Jak krok po kroku stworzyć podcast

Coraz większym uznaniem w świecie e-commerce cieszą się podcasty. Dają firmom nowe i niestandardowe możliwości rozwoju. W tym artykule dowiesz się jak zaplanować swój podcast, jak go skutecznie realizować i co zrobić, by przyniósł jak najbardziej wymierne korzyści.

 

1. Znajdź swój temat i niszę

Twój podcast musi mieć jasno sprecyzowany cel i docierać do konkretnej grupy odbiorców. Znajdź branżę, w której czujesz się ekspertem, ale pamiętaj o zapotrzebowaniu na rynku. Przykładowo podcastów o sporcie jest mnóstwo, ale może warto skupić się na jednej dyscyplinie lub wydarzeniu. Trzeba też wziąć pod uwagę ile jest osób, które faktycznie interesują się tym tematem. Zastanów się,  jak do nich dotrzeć i przyciągnąć uwagę. W tym celu przeanalizuj podcasty konkurencji – czy cieszą się zainteresowaniem, a jeśli tak, to dlaczego? Możesz np. sprawdzić ranking najpopularniejszych podcastów na Spotify. Są podzielone na tematy:

  • Komediowe
  • Newsowe
  • Społeczno-kulturalne
  • Sportowe
  • Kryminalne

Zobacz, które podcasty cieszą się największym uznaniem w poszczególnych kategoriach i pomyśl na co może być zapotrzebowanie na rynku.

2. Zbadaj swoją grupę docelową

Tym lepiej zrozumiesz odbiorcę, tym dystans między wami będzie mniejszy. Pytanie tylko, jak poznać swojego słuchacza. Skorzystaj z danych demograficznych – określ wiek, miejsce zamieszkania, płeć, język, zarobki czy wykształcenie. Następnie skorzystaj z psychografów, które wskażą bardziej indywidualne cechy – aspiracje, przekonania, opinie, zachowania. Przydatnych informacji szukaj  w ankietach i raportach związanych z twoją branżą.

3. Wybierz nazwę podcastu

Stworzenie chwytliwego tytułu, to prawdziwa sztuka. Musi być łatwy do zrozumienia i zapamiętania, zgodny z zasadami SEO, a przede wszystkim unikalny. Nazwę podcastu najlepiej wcześniej przedyskutować z zespołem. Posłuż się statystykami, które podpowiedzą Ci, jakie treści cieszą się największą uwagą.

4. Bądź panem swojego czasu

Zaplanuj jak długi ma być Twój podcast. Ponad godzinne audycje mogą zamęczyć słuchaczy, poza tym żyjemy w szybkich czasach. Twój przekaz też musi być szybki, ale przy tym konkretny i wyrazisty. Lepiej zrealizować więcej krótkich podcastów, niż jeden długi. Raz, że będzie to bardziej zachęcające, a dwa, że co chwilę przypomnisz o sobie odbiorcom. Zarządzaj swoim czasem również podczas tworzenia podcastu. Określ ile godzin potrzebujesz na realizację jednego odcinka. Następnie dokładnie zaplanuj plan działań na każdy dzień i ustal deadline.

5. Wykreuj charakter swojego podcastu

W każdym odcinku możesz nieco eksperymentować i nadać swojemu programowi nieco innego wyrazu, ale pamiętaj, by nie przesadzić. Zachowaj spójną kompozycję, stwórz oryginalny klimat – twój podcast musi być jak łatwo definiowalna marka. Zbyt dużo stylistycznych roszad może odstraszyć słuchaczy. Zastanów się nad tym czy podcast ma mieć charakter monologu czy raczej optujesz za formą wywiadu. Czy chcesz go prowadzić sam, w duecie czy w zespole. Pomyśl o dżinglach, muzyce, słowach kluczowych. Podcast musi ociekać artyzmem, by „chwycić za ucho”.

6. Wypromuj się

Stworzyłeś już świetny podcast – jest przyjemny, ciekawy i nowatorski. Wszystko na pozór wygląda doskonale, ale okazuje się, że mało kto go słucha. Nikt nie znajdzie twojego dzieła, jeśli ty nie wyjdziesz z nim do ludzi. Może nie zabrzmi to zbyt elegancko, ale ze swoim podcastem musisz „przepychać się łokciami”. W pierwszej kolejności wykreuj wizerunek eksperta w danej dziedzinie. Bądź aktywny w mediach społecznościowych. Jeśli staniesz się osobą poważaną w pewnych środowiskach, to łatwiej będzie Ci znaleźć słuchaczy. Zastanów się też nad tym, na jakiej platformie umieścić swój podcast, by ten dotarł do jak najszerszej grupy odbiorców. 

 


Jeżeli planujesz stworzenie, rozwój działu Digital Marketingu lub całego zespołu E-commerce to zapraszamy do kontaktu  – kontakt@digitalx.pl. Pomożemy Ci określić profil pracownika, którego potrzebujesz, zakres jego obowiązków, umiejscowienie w strukturze, a następnie znajdziemy dla Ciebie odpowiedniego kandydata.