Dobre praktyki zdalnej rekrutacji

Witaj w nowej rzeczywistości! Praca zdalna w ostatnich miesiącach stała się standardem, a pracodawcy byli zmuszeni dostosować się do nowych realiów i zadbać o ciągłość pracy. Okazało się, że to przed czym wiele firm się mocno broniło, udało się wdrożyć dość szybko i bezproblemowo, a co za tym idzie, wykonywanie obowiązków służbowych stało się możliwe z absolutnie każdego zakątka świata. Ale ostatnie miesiące przyniosły też kilka wyzwań. Twoja firma się rozwija i rośnie zapotrzebowanie na pracowników, których kompetencji wcześniej nawet nie brałeś pod uwagę? Pytanie jak w nowych realiach zadbać o profesjonalną i skuteczną rekrutację, która też odbywa się zdalnie.

Umów się na rozmowę w sprawie wdrożenia automatyzacji

Masz dość powtarzalnych zadań w pracy? Wdrażamy nowoczesne rozwiązania no-code i low-code, które pozwolą Ci skupić się na tym, co naprawdę ważne. Przyspiesz rozwój swojej firmy!

Skontaktuj się z nami

Grunt to dobry plan

  • Rekrutacja zdalna tak jak wiele innych sfer naszego życia prywatnego i służbowego, jest podyktowana potrzebą bezpieczeństwa. Minimalizujemy kontakt fizyczny, spotkania biznesowe przeniosły się na internetowe komunikatory i programy do wideokonferencji. Rekrutacja pracowników też znalazła swoją przestrzeń w sferze online.

Wiele z firm już w ogłoszeniach o pracę informuje o tym, że całość procesu odbywa się zdalnie. Ma to plusy dla Ciebie jako pracodawcy, bo wskazuje na:

  • Stawianie bezpieczeństwa kandydatów na pierwszym miejscu,
  • Umiejętności firmy w szybkim dostosowywaniu się do zmieniających warunków,
  • Wzmocnienie pojęcia elastyczności, które tak często podkreślane jest w ogłoszeniach o pracę.

Ważne jest abyś przy realizacji rekrutacji zdalnej jasno komunikował jej warunki, rzeczowo opisywał stanowisko i wymagania jakie stoją przed kandydatem. W całej ścieżce rekrutacji musisz zadbać o jej aspekt techniczny, który bezproblemowo i efektywnie pozwoli Ci na zebranie informacji o kandydacie i przeprowadzenie profesjonalnych rozmów. Dlaczego to takie ważne? Rozmowa online z kandydatem wiąże się z ograniczeniami.

Poprzez programy do wideokonferencji nie udaje się dostrzec wszystkich niuansów, w tym mowy ciała, którą odbiera się bardzo trudno poprzez ekran laptopa, a to potwierdziły badania, które zostały przeprowadzone już w pierwszych miesiąca pandemii 2020r. Ludzki mózg dla prawidłowego odbioru treści potrzebuje też analizy mowy ciała. Wiele niewerbalnych wskazówek kryje się właśnie w drobnych gestach, których nie jesteśmy w stanie wychwycić podczas spotkania online. Tym samym do tego typu rozmów musisz przygotować się staranniej, bo bywają one bardziej męczące i dłuższe. Podczas wideokonferencji pada więcej pytań i wiąże się z nimi większy ładunek stresu poprzez m.in. dyskomfort kandydata spowodowany wyświetlonym własnym wizerunkiem na ekranie i trudności ze skupieniem się na rozmowie.

Zadbaj komfort kandydata

Ważne jest, by na każdym etapie rekrutacji zdalnej komunikować się przejrzyście i konkretnie. Kandydat musi czuć się zaopiekowany. Więc już po przygotowaniu czytelnego i precyzyjnie określającego warunki zatrudnienia ogłoszeniu i po wybraniu osoby, z którą spotkasz się na rozmowie, przedstaw jej całość procesu rekrutacyjnego. Odpowiednio wcześniej rozpisz w mailu:

  1. Etapy rekrutacji
  2. Określ z jakich narzędzi do wideorozmowy będziecie korzystać w trakcie spotkania
  3. Wskaż datę i godzinę rozmowy oraz szacowany czas jej trwania
  4. Jeżeli przewidujesz zadania rekrutacyjne określ w jakiej formie chcesz by zostały zrealizowane i w jakim terminie
Przeczytaj:  Nowy rok. Nowe rekrutacje. Poszukiwanie pracowników czas zacząć

Kilka wskazówek dla kandydatów

  1. Nie bój się pytać! Jeżeli po rozmowie rekrutacyjnej wpadły Ci do głowy jakieś dodatkowe kwestie, które chciałbyś doprecyzować, odezwij się do rekrutera i dopytaj, szczególnie wtedy gdy sam zadeklarował taką możliwość
  2. Zapoznaj się ze wszystkimi przesłanymi materiałami: kiedy masz rozmowę, o jakiej godzinie, ile ona potrwa. To pozwoli Ci efektywnie zarządzić czasem i odpowiednio przygotować się do niej
  3. Przed rozmową sprawdź połączenia internetowe i dostęp do spotkania (otrzymany kod, login etc.)
  4. Przygotuj swoje miejsce na wideorozmowę. Posprzątaj, zadbaj o tło by nie odwracało od Ciebie uwagi i by w kadrze nie pojawiały się zbędne osoby czy przedmioty
  5. Wyłącz urządzenia, które mogą zakłócić spokój rekrutacji, jak radio, czy telewizor
  6. Jeżeli mieszkasz z kimś, poinformuj o tym osobę, by wiedziała, że przez najbliższy czas musi zapewnić Ci prywatność i komfort
  7. Ubierz się odpowiednio. Niebieska koszula i marynarka nie wystarczą, zadbaj też o dół stroju
  8. Nigdy nie wiesz kiedy będziesz musiał wstać, a dresowe spodnie w połączeniu ze starannie wyprasowaną koszulą wprowadzą zgrzyt estetyczny i mogą wpłynąć na odbiór Twojej kandydatury

Pomyślnych rekrutacji!

Nie zapominaj też o informacji o zakończeniu rekrutacji, nawet jeżeli wiąże się ona z odrzuceniem kandydatury. Na taki gest czekają wszyscy kandydaci, a przedłużający się brak kontaktu może też zakłócić ich inne decyzje rekrutacyjne.  Zrób wszystko, by Twoi kandydaci czuli się komfortowo poprzez wyeliminowanie niepewności, która wiąże się z brakiem kontaktu pomiędzy kolejnymi etapami. Pamiętaj, że rekrutacja to też Twój egzamin, dlatego warto poświęcić czas na profesjonalne jej przygotowanie.


Planujesz stworzenie, rozwój działu Digital Marketingu czy całego zespołu E-commerce?  Zapraszamy do kontaktu z nami: [email protected]. Pomożemy Ci określić profil osoby, której potrzebujesz, zakres jej obowiązków, umiejscowienie w strukturze, a następnie znajdziemy dla Ciebie odpowiedniego kandydata.


 

Automatyzujemy procesy biznesowe

Automatyzujemy procesy biznesowe, eliminując powtarzalne zadania i redukując koszty operacyjne. Wdrażamy inteligentne rozwiązania, które zwiększają efektywność i skalowalność firm.

Skontaktuj się z DASX