Widząc bardzo miły odbiór poprzedniego artykułu z pytaniami polskich Ekspertów SEO – tym razem zwróciliśmy się do liderów branży Analitycznej, aby dowiedzieć się, jakie są ich ulubione i najciekawsze pytania, które lubią zadawać swoim rozmówcom podczas rekrutacji. Wskazali nam pytania, ale także dostarczyli uzasadnienia i przemyślenia stojące za nimi.
Każdy menadżer czy leader jest inny, jak inne są firmy, które prowadzą lub dla których pracują. Czasem nawet na pierwszy rzut oka podobne pytania mogą różnić się samą intencją. Analizując i przygotowując odpowiedzi na te pytania, możesz wcześniej opracować odpowiedzi, które sprawiają świetne wrażenie podczas rozmowy kwalifikacyjnej i zdecydują o Twoim przyszłym zatrudnieniu.
15 polskich ekspertów Analityki dzieli się z Wami najlepszymi pytaniami rekrutacyjnymi oraz wskazówkami, czego szukają w Twoich odpowiedziach:
1.Mariusz Michalczuk – CEO – Conversion
Jaką maksymalną kwotę może przeznaczyć firma na stronę RWD, aby inwestycja ta zwróciła się w 12 miesięcy?
Pytanie jest sytuacyjne. Nasz proces rekrutacyjny składa się z 3 etapów – drugim jest etap sprawdzenia merytoryki Kandydata. W czasie tego etapu osoba dostaje dostęp do realnych danych Google Analytics serwisu e-commerce, który nie dysponuje optymalną stroną mobilną. Podejście do rozwiązania problemu pokazuje kilka rzeczy: 1) Czy Kandydat wie, gdzie szukać danych w Google Analytics? 2) Czy Kandydat rozumie zasadę działania biznesu online? W szczególności model przychodu online (Przychód = Użytkownicy x Wsp. Konwersji x Śr. wartość zamówienia) i umie go przekształcić. 3) Czy Kandydat umie analitycznie podejść do tematu i rozłożyć problem na czynniki pierwsze? 4) W końcu czy myśli biznesowo np. czy rozumie, że przychód w GA to nie to samo co zysk przedsiębiorstwa. Jedno pytanie, które bardzo dużo mówi o osobie!
2.Marek Pełszyński – Analytical Team Manager – LPP
Ulubiona funkcja w Excelu i jaka jest jej największa wada.
Znajomość narzędzia i jego ograniczeń. Pokazuje doskonale czy ktoś rzeczywiście pracuje w Excelu czy tylko robi tam tabelki.
3.Krzysztof Kusaczuk – Digital Analyst – ALEX
Jakie jest najlepsze narzędzie lub platforma do promocji usług, produktów lub biznesu w internecie?
Odpowiedź na to pytanie pokazuje jak szeroko myśli osoba rekrutowana i jakie ma pojęcie na temat narzędzi digitalowych. Odpowiedź zdaje się być prosta a powinna zaczynać się i w sumie kończyć od uwielbianego przez wszystkich w digitalu “to zależy”.
4.Maciej Zdunek – Analytical Consultant – Google
Jak będzie wyglądała analityka internetowa w zbliżających się nieuchronnie czasach “cookieless” i jak zmieni to nasze podejście w mierzeniu ruchu na stronach?
Pytanie sprawdza czy kandydat jest “na czasie” ze zmianami, które dzieją się w ekosystemie internetowym, oraz bada znajomość obecnych rozwiązań do walki z tym (Google – enhanced conversion, consent mode, Facebook – advanced matching) . Chciałbym dowiedzieć się również czy kandydat wie jakie źródła ruchu mogą ucierpieć, lub zyskać w świecie bez ciasteczek i jakich narzędzi/sposobów używać aby móc dalej efektywnie używać danych do marketingu (1st party data etc.).
5.Tomasz Kosior – Data Analyst – LPP
Dlaczego tak myślisz? jak do tego doszedłeś /doszłaś?
W czasie rekrutacji analitycznych najciekawsze jest rozwiązanie zadania analitycznego i dzielenie się wnioskami. Przy tak prostych pytaniach otwartych można poznać sposób myślenia osoby rekrutowanej, zobaczyć jakie założenia stawia i jaki ma tok myślenia. Przy tym pytaniu poznajemy ‘poziom’ na jakim jest analityk i co ma do zaoferowania. Analityk w czasie odpowiadania opowiada nam również jaki ma tryb pracy i w czym może sprawdzić się w naszej firmie, nawet jeżeli nie jest to stricte stanowisko na które aplikował.
6.Mateusz Kozłowski – Manager Digital/Web Analytics – UNIQA Polska
Przygotowanie przed spotkaniem dość zaawansowanej kwerendy SQL i prośba o opisanie jej “na żywo” przez kandydata.
Pozwala nie tylko zweryfikować podstawy SQL, ale przede wszystkim pokazuje sposób rozumowania danego kandydata – szczególnie gdy nie rozumie części kwerendy, ale stara się z tego wybrnąć “na logikę”.
7.Jakub Dudzic – Analytics Manager – Allegro
Podaj przykład feedbacku z kategorii “development area” jaki dostałaś/eś oraz opisz w jaki sposób go zaadresowałaś/eś.
Pytanie to w pierwszej kolejności sprawdza czy kandydat pracował w zespołach, w których istnieje kultura feedbacku. Następnie pokazuje czy kandydat jest w stanie otwarcie mówić nie tylko o swoich zaletach, lecz również o obszarach rozwojowych. Finalnie, wykazuje czy kandydat jest zorientowany na rozwój oraz na konkretne działania idące za słowami.
8.Piotr Litwa – Web Analyst/Owner – PL Piotr Litwa
Ile piłeczek tenisowych zmieści się w samolocie Boeing 757?
Chce zobaczyć tok myślenia kandydata podczas rozwiązywania zadania. Muszę tutaj zaznaczyć że tak naprawdę dla mnie nie ważna jest odpowiedź końcowa a dojście do niej.
Trzy główne czynniki które pomogą nam w ocenie kandydata to:
Jak radzi sobie z nieszablonowymi danymi
Czy bierze pod uwagę wpływ otoczenia i jego możliwości
Czy potrafi objaśnić obraną przez siebie drogę
9.Maciej Paszkowicz – Growth Manager – Opontia
Opowiedz o sytuacji, w której musiałaś/łeś wykorzystać prawa rządzące rachunkiem przyczynowym (“causal inference”).
Pytanie kieruje do zdecydowanie bardziej doświadczonych analityków. Ma na celu pokazanie czy kandydat rozumie podstawowe prawa, czy tylko przykleja kod ze Stackoverflow. Jest to szczególnie ważne na stanowiskach związanych z analizą produktu, gdzie analizuje się setki testów AB.
10.Arkadiusz Psurski – Analityk Danych – TOK FM
Czemu liczba konwersji w Google Ads może się nie zgadzać z liczbą konwersji w Google Analytics? Czy możliwa jest sytuacja, że dane w systemie transakcyjnym nie będą się zgadzać z liczbą transakcja w narzędziach analitycznych (np. Google Analytics)?
Czemu liczba konwersji w Google Ads może się nie zgadzać z liczbą konwersji w Google Analytics?
– Możliwe inne ustawienia atrybucji (np. liniowy w Google Ads, last click w Google Analytics Universal, czy dostępny w Google Analytics 4 model oparty na danych)
– Dodatkowe ustawienie zliczania “konwersji po wyświetleniu” do kolumny “wyświetlenia”.
Czy możliwa jest sytuacja, że dane w systemie transakcyjnym nie będą się zgadzać z liczbą transakcja w narzędziach analitycznych (np. Google Analytics)?
Taka sytuacja jest jak najbardziej możliwa. Poniżej przykładowe przyczyny, dla których dane mogą się nie zgadzać:
– błąd ładowania JavaScript (blokery, automatyczne wyłączenie kodów JS przez przeglądarki)
– brak wyrażonej zgody RODO na śledzenie
– brak wdrożenia eventu zakupowego przez Measurement Protocol (potencjalne zwiększenie zgodności Analytics vs system transakcyjny)
– błędne wywołanie DataLayer (lub jego brak) przy jakiejś formie płatności
– wywołanie eventu “purchase” przed dokonaniem płatności (potencjalnie więcej transakcji w Analytics vs system transakcyjny)
– brak powrotu na “Thank you page” po dokonaniu płatności (potencjalnie mniej transakcji w Analytics vs system transakcyjny)
11.Marcin Bernad – Head of Web Analytics – Eobuwie/MODIVO
Ile jest sklepów obuwniczych w Twoim mieście?
Nie ważny jest wyniki, ważny jest sposób myślenia jaki podejmie kandydat. Czy będzie strzelał liczby, czy zatrzyma się na tym pytaniu, czy w mniej lub bardziej analityczny sposób podejdzie do rozwiązania tego problemu i estymacji wyniku? Moje doświadczenie pokazuje, że kiedy podczas tego pytania pojawia mi się żółte światło przy kandydacie, prawdopodobnie współpraca z tą osobą będzie ciężka i niezadowalająca.
12.Rafał Piszczatowski – Co-founder – K2 Precise
Czy GA3 jest lepsze od GA4?
Kupienie mnie, że jako firma będę miał wartość dodana z migracji na ga4.
13.Jakub Niżniowski – Web Analyst – Wirtualna Polska Media
Jakie narzędzie polecisz firmie, która nie chce korzystać z Google Analytics?
Analityka webowa to nie tylko narzędzia i nie tylko Google Analytics. Dobrze jest mieć świadomość, co oferuje rynek – nawet jeśli nie miało się okazji przetestować alternatyw.
14.Izabela Martewicz – Consultant – Deloitte
Czego chciałbyś/chciałabyś się u nas nauczyć?
Informacja, czy ktoś faktycznie chce się nauczyć, czy tylko wymyśla odpowiedź.
15.Bartosz Biedny – Analityk SEO
Jeśli istniałaby możliwość teleportacji, to jakbyś ją wykorzystał w pracy?
Każdy kandydat przed rozmowa rekrutacyjną chce się jak najlepiej przygotować do odpowiedzi na standardowe pytania. Zazwyczaj towarzyszy dodatkowo stres, że padnie niekonwencjonalne pytanie. Zadając to właśnie pytanie chciałbym uzyskać element zaskoczenia, by sprawdzić jak kandydat radzi sobie ze stresem, adaptuje się w nowej sytuacji oraz czy cechuje się kreatywnym myśleniem. Pytanie również ma na celu oprócz elementu zaskoczenia rozluźnić atmosferę i wprowadzić motyw humorystyczny.
16.Martyna Zastrożna – Analityczka – Allegro
Lubię zapytać o ulubiony “produkt” analiz: daszbord, prezentacja, dokument, model, feed? I dlaczego taki.
To mi pozwala zrozumieć, w czym się najlepiej czuje kandydat i jakie ma predyspozycje – czy bardziej na analityka produktowego, data scientist, czy może np. data engineer.
Mam nadzieję, że zestawienie pytań rekrutacyjnych polskich Ekspertów Analityki okazało się pomocne. Jeśli podobał Ci się ten artykuł i masz swoje własne pytania rekrutacyjne, którymi chciałbyś się podzielić z innymi – napisz do nas: [email protected], a my opublikujemy najciekawsze pytania w tym artykule. Naszą misją jako Digitalx jest współtworzyć rozwój dynamicznie rosnącej polskiej branży E-commerce i Digital, poprzez dostarczanie właściwych i dobrze przygotowanych kandydatów do pracy.
Na koniec wielkie podziękowania dla wszystkich Ekspertów branży Analitycznej – współautorów tego artykułu.