Jak mierzyć znajomość marki?

Zaletą korzystania z działań marketingowych online jest możliwość łatwego weryfikowania rezultatów, jakie one przynoszą. Jesteśmy w stanie ustalić, czy dane odwiedziny zakończyły się zamówieniem produktów czy usług. Możemy ustalić, z jakiego źródła pochodzi ten ruch. Co jeśli jednak chcemy mierzyć znajomość marki? Na to również istnieją skuteczne metody.

Budowanie marki – dlaczego jest tak ważne?

Posiadanie znanej, silnej i pozytywnie kojarzonej marki jest kluczowe dla niemal każdego biznesu. To właśnie brand w wielu przypadkach jest czynnikiem, który ostatecznie powoduje, że zainteresowany decyduje się na konkretną ofertę. Firmy najczęściej inwestują w reklamę produktów, promują aktualne propozycje, natomiast nie wszyscy decydują się na działania, których zadaniem jest budowanie silniejszej marki. Często przyczyną jest brak świadomości, w jaki sposób mają mierzyć efektywność.

Kiedy tworzą kampanię sprzedażową, to łatwo mogą weryfikować cele. Za pomocą odpowiednio skonfigurowanych narzędzi analitycznych sprawdzą, czy pozyskany ruch przełożył się na sprzedaż produktów, zamówienie usługi, dodanie nowego adresu e-mail do newslettera lub inne oczekiwane rezultaty, które zostały ustalone.

Znajomość marki skraca proces decyzyjny. Klient może ją utożsamiać z wysokiej jakości produktami, z długim okresem gwarancyjnym, dobrymi opiniami wśród znajomych, ale może też mieć wiele innych skojarzeń. Wszystkie te, które są pozytywne, przyczyniają się do osiągania przez firmę lepszych wyników. Celem przedsiębiorstwa powinno być zwiększanie świadomości marki, a także weryfikowanie, jak dany brand jest utożsamiany.

Mierzenie znajomości marki – jak to zrobić?

Jeśli chodzi o kwestię zwiększania świadomości brandu, to tutaj nie ma większych wątpliwości. Znajomość marki możemy budować poprzez kampanie marketingowe. Rozpoznawanie brandu to podstawowy poziom jego znajomości. Taki efekt można uzyskać przeróżnymi działaniami. Bardzo często stosowane są kampanie Google Ads w sieci reklamowej, czyli na stronach działających w ramach systemu Google Adsense.

Tym sposobem kreacje reklamowe danej marki mogą pojawić się na tysiącach stron WWW, łącznie z witrynami popularnych marek, jak np. Onet.

Źródło: https://www.onet.pl/motoryzacja/autoswiat/10-najgorszych-bledow-mechanikow-za-ktore-placi-wlasciciel-auta/rqexxcw,4d5737de

Dzięki temu odbiorca może zapamiętać brand, jego nazwę, zacząć kojarzyć logo i mieć na uwadze, że dowiedział się o firmie w istotnym dla niego portalu.

Natomiast co robić, aby mierzyć świadomość marki? Istnieje na to wiele sposobów.

Zapytania o brand w Google

Firmy prowadzą kampanie SEO, aby ich strony były widoczne na kluczowe dla nich zapytania w wynikach wyszukiwania Google. Natomiast ich celem jest również pozyskiwanie jak największego ruchu na zapytania brandowe, który znakomicie konwertuje. Liczba zapytań brandowych wskazuje jednocześnie, jak znana jest marka. Jak to sprawdzić? Wystarczy zalogować się do Google Search Console, zweryfikować tam witrynę, aby potwierdzić, że jest nasza lub mamy dostęp do zarządzania nią, a następnie kliknąć opcję Wyniki wyszukiwania.

W kolejnym kroku klikamy Nowa, a dalej Zapytanie i podajemy nazwę brandu. Tym sposobem w raporcie pojawią się wyłącznie odwiedziny odnotowane po frazie, która zawiera nazwę naszej firmy. Czyli nie musi to być wyłącznie brand, ale też np. nazwa produktu + marka.

Liczba odwiedzin bezpośrednich

W Google Analytics widoczne są różne źródła ruchu. Jednym z nich jest Direct, czyli przypadki, kiedy to internauta odwiedził stronę WWW po jej otwarciu w przeglądarce. Nie są to kliknięcia z social media, z wyników Google, lecz odwiedziny bezpośrednie. Skoro ktoś miał adres, to oznacza, że prawdopodobnie zna również markę i jest to jeden ze wskaźników tej znajomości.

W przypadku popularnych brandów takie bezpośrednie odwiedziny mogą stanowić nawet przeszło 50 proc. całego ruchu. Natomiast trudno o taki wynik w przypadku mało znanych marek. Jeśli liczba odwiedzin bezpośrednich rośnie, to oznacza, że zwiększa się również rozpoznawalność brandu.

Jak to sprawdzić? W nowej wersji Google Analytics, czyli w GA4 wystarczy wybrać Raporty, następnie Pozyskiwanie, dalej Pozyskiwanie użytkowników i sprawdzić, ile jest odwiedzin z kanału Direct i jak zmieniało się to w czasie.

Wspomnienia o marce w sieci

Kolejnym wskaźnikiem znajomości brandu jest liczba wzmianek na temat marki w sieci. Oczywiście komunikaty online mogą mieć różny charakter – również negatywny, dlatego należy obserwować nie tylko ich liczbę, ale również zapoznawać się z treścią. Jeśli tych wzmianek jest coraz więcej – na forach, w artykułach, w social mediach i nie tylko, to oznacza najczęściej, że prowadzone są kampanie marketingowe marki. Można się tak dowiedzieć, jak są one odbierane, jak klienci oceniają produkty i usługi.

Jak to monitorować? Google udostępnia darmowe narzędzie o nazwie Alerts, które informuje, gdy znajdzie nowe treści zawierające dane słowo kluczowe, natomiast rozwiązanie to nie działa najlepiej.

Źródło: https://www.google.pl/alerts#

Natomiast skuteczne narzędzia, które można do tego wykorzystać to Brand24, Sprout Social, Sotrender czy też Mention.

Budowanie znajomości marki kluczowym krokiem w biznesie

Metod budowania popularności marki jest mnóstwo, natomiast działaniom powinno towarzyszyć również monitorowanie tego, czy działania przynoszą oczekiwane efekty. Opisane metody to tylko kilka wybranych, które warto wykorzystywać.


Jeżeli planujesz stworzenie, rozwój działu Digital Marketingu lub całego zespołu E-commerce to zapraszamy do kontaktu  – [email protected]. Pomożemy Ci określić profil pracownika, którego potrzebujesz, zakres jego obowiązków, umiejscowienie w strukturze, a następnie znajdziemy dla Ciebie odpowiedniego kandydata.

Write a comment