Jak szefowie mogą dbać o zdrowie psychiczne pracowników w czasie kryzysu?

Minął prawie rok od czasu gdy kolejne kraje wdrażały politykę pierwszego lockdownu, zamykając lokalnie wiele branż biznesu. Sytuacja wciąż jest trudna i zaczynamy dostrzegać skutki długoterminowej izolacji, która wywróciła nasze życie do góry nogami. O ile potrafimy adaptować się do zmieniającego świata, to niestety nie radzimy sobie z niepewnością pod względem ekonomicznym, osobistym i zawodowym.  Statystyki dotyczące zdrowia psychicznego są równie przewidywalne, co alarmujące. To również wyzwanie dla pracodawców.

Zasada 5 kroków

Globalne badanie firmy Qualtrics przeprowadzone w kwietniu i maju 2020r. na 2700 pracownikach z 10 branż wskazało na kilka różnych czynników, które odpowiadają za pogorszenie się ich zdrowia psychicznego. 75% osób twierdzi, że czuje się bardziej odizolowane społecznie, 67% osób zgłasza większy stres, 57% odczuwa większy niepokój , a 53% twierdzi, że czuje się bardziej wyczerpane emocjonalnie. Aby ułatwić pracownikom przejście przez niezwykle trudny czas i odbudować mocno nadszarpnięte zdrowie psychiczne autor badania, którym sam pełni rolę Dyrektora Generalnego, zaleca każdemu pracodawcy wdrożenie zasady 5 kroków:

Zasada 1. Otwórz drzwi swojego biura, niech pracownicy wiedzą, że jesteś dostępny i mogą z Tobą porozmawiać w momencie kryzysu.

Prawie 40% osób twierdzi, że od początku pandemii nikt w pracy nie zapytał ich o to, jak sobie radzą w obecnej sytuacji. 38% osób z tej grupy częściej deklaruje pogorszenie stanu zdrowia psychicznego. To niezwykle niepokojące dane. W świetle tego problemu pracodawcy powinni zadać sobie pytanie o to, jak mogą twierdzić, że pomagają swojemu zespołowi, skoro nawet nie zapytają pracowników o to jak się czują? A potrzeba naprawdę niewiele, wystarczy zapytać czy wszystko w porządku? Wydaje się, że niechęć przed zadaniem tego prostego, ale też pełnego troski pytania, stanowi podejście związane z poszanowaniem prywatności. W badaniu prawie trzy na pięć osób stwierdziło, że czują się komfortowo gdy przełożony pyta ich o ich zdrowie psychiczne. Co ważniejsze, ponad 40% osób stwierdziło, że chce, aby ich menadżer poruszył ten temat, gdyż sami często nie mają śmiałości, bądź uważają to za niestosowne. Warto tu zaznaczyć że, jak pokazują wnioski z badań, działania mające na celu wsparcie zdrowia psychicznego pracowników, nie powinny być zlecane działom HR. Są one wymieniane na końcu listy, zaraz po współpracownikach i przełożonych, z którymi to najchętniej porozmawialiby oni na temat swojej kondycji psychicznej.

Zasada 2. Słuchaj aktywnie tego co mają Ci do powiedzenia Twoi pracownicy.

Aktywnie słuchanie jest sztuką i naprawdę warto wyćwiczyć w sobie tę umiejętność. Trafne zadawanie pytań w trakcie rozmowy z pracownikiem, nie wchodzenie w słowo, Twoje przyzwolenie na swobodę w wyrażaniu myśli zbuduje z Ciebie wspierającego lidera. Staraj się naprawdę zrozumieć i upewnij się, że ludzie czują się wysłuchani. Nie bój się otworzyć i podzielić własnym podobnym doświadczeniem. Wzajemność może być potężnym narzędziem budowania zaufania. Bądź szczery i wrażliwy. Według danych około 40% osób na każdym szczeblu organizacji, doświadczyło pogorszenia stanu zdrowia psychicznego. Oznacza to jedno, że bez względu na to, czy jesteś dyrektorem generalnym, menadżerem średniego szczebla czy nowym pracownikiem na stanowisku juniorskim, będziecie cierpieć podobnie. Im szybciej ludzie zdadzą sobie sprawę, że nie są pozostawieni sami sobie, tym lepiej.

Zasada 3. Bądź konsekwentny i spójny.

Mówienie o zdrowiu psychicznym nie powinno mieć charakteru jednorazowości. Jednym ze sposobów, aby pomóc ludziom radzić sobie z niepewnością, jest zapewnienie spójności w komunikacji oraz narzucenie jej cykliczności. Jeśli chodzi o pandemię to ponad 90% ludzi stwierdziło, że chce co najmniej raz w tygodniu kontaktować się ze swoją firmą, a 29% stwierdziło, że preferuje codzienną komunikację. Izolacja i praca w domu odcina pracowników od ich zespołu i wymusza też przeorganizowanie osobistej przestrzeni na biurową, a dla wielu jest to trudne pod wieloma względami jak np. z braku odpowiedniego nadzoru pracy, pozbawienie możliwości przedyskutowania problemów na szybko , zmniejszenie produktywności. Okazuje się, że najskuteczniejszą i najprostszą formą komunikacji w firmie jest telefon bezpośrednio od przełożonego. Pracownicy, którzy twierdzą, że ich menedżer słabo się komunikuje i jest nieuchwytny, są o 23% bardziej narażeni na pogorszenie stanu zdrowia psychicznego. Regularna i konsekwentna komunikacja od menedżerów jest niezbędna, aby ludzie czuli się wspierani i widoczni.

Zasada 4. Kontroluj na bieżąco jak Twoi pracownicy radzą sobie ze stresem.

Pamiętaj też o menadżerach, bo to na ich barki spada ciężar wsparcia zespołów, wysłuchania jednostek i koordynacji pracy w czasie modelu zdalnego. Są obarczeni niezwykle ciężkim, bo emocjonalnym, bagażem, którego sami nie będą w stanie udźwignąć. Dlatego na problem zdrowia psychicznego należy spojrzeć holistycznie i kontrolować puls organizmu całej organizacji. Aby sprawdzać to regularnie i w prosty sposób, można wykorzystać ankiety do pracowników, które dostarczą wiedzy na temat kondycji całych działów i każdego indywidualnego ogniwa. Badanie przeprowadzone przez Qualtrics wykazało, że prawie jeden na trzech pracowników twierdzi, że ich zespół nie utrzymuje nieformalnego kontaktu podczas pracy w domu. Osoby, którym brakuje nieformalnego kontaktu są o 19% bardziej skłonne do zgłaszania pogorszenia stanu zdrowia psychicznego.  Stoi za tym odcięcie od luźnych koleżeńskich kontaktów ze współpracownikami, a takie relacje mają miejsce podczas pracy w biurze. Namiastkę wspólnotowości próbuje się utrzymać poprzez spotkania online. Dlatego warto spotykać się wirtualnie, nawet w niezobowiązującym tonie np. podczas cyklicznego spotkania działowego, gdzie prócz poruszenia tematów związanymi ściśle z pracą, znajdziecie czas na rozmowę o ostatnio obejrzanym filmie czy nowym hobby wyrosłym podczas izolacji. Naprawdę warto!

Zasada 5. Informuj o możliwościach wsparcia.

Prawie połowa pracowników stwierdziła, że ​​ich firma nie dzieli się aktywnie dostępnymi dla nich materiałami na temat zdrowia psychicznego. Czy będzie to możliwość kontaktu z psychologiem raz w tygodniu, czy cykliczny newsletter to zależy od Ciebie. Temat zdrowia psychicznego to niezwykle bogata dziedzina, stale rozrastająca się o kolejne punkty, do których przykładów też niewątpliwie dostarcza izolacja domowa wywołana pandemią. Nigdy nie wiesz, który z tych tematów będzie idealnym odwzorowaniem osobistego doświadczenia Twojego pracownika, dlatego warto podejść do tematu naprawdę szeroko. A jak ważne jest to zagadnienie pokazują wyniki badań. 60% osób jest bardziej skłonne powiedzieć, że firma dba o ich dobre samopoczucie o ile wcześniej podzieliła się informacjami na temat zdrowia psychicznego oraz możliwością uzyskania wsparcia.

Najważniejsi są ludzie

Kryzys zdrowia psychicznego wywołany przez Covid-19 jest poważny i będzie nam towarzyszył jeszcze przez jakiś czas. Sytuacja jest trudna dlatego podejdźmy do niej ze współczuciem, szczerością i otwartością. Wyciągnijmy rękę do innych, a wyjdziemy z niej jako lepsi liderzy, lepsi ludzie i lepsze firmy.


Planujesz stworzenie, rozwój działu Digital Marketingu czy całego zespołu E-commerce?  Zapraszamy do kontaktu z nami – kontakt@digitalx.pl. Pomożemy Ci określić profil osoby, której potrzebujesz, zakres jej obowiązków, umiejscowienie w strukturze, a następnie znajdziemy dla Ciebie odpowiedniego kandydata.