E-mail marketing – czym jest i jak robić go dobrze?

E — mail marketing to jedna z form marketingu bezpośredniego, która do komunikacji wykorzystuje pocztę elektroniczną. Ma on na celu zarówno sprzedaż, jak i tworzenie oraz podtrzymywanie relacji z klientami. Jakie są zalety i poszczególne etapy e — mail marketingu?

Dlaczego warto inwestować w e — mail marketing?

E — mail marketing jest jedną z najpopularniejszych i najskuteczniejszych form marketingu internetowego. Średni zwrot z inwestycji wynosi tutaj 38:1. Dzięki mailingowi można realnie zwiększyć sprzedaż przedsiębiorstwa. Jego niewątpliwym atutem są także znacznie niższe koszta niż ma to miejsce w przypadku tradycyjnych kanałów marketingowych.

Rekrutuj efektywniej

Rekrutacja w E-commerce & Sprzedaży i marketingu. Rekrutujemy i doradzamy. Szczegółowy profil Kandydata ze wskazaniem indywidualnie dopasowanych KPI. Pracownicy, którzy dostarczą Twojej firmie wymiernych rezultatów. Weryfikujemy Kandydatów merytorycznie i osobowościowo. Udzielamy gwarancji na Kandydatów.

Umów rozmowę z Digitalx

E — mail marketing jest również znacznie bardziej opłacalny jeżeli chodzi o zasoby czasowe. Warto zainwestować tu w specjalistyczne oprogramowanie do automatyzacji, śledzenia oraz oceny prowadzonych kampanii.
W ten sposób można nie tylko oszczędzić sporo czasu, lecz także zyskać dostęp do analityki poszczególnych działań oraz gotowych szablonów wiadomości.

Niewątpliwą zaletą mailingu jest również to, iż pozwala on analizować opinie oraz zachowania konsumentów. Dzięki niemu można z łatwością sprawdzić, gdzie popełnia się błędy. Znacząca część dostępnych na rynku narzędzi e — mail marketingowych pozwala bowiem śledzić współczynnik otwarć, kliknięć oraz konwersji.

Kolejna zaleta tej formy marketingu bezpośredniego to możliwość niemalże natychmiastowego wprowadzania niezbędnych zmian. W przypadku innych kanałów wymaga to sporego wysiłku lub jest bardzo kosztowne.

E — mail marketing daje również wgląd w preferencje klientów, co jest możliwe dzięki wysyłce ankiet satysfakcji lub próśb o wystawienie opinii. W jego ramach można także personalizować kampanie, tworząc treści dedykowane poszczególnym konsumentom, zwracając się do nich po imieniu. Ten prosty zabieg umożliwia wzrost współczynnika klikalności wiadomości e — mail.

Niewątpliwą zaletą mailingu jest także możliwość segmentacji, czyli wysyłania stosownych wiadomości do uprzednio zdefiniowanych grup. Taka personalizacja nie tylko angażuje odbiorców, lecz także przyczynia się do wzrostu powodzenia prowadzonej kampanii.

Zobacz również:  Jak tworzyć lepsze treści w kanałach social media? 9 kroków do budowania zaangażowania wśród internetowej społeczności

Etapy e — mail marketingu

W skład działań z zakresu e — mail marketingu wchodzą następujące etapy:
Etap przyciągania — ma on na celu wywrzeć wpływ na potencjalnego klienta, zwiększając jego zainteresowanie produktem lub marką. Na tym etapie stosuje się między innymi: wiadomości powitalne (wysyła się je do wszystkich osób zarejestrowanych jako potencjalni klienci), wiadomości promocyjne (zawierają one zniżki na konkretne produkty lub usługi), wiadomości sezonowe (mają one na celu przyciągnąć uwagę klientów do konkretnego dnia lub wydarzenia, takie jak Boże Narodzenie czy Black Week) oraz wiadomości z pozdrowieniami (są to między innymi
spersonalizowane życzenia urodzinowe).
Etap angażowania — celem jest tu przeprowadzenie użytkowników przez lejek sprzedażowy, uniemożliwiając im wycofanie się. By było to możliwe, niezbędne jest zaprojektowanie przepływu pracy pozwalającego rozpoznać, w którym ogniwie aktualnie znajduje się klient i jak należy na nie zareagować. Etap ten obejmuje wysyłkę wiadomości na temat odwiedzonego produktu (jej wysyłka następuje w momencie, w którym konsument wejdzie na stronę internetową oferowanego produktu, a następnie opuści ją bez dokonania zakupu) oraz porzuconego koszyka (tego typu e — mail zawiera przypomnienie o zamówieniu, które nie zostało jeszcze złożone.
Etap zatrzymania — odgrywa on kluczową rolę. Jak bowiem pokazują wyniki badań, klienci, na których wielokrotnie oddziaływano strategią bazującą na jego zainteresowaniach i zachowaniu, są ponownie, automatycznie wprowadzani w proces zakupu. Na tym etapie wysyłane są wiadomości e — mail o charakterze transakcyjnym, które zawierają kluczowe informacje na temat zakupionego produktu, takie jak adres wysyłki czy numer zamówienia. Do kategorii tej zalicza się między innymi maile odnośnie przygotowania zamówienia, śledzenia przesyłki czy statusie zwrotu.

Notojob.com 🚀 Oferty pracy w E-commerce

Portal ogłoszeń dedykowany Retail & E-commerce. Praca, którą polubisz!

Zobacz więcej
Write a comment