Czym jest product marketing?

Słysząc po raz pierwszy termin product marketing, możemy pomyśleć, że brzmi on zbytecznie. W końcu ogólnym celem marketingu jest przekonanie ludzi do zakupu konkretnego produktu lub usługi.

Jednakże, marketing produktu odnosi się do szczególnej formy ekspertyzy marketingowej. Osoby, które specjalizują się w tej formie promocji pomagają przekształcić sposób, w jaki firmy podchodzą do swoich docelowych odbiorców. Główną przyczyną niepowodzeń nowych produktów jest bowiem brak przygotowania i niezrozumienie przez firmy celu, jakiemu służą. Marketerzy produktowi pomagają to zmienić.

Dzięki product marketingowi, marki skupiają się wyłącznie na tym, jak wprowadzić na rynek konkretny produkt. Badają komunikację, którą chcą posługiwać się z potencjalnymi konsumentami oraz skupiają się na unikalnej roli produktu. 

Wiedza, jak skutecznie z niego korzystać pomaga firmom płynniej wprowadzać swoje produkty na rynek, tym samym zwiększając ich zdolność dotarcia do docelowych klientów.

Poniżej przedstawiamy krótkie wprowadzenie i analizę tej wyjątkowej formy marketingu. 

PRODUCT MARKETING: KLUCZOWE POJĘCIA I KORZYŚCI

Product marketing wykorzystuje produkty lub usługi tworzone przez firmę, a następnie pozycjonuje je dla klientów. Kontroluje sposób przekazywania informacji na temat sprzedawanych produktów, aby współbrzmiały z oczekiwaniami  klientów.

Specjaliści ds. marketingu produktu nie tylko pomagają w tworzeniu języka i badaniu, jak sprawić, by produkty były atrakcyjne i wyróżniały się wśród innych. To także dzięki nim reszta zespołu marketingowego i klienci wiedzą, w jaki sposób dany produkt przyniesie im korzyść.

Marketerzy produktu obejmują stanowiska, które pokrywają się z kilkoma obszarami w firmie. Współpracują z zespołami marketingowymi i pomagają im nadawać właściwe komunikaty o produkcie i o tym, jak może działać. Mają również kontakt z zespołem sprzedaży, aby kierować ich rozmowami z potencjalnymi klientami.

W zależności od organizacji, mogą nawet współpracować z zespołami ds. rozwoju produktu i sukcesu klienta, pomagając im zrozumieć wymagania konsumentów i podpowiadają, w jaki sposób organizacja może je spełnić. 

Osoby pracujące na tym stanowisku to eksperci w zakresie konkretnego produktu, którzy pomagają innym pracownikom firmy promować go i sprzedawać. Rozumieją, czego oczekują klienci w danej branży i używają języka, który łączy te pragnienia z ofertą firmy.

JAK MARKETING PRODUKTOWY MOŻE POMÓC TWOJEJ FIRMIE? 

Product marketing zwiększa zdolność organizacji do sprzedaży swoich produktów i dostosowania się do potrzeb klientów.

Oto główne korzyści, jakich mogą doświadczyć firmy, gdy współpracują z doświadczonymi specjalistami:

  • Zapewniają lepsze zrozumienie grupy docelowej: Ponieważ marketerzy produktu koncentrują się na analizie wzorców klientów i tego, co kupujący chcą zobaczyć, pomagają markom lepiej dostosować swoje komunikaty do wymagań konsumentów.
  • Informują o działaniach marketingowych w całej firmie: Marketerzy produktu będą również współpracować z innymi osobami, aby poprawić ich zrozumienie produktów. Pozwala to wszystkim, od marketingu po obsługę klienta, zrozumieć korzyści płynące z produktu i to, w jaki sposób pomoże on klientom. 
  • Skupiają się na zapewnieniu długoterminowej wartości dla klienta: Marketerzy produktu pracują nad zrozumieniem przekazu dla produktów i regularnie korzystają z analiz, aby zrozumieć potrzeby rynku i rozwój klientów. Dzięki temu są w stanie zaspokajać potrzeby klientów w całym cyklu ich życia, budując lojalność i rozwiązując konkretne problemy.
  • Napędzają popyt na sprzedawane produkty: Dzięki zrozumieniu potrzeb klientów oraz wiedzy, jak tworzyć produkty i komunikaty, marketerzy produktowi mogą zwiększyć chęć klientów do ich zakupu. Współpracując m.in z zespołem obsługi klienta, mogą również zadbać o to, aby klienci mieli pozytywne doświadczenia i stali się lojalni wobec marki. 

CZYM ZAJMUJĄ SIĘ MARKETERZY PRODUKTOWI? 

Aby zapewnić organizacjom te korzyści, specjaliści ds. marketingu produktu zazwyczaj wykonują szeroki zakres zadań i obowiązków w ramach organizacji. W swojej pracy współpracują z ludźmi z różnych zespołów, aby mieć pewność, że produkt będzie najlepiej spełniał potrzeby konsumentów.

Dokładne obowiązki marketera produktowego mogą różnić się w zależności od firmy, jednak istnieje kilka punktów, które są stałe i przedstawiają to, czego można oczekiwać od tych specjalistów. 

  1. Analiza potrzeb klientów i luk w branży
  2. Przygotowywanie komunikatów o produktach, które są dostosowane do popytu
  3. Wzmocnienie strategii marketingowych i sprzedażowych
  4. Badanie i analiza konkurencji i branży
  5. Zarządzanie wprowadzaniem produktów na rynek
  6. Przeprowadzanie badań w celu tworzenia nowych funkcji i produktów

Specjaliści ds. marketingu produktu mogą świadczyć wybitne usługi dla swoich organizacji. Ich zdolność do zrozumienia potrzeb konsumentów, a następnie kształtowania odpowiedniej oferty jest niezwykle istotna i pomaga markom w sprzedaży i angażowaniu klientów. 


Jeżeli planujesz stworzenie, rozwój działu Digital Marketingu lub całego zespołu E-commerce to zapraszamy do kontaktu  – kontakt@digitalx.pl. Pomożemy Ci określić profil pracownika, którego potrzebujesz, zakres jego obowiązków, umiejscowienie w strukturze, a następnie znajdziemy dla Ciebie odpowiedniego kandydata.