Czym jest employee advocacy i jakie korzyści przynosi firmie?

Employee advocacy bardzo ściśle wiąże się z pojęciem employer branding czyli szeroko zakrojonymi działaniami, w których centrum stoi budowanie pozytywnego wizerunku Twojej firmy jako pracodawcy. W zakresie employer branding na pewno korzystasz z odpowiednich narzędzi i komunikacji, których celem jest prezentacja firmy jako pożądanego, rozwijającego i przyjaznego miejsca pracy. Wśród tych aktywności jedna jest szczególnie istotna i ona nadaje autentyczności wszystkim innym działaniom, które realizujesz w ramach employer branding.

Tym kluczowym czynnikiem, który może przesądzić o Twoim sukcesie, jest to wszystko co mieści się w pojęciu employee advocacy, czyli wprowadzanie pracowników w rolę ambasadorów Twojej marki. Nie oszukujmy się, bez pierwiastka ludzkiego i głosu poparcia wśród pracowników wszelkie inne działania mogą być niewystarczające.

W ludziach siła

Twoi pracownicy są Twoją najmocniejszą stroną. Nie ważne ile wysiłku włożysz w pozytywny PR, bo to zawsze u pracowników ludzie będą szukać potwierdzenia tych wszystkich informacji, które tak ochoczo wplatasz w narracje wokół swojego biznesu. Obecnie o weryfikację treści nie trudno, wystarczy skontaktować się z Twoim pracownikiem w serwisie społecznościowym, a on opowie jak postrzega Twoją firmę, co ona faktycznie gwarantuje, a co jest dalekie od prawdy. Pracownicy rozmawiają ze swoimi znajomymi o pracy i atmosferze jaka w niej panuje. Wieści rozniosą się szybko, a opinie osób, które się osobiście zna wyróżniają się wyższym wskaźnikiem przyswajalności oraz prawdopodobieństwa. Dlatego jako pracodawca musisz zadbać o te dobre opinie tworząc przyjazne, nowoczesne, gwarantujące rozwój i zachowujące balans między obowiązkami służbowymi i życiem prywatnym miejsce pracy. Możesz tylko zyskać ponieważ osoby zadowolone ze swojej pracy i uważające ją za perspektywiczną będą głośno mówić o możliwościach jakie ona im daje. W ten sposób wchodzą one nieświadomie w rolę ambasadorów Twojej firmy.

Zalety płynące z employee advocacy

Na korzyść działa tu autentyczność i emocjonalny przekaz, a jeżeli przy okazji pozytywna informacja na temat Twojej firmy uzyska szeroki zasięg to tylko lepiej. W trakcie niezobowiązujących spotkań towarzyskich i w social mediach, Twoi pracownicy tak jak szczegółami ze swojego życia osobistego, dzielą się też tym co robią w pracy. Jeżeli stworzyłeś dla nich okazję do wzięcia udziału w ciekawym i innowacyjnym projekcie wpływającym korzystnie na ich rozwój, to być może pochwalą się tą wiadomością również wśród swoich znajomych.

Musisz mieć na uwadze fakt, że nie ważne jak dobre środowisko pracy stworzysz, jednego możesz być pewien – większość pracowników będzie odchodzić z Twojej firmy w poszukiwaniu nowych wyzwań zawodowych. Nie znaczy to jednak, że wraz z odejściem kończyć się będzie ich rola employee advocacy. Wciąż mogą działać na Twoją korzyść wspominając jakie możliwości im dałeś i że warto śledzić Twoje oferty pracy.

Jak nie zdusić w zarodku?

Być może właśnie rozpoznałeś funkcję employee advocacy jako niezwykle atrakcyjną i masz chęć wdrożyć ją w swojej firmie? Nie wszystkie działania wspierające są potrzebne i odpowiednie, dlatego w tym momencie mówimy „STOP” i zwracamy uwagę na to, czego jako firma nie robić, aby nie zaprzepaścić szansy jaka się z tą ideą wiąże. Zastanów się czy musisz ingerować w coś co dobrze działa? Oto najczęściej popełnianie przez firmy błędy, które ze spontanicznego employee advocacy mogą zrobić przykry obowiązek.

1. Ingerowanie w treści i zmuszanie do aktywności

Wszelkie działania, które pracownikom coś narzucają; monitorują ich aktywność w prywatnych kanałach; wymuszają tworzenie treści o konkretnym tonie; dostarczają im treści z nakazem udostępnienia ich z intencją symulacji ich własnego zdania; to najgorsze co możesz zrobić. Pamiętaj, że employee advocacy to dobrowolne działanie, które nie może stać się dodatkowym etatem związanym z rzecznictwem Twojej firmy.

2. Nagradzanie za działanie

Odradzamy tego typu pomysły, bo premiowanie działań szybko pozbawi treści naturalności i autentyczności. Może też podziałać negatywnie na nastroje w zespole, bo nie każdy ma osobistą ochotę i śmiałość w tworzeniu podobnej komunikacji. Musisz to zaakceptować.

3. Sprawdź nastroje

Być możesz będziesz chciał szerzej zakomunikować fakt wdrożenia programu employee advocacy, ale najpierw sprawdź czy masz pod niego solidny grunt i dostarczasz treści, którymi można się chwalić. Dowiedz się co o firmie myślą pracownicy; co im się podoba; co im przeszkadza; czy mają okazję się rozwijać i wychodzić z inicjatywą? Jeżeli z Twoją firmą kojarzy im się tylko nuda i frustracja to na jakiej podstawie chcesz aby stali się ambasadorami Twojej marki? O czym mają pisać aby zaciekawiać świat?

Employee advocacy najlepiej radzi sobie wtedy, gdy nie ma skupionego nad sobą nadzoru i pozwala na swobodę wypowiedzi. Zaufaj swoim pracownikom bo akurat ci, którzy z pracy są zadowoleni potrafią z przekazem przebić się mocniej i do szerszej publiczności. Dodatkowo też częściej dostarczają namacalnych dowodów i argumentów za tym, dlaczego jesteś ciekawym i wartym rozpatrzenia pracodawcą.


Planujesz stworzenie, rozwój działu Digital Marketingu czy całego zespołu E-commerce?  Zapraszamy do kontaktu z nami: kontakt@digitalx.pl. Pomożemy Ci określić profil osoby, której potrzebujesz, zakres jej obowiązków, umiejscowienie w strukturze, a następnie znajdziemy dla Ciebie odpowiedniego kandydata.