Jak możliwie wcześnie rozpoznać fałsz kandydata?

Fałszywi kandydaci podczas rekrutacji

Czy odkryłeś, że ostatnio zatrudniony pracownik nie ma takich kompetencji, jak twierdził? Jeśli tak, być może zostałeś oszukany przez fałszywego kandydata. Pracodawcy coraz częściej padają ofiarą oszustów. Chociaż całkowite wyeliminowanie tego zjawiska jest często niemożliwe, sprawdź z nami, jak zmniejszyć ryzyko.

Wykryj fałszywą tożsamość w CV

Jeśli zobaczysz CV kandydata z dużą liczbą umiejętności i doświadczeniem w kilku firmach z pierwszej 10, powinna Ci się zapalić czerwona lampka. Fałszywi kandydaci zwykle przesadzają w dokumentach aplikacyjnych, by zwrócić uwagę podczas rekrutacji marketing. Jeśli CV wygląda zbyt pięknie, by było prawdziwe, zaufaj swojej intuicji.

Sprawdź dane kontaktowe. Oszuści mogą podać tylko adres e-mail lub numer telefonu. Jeśli nie mają stałego adresu, koniecznie to zanotuj. Zweryfikuj też CV pod kątem doświadczenia zawodowego kandydata, uzyskanych stopni naukowych. Zbyt szybki awans lub zmiana stanowiska powinny dać Ci do myślenia. Zobacz, czy daty rozpoczęcia i zakończenia zatrudnienia w kolejnych firmach są ze sobą zgodne. Jeśli kandydat podał tylko rok, głęboko się nad nim zastanów.

Na koniec sprawdź profile w mediach społecznościowych. Upewnij się, że historia zatrudnienia i umiejętności kandydata odpowiadają informacjom zamieszczonym w CV. Jeśli nie ma profilu na Linkedln lub Facebooku albo zawiera on niespójne dane, podejdź sceptycznie.

Sprawdź referencje

W ten sposób możesz szybko się upewnić, że zatrudniasz wykwalifikowanego kandydata. Wybierz 2-3 najlepsze osoby i zadzwoń do ich byłych pracodawców z prośbą o referencje. Prowadząc rekrutację e-commerce, zapytaj, kiedy dokładnie byli zatrudnieni kandydaci, jaki był ich styl pracy, czy dobrze dogadywały się ze współpracownikami. Jeśli chcesz, zadaj dodatkowe pytania, by sprawdzić konkretne rzeczy.

Jeśli masz taką możliwość, możesz też porozmawiać ze znajomymi na Linkedln. Najprawdopodobniej przekażą Ci wiele wartościowych informacji na temat danego kandydata.

Zadaj szczegółowe pytania na temat doświadczenia

Podczas rozmowy kwalifikacyjnej poproś kandydatów o konkretne przykłady obowiązków w poprzednich firmach. Zapytaj o wyniki w pracy e-commerce. Obserwuj ich mimikę i styl wypowiedzi. Zastanów się, czy podane odpowiedzi były jasne i konkretne. Czy pokrywały się z tym, co przeczytałeś w CV? Jeśli nie, najprawdopodobniej masz przed sobą fałszywego kandydata.

Postaw na sprawdzoną firmę rekrutacyjną 

Jeśli nie masz czasu na sprawdzanie wielu kandydatów zleć to firmie, która przedstawi Ci kilku zaufanych pracowników na stanowisko, którego szukasz. Dzięki pomocy firmy zewnętrznej zaoszczędzisz swój czas i zyskasz bardzo dobrych specjalistów. W Digitalx pomożemy znaleźć pracowników z branży e-commerce.


Jeżeli planujesz stworzenie, rozwój działu Digital Marketingu czy całego zespołu E-commerce zapraszamy do kontaktu z nami – kontakt@digitalx.pl. Pomożemy Ci określić profil osoby, której potrzebujesz, zakres jej obowiązków, umiejscowienie w strukturze, a następnie znajdziemy dla Ciebie odpowiedniego kandydata.