Dobre praktyki zdalnej rekrutacji

Witaj w nowej rzeczywistości! Praca zdalna w ostatnich miesiącach stała się standardem, a pracodawcy byli zmuszeni dostosować się do nowych realiów i zadbać o ciągłość pracy. Okazało się, że to przed czym wiele firm się mocno broniło, udało się wdrożyć dość szybko i bezproblemowo, a co za tym idzie, wykonywanie obowiązków służbowych stało się możliwe z absolutnie każdego zakątka świata. Ale ostatnie miesiące przyniosły też kilka wyzwań. Twoja firma się rozwija i rośnie zapotrzebowanie na pracowników, których kompetencji wcześniej nawet nie brałeś pod uwagę? Pytanie jak w nowych realiach zadbać o profesjonalną i skuteczną rekrutację, która też odbywa się zdalnie.

Grunt to dobry plan

  • Rekrutacja zdalna tak jak wiele innych sfer naszego życia prywatnego i służbowego, jest podyktowana potrzebą bezpieczeństwa. Minimalizujemy kontakt fizyczny, spotkania biznesowe przeniosły się na internetowe komunikatory i programy do wideokonferencji. Rekrutacja pracowników też znalazła swoją przestrzeń w sferze online.

Rekrutuj efektywniej

Rekrutacja w E-commerce & Sprzedaży i marketingu. Rekrutujemy i doradzamy. Szczegółowy profil Kandydata ze wskazaniem indywidualnie dopasowanych KPI. Pracownicy, którzy dostarczą Twojej firmie wymiernych rezultatów. Weryfikujemy Kandydatów merytorycznie i osobowościowo. Udzielamy gwarancji na Kandydatów.

Umów rozmowę z Digitalx

Wiele z firm już w ogłoszeniach o pracę informuje o tym, że całość procesu odbywa się zdalnie. Ma to plusy dla Ciebie jako pracodawcy, bo wskazuje na:

  • Stawianie bezpieczeństwa kandydatów na pierwszym miejscu,
  • Umiejętności firmy w szybkim dostosowywaniu się do zmieniających warunków,
  • Wzmocnienie pojęcia elastyczności, które tak często podkreślane jest w ogłoszeniach o pracę.

Ważne jest abyś przy realizacji rekrutacji zdalnej jasno komunikował jej warunki, rzeczowo opisywał stanowisko i wymagania jakie stoją przed kandydatem. W całej ścieżce rekrutacji musisz zadbać o jej aspekt techniczny, który bezproblemowo i efektywnie pozwoli Ci na zebranie informacji o kandydacie i przeprowadzenie profesjonalnych rozmów. Dlaczego to takie ważne? Rozmowa online z kandydatem wiąże się z ograniczeniami.

Poprzez programy do wideokonferencji nie udaje się dostrzec wszystkich niuansów, w tym mowy ciała, którą odbiera się bardzo trudno poprzez ekran laptopa, a to potwierdziły badania, które zostały przeprowadzone już w pierwszych miesiąca pandemii 2020r. Ludzki mózg dla prawidłowego odbioru treści potrzebuje też analizy mowy ciała. Wiele niewerbalnych wskazówek kryje się właśnie w drobnych gestach, których nie jesteśmy w stanie wychwycić podczas spotkania online. Tym samym do tego typu rozmów musisz przygotować się staranniej, bo bywają one bardziej męczące i dłuższe. Podczas wideokonferencji pada więcej pytań i wiąże się z nimi większy ładunek stresu poprzez m.in. dyskomfort kandydata spowodowany wyświetlonym własnym wizerunkiem na ekranie i trudności ze skupieniem się na rozmowie.

Zobacz również:  Szybka i skuteczna rekrutacja pracowników do E-commerce - czy to możliwe?

Zadbaj komfort kandydata

Ważne jest, by na każdym etapie rekrutacji zdalnej komunikować się przejrzyście i konkretnie. Kandydat musi czuć się zaopiekowany. Więc już po przygotowaniu czytelnego i precyzyjnie określającego warunki zatrudnienia ogłoszeniu i po wybraniu osoby, z którą spotkasz się na rozmowie, przedstaw jej całość procesu rekrutacyjnego. Odpowiednio wcześniej rozpisz w mailu:

  1. Etapy rekrutacji
  2. Określ z jakich narzędzi do wideorozmowy będziecie korzystać w trakcie spotkania
  3. Wskaż datę i godzinę rozmowy oraz szacowany czas jej trwania
  4. Jeżeli przewidujesz zadania rekrutacyjne określ w jakiej formie chcesz by zostały zrealizowane i w jakim terminie

Kilka wskazówek dla kandydatów

  1. Nie bój się pytać! Jeżeli po rozmowie rekrutacyjnej wpadły Ci do głowy jakieś dodatkowe kwestie, które chciałbyś doprecyzować, odezwij się do rekrutera i dopytaj, szczególnie wtedy gdy sam zadeklarował taką możliwość
  2. Zapoznaj się ze wszystkimi przesłanymi materiałami: kiedy masz rozmowę, o jakiej godzinie, ile ona potrwa. To pozwoli Ci efektywnie zarządzić czasem i odpowiednio przygotować się do niej
  3. Przed rozmową sprawdź połączenia internetowe i dostęp do spotkania (otrzymany kod, login etc.)
  4. Przygotuj swoje miejsce na wideorozmowę. Posprzątaj, zadbaj o tło by nie odwracało od Ciebie uwagi i by w kadrze nie pojawiały się zbędne osoby czy przedmioty
  5. Wyłącz urządzenia, które mogą zakłócić spokój rekrutacji, jak radio, czy telewizor
  6. Jeżeli mieszkasz z kimś, poinformuj o tym osobę, by wiedziała, że przez najbliższy czas musi zapewnić Ci prywatność i komfort
  7. Ubierz się odpowiednio. Niebieska koszula i marynarka nie wystarczą, zadbaj też o dół stroju
  8. Nigdy nie wiesz kiedy będziesz musiał wstać, a dresowe spodnie w połączeniu ze starannie wyprasowaną koszulą wprowadzą zgrzyt estetyczny i mogą wpłynąć na odbiór Twojej kandydatury

Pomyślnych rekrutacji!

Nie zapominaj też o informacji o zakończeniu rekrutacji, nawet jeżeli wiąże się ona z odrzuceniem kandydatury. Na taki gest czekają wszyscy kandydaci, a przedłużający się brak kontaktu może też zakłócić ich inne decyzje rekrutacyjne.  Zrób wszystko, by Twoi kandydaci czuli się komfortowo poprzez wyeliminowanie niepewności, która wiąże się z brakiem kontaktu pomiędzy kolejnymi etapami. Pamiętaj, że rekrutacja to też Twój egzamin, dlatego warto poświęcić czas na profesjonalne jej przygotowanie.


Planujesz stworzenie, rozwój działu Digital Marketingu czy całego zespołu E-commerce?  Zapraszamy do kontaktu z nami: kontakt@digitalx.pl. Pomożemy Ci określić profil osoby, której potrzebujesz, zakres jej obowiązków, umiejscowienie w strukturze, a następnie znajdziemy dla Ciebie odpowiedniego kandydata.


 

Notojob.com 🚀 Oferty pracy w E-commerce

Portal ogłoszeń dedykowany Retail & E-commerce. Praca, którą polubisz!

Zobacz więcej