Jak rekrutować więcej kobiet?

Według najnowszego raportu Światowego Forum EkonomicznegoGlobal Gender Gap równość płci w regionie Europy Wschodniej oraz Środkowej Azji osiągniemy dopiero za 135 lat (!). Pandemia wydłużyła ten proces o 28 lat, ponownie otwierając luki, które zostały już zamknięte. 

Prognozy nie są optymistyczne, a w wielu dziedzinach nadal istnieją mocno utarte uprzedzenia związane z płcią. Co zatem, jako przedsiębiorca, możesz zrobić aby przyciągnąć utalentowane kobiety do swojej firmy? Poniżej przedstawiamy kilka podstawowych elementów, które pomogą rekrutować więcej kobiet.

Język ofert pracy

Zacznijmy od samego początku, czyli tworzenia ogłoszeń. Mówi się, że mężczyzna uznaje, że nadaje się na konkretne stanowisko, gdy spełnia 60% wymagań firmy, kobieta – 120%. Te przypuszczenia potwierdza raport przeprowadzony przez Hewlett Packard: 2 razy więcej kobiet niż mężczyzn rezygnuje z procesu rekrutacyjnego, ponieważ jest przekonana o swoich niewystarczających umiejętnościach. 

Jak więc, jako pracodawca, możesz temu zaradzić? 

Tworząc uproszczone opisy stanowisk, eliminując wszelkie wymagania, które nie są obowiązkowe. Dodatkowo – zmieniając język. Pisząc ogłoszenie używaj języka neutralnego pod względem płci lub korzystaj także z feminatywów. Wybór języka w ofercie pracy jest jednym z powodów, dla którego kandydatki rezygnują w udziale w rekrutacji. 

Elastyczne godziny pracy

Brak pełnej dyspozycyjności i elastyczności to często przyczyny, dla których zatrudnianie kobiet miałoby być mniej efektywne dla firmy. Godząc wiele ról jednocześnie, kobiety są postrzegane jako gorsze kandydatki na pracowników. Nie bierze się jednak pod uwagę ich umiejętności multitaskingu, którą – np. jako matki – mają doskonale opracowaną. Ta zdolność może być dużą zaletą także w życiu zawodowym. Przy odrobinie dobrej woli pracodawcy, dobrze ułożonym grafiku oraz sprawnie zarządzanym zespole, wszystkie trudności są jak najbardziej możliwe do pokonania. Elastyczne harmonogramy pracy mogą również być motywatorem do większego zaangażowania w wykonywania swoich obowiązków oraz super sposobem na zatrzymanie w firmie wykwalifikowanych osób.

Stereotypy

Według badania przeprowadzonego przez Hays nadal większość firm zarządzanych jest przez mężczyzn (78%). Mają oni także przewagę na stanowiskach menedżerskich – dla 52% respondentów przełożonym jest mężczyzna.

Problem pojawia się już na rozmowie kwalifikacyjnej. Wciąż widoczna jest tendencja, że jeśli kobieta i mężczyzna aplikuje na to samo, wysokie stanowisko (mając bardzo podobne doświadczenie oraz kwalifikacje), to mężczyzna zostanie przyjęty do pracy. Winne są tu oczywiście krzywdzące stereotypy, według których kobiety są zbyt emocjonalne i nie nadają się na stanowiska kierownicze. Obecnie obserwujemy, że powyższe uprzedzenia powoli przestają mieć znaczenie i nie są brane na poważnie. Warto jednak przypomnieć, że różnorodność w miejscu pracy jest bardzo wskazana. Dodatkowo, badania pokazują, że kobiety szukając pracy zwracają dużą uwagę na to, jak wygląda stosunek płci w firmie.

Ścieżka kariery

Firmy, które stwarzają szerokie możliwości rozwoju swoim pracowniczkom, sygnalizują, że są zainteresowane inwestowaniem w utalentowane kobiety i pomaganiem im w rozwijaniu potencjału. Obecność kierowniczek w firmie zwiększa szanse na przyciągnięcie, zatrudnienie i zatrzymanie w strukturach kobiet. Według badania przeprowadzonego przez Hays, zespoły zarządzane przez managerkę, składają się w 75% właśnie z kobiet. Z tego powodu warto zwrócić uwagę na to, jak wygląda ścieżka kariery i możliwości rozwoju w organizacji.


Jeżeli planujesz stworzenie, rozwój działu Digital Marketingu lub całego zespołu E-commerce zapraszamy do kontaktu  – [email protected].