koordynację działań w mediach społecznościowych Twojej firmy. 

1.Wybierz platformę

Biorąc pod uwagę specyfikę Twojego biznesu może się okazać, że nie każdy serwis będzie dla Ciebie odpowiednim rozwiązaniem. Sprawdź, jak działają firmy z podobnej branż. Przeprowadź badania, żeby dowiedzieć się gdzie są Twoi odbiorcy, jak spędzają czas i jak się komunikują. Zerknij co się kryje w danych demograficznych w Google Analytics Twojej witryny, a dowiesz się kto jest Twoim klientem oraz z jakich urządzeń głownie korzysta do przeglądania Internetu. 

2. Określ cele

Zalecamy skorzystanie z metodologii S.M.A.R.T, czyli ustal cele, które są 

– konkretne (S- specific),

– mierzalne, M- measurable),

– osiągalne, (A- achievable),

– istotne, (R- relevant),

– określone w czasie (T- time-bound).

 Serwis społecznościowy traktuj biznesowo, w końcu on też może przynosić zysk nie tylko finansowy, ale również wizerunkowy. 

3. Ustal harmonogram treści

Nie może publikować wszystkiego na co wpadniesz. Wprowadzisz chaos do swojej komunikacji a to szybko zmęczy odbiorców. Jeżeli zajmujesz się sprzedażą np. książek to stwórz plan tego co i kiedy publikować. Pomyśl jak chcesz przedstawiać konkretne informacje i wszelkiego rodzaju promocje oraz premiery wydawnicze. Posty poświęcone konkretnym gatunkom możesz zaprojektować tak, że każdy z nich będzie miał swoją unikalną oprawę wizualną. Robisz wydarzenie specjalne z autorem? Na to też stwórz osobną linię komunikacyjną dla tego typu akcji. Wprowadzasz na rynek polskie tłumaczenie zagranicznego bestsellera? To aż prosi się o szczególną oprawę z podgrzewającym atmosferę teaserem. Godziny publikacji postów dobierzesz na podstawie kilku serii testów. Jeżeli masz kilka kanałów społecznościowych to działania w myśl harmonogramu utrzymają porządek w Twoich postach, a Ty będziesz dokładnie wiedział co jest kiedy publikowane i na jakiej platformie. Możesz wprowadzić cykliczność i np. na Facebooku umieszczać posty codziennie, a na Instagramie np. co drugie dzień. Twoi odbiorcy szybko się nauczą co kiedy udostępniasz.

4. Udostępniaj ciekawy content

Przygotowanie wartościowych treści do łatwych nie należy i wymaga trochę większej pracy. Nie oznacza to wcale, że za każdym razem musisz korzystać tylko i włącznie ze świeżego materiału. Jeżeli masz ciekawy artykuł, który spotkał się ze szczególnie dobrym przyjęciem i pozostaje aktualny w kolejnych latach, to możesz go lekko zmodyfikować i udostępniać ponownie wykorzystując inne copy w poście. Eksperymentu z narracją, a w końcu trafisz na swój unikalny głos. Możesz dostosować ton do prezentowanych promocji lub nowego wpisu na blogu. Pamiętaj tylko, aby zachować spójność w przekazie. 

Taką wartością dodaną do treści mogą być również rzeczy tworzone przez osoby, które śledzą Twój profil. Jeżeli przygotowałeś na Instagramie serię pytań (Q&A) to dlaczego nie podzielisz się odpowiedziami lub trafnymi spostrzeżeniami np. w formie stories? 

5. Korzystaj z formatów wizualnych odpowiednich dla serwisu

Nie chcesz, żeby Twoje wideo straciło na zasięgu tylko dlatego, że jest źle wyświetlane. Filmy są szczególnie atrakcyjnym formatem i charakteryzują się dużo większym zaangażowaniem i zasięgiem niż post statyczny. Ale chwileczkę, możesz też znacznie podbić widoczność takiego posta wykorzystując atrakcyjną grafikę. Działy social media posiadają grafików, którzy tworzą tego typu kreatywny content. Jeżeli nie posiadasz grafików lub sam nie możesz pochwalić się  zdolnościami graficznymi to wcale nie oznacza to, że jesteś na straconej pozycji. Wciąż możesz projektować na profesjonalnym poziomie w bardzo prosty sposób wykorzystując darmowe programy do tworzenia grafik. W Canva masz nawet gotowe szablony i swobodę w ich edycji. Zmieniaj kolory, przesuwaj elementy i dodawaj zdjęcia. To bardzo proste!

6. Korzystaj z hashtagów i daj się znaleźć w sieci

Jedną z praktyk podbijających widoczność marki jest stosowanie zdefiniowanych pod nią hasztagów. Tego typu oznaczanie marki w kanałach social media dostarczy informacji o tym jak się o niej mówi w sieci. Korzystając z programów do monitoringu aktywności w social mediach możesz sprawdzić jakie informacje wyświetlają się dla każdego jednego hasztaga. Nie zawsze te treści będą adekwatne, ale może trafisz na kilka ciekawych postów społeczności, którymi warto się podzielić? 

7. Twórz zespół i zarządzaj nim dla lepszych efektów

Wielość zmiennych i platform, a do tego koordynacja pojawiających się na nich treści. Praca Social Media Managera jest dynamiczna i wymaga umiejętności planowania oraz zarządzania. Dlatego skompletuj zespół profesjonalistów, którzy pomogą Ci w obsłudze kanałów social media Twojej firmy. Możesz podzielić pracowników na zespoły odpowiedzialne za konkretne kanały komunikacji lub zadania. Przypisuj im projekty korzystając z programów do zarządzania pracą jak np. Trello czy Asana. Utrzymacie tym samym porządek i przejrzystość w Waszych działaniach. 

8. Wspieraj moderację

Odpowiedzi kierowane do użytkowników to jedna z ważniejszych kwestii. Ułatw pracę osobom odpowiedzialnym za moderowanie dyskusji i odpisującym na wiadomości. Przygotuj listę najczęściej pojawiających się pytań i stwórz dla nich warianty odpowiedzi. Zespół nie będzie musiał szukać informacji jak odpowiedzieć każdej jednej osobie, bo będzie miał pod ręką dokument, który w znacznym stopniu ułatwi mu pracę. Jedynie trudniejsze przypadki będą kierowane do Ciebie z prośbą o merytoryczne wsparcie.

9. Monitoruj, analizuj i działaj

Wiedza ukryta w statystykach dostarcza wielu świetnych wskazówek. Regularnie sprawdzaj jak zmienia się dynamika Twojej publiczności; jak na Twoje treści reagują użytkownicy; co się im podoba, a co nie. Informacje te pomogą Ci działać efektywniej i bardziej dostrajać się do publiczności zwiększając ich zaangażowanie. 

Ci którzy twierdzą, że prowadzenie kanałów social media to proste i szybkie zadanie chyba nigdy nie zajmowali się tym na poważnie. Obszar ten jest tak rozległy i kryje w sobie tak dużo możliwości, że dopiero w pełni poświęcając się komunikacji w serwisach społecznościowych można zauważyć ile od niej zależy. Efekty będą zadowalające jeżeli szczerze skupisz się na tym zadaniu i wydzielisz zespół odpowiedzialny za działania w social mediach. 


Jeżeli planujesz stworzenie, rozwój działu Digital Marketingu lub całego zespołu E-commerce to zapraszamy do kontaktu  – [email protected]. Pomożemy Ci określić profil pracownika, którego potrzebujesz, zakres jego obowiązków, umiejscowienie w strukturze, a następnie znajdziemy dla Ciebie odpowiedniego kandydata.