Czym jest employee advocacy i jakie korzyści przynosi firmie?

Employee advocacy bardzo ściśle wiąże się z pojęciem employer branding czyli szeroko zakrojonymi działaniami, w których centrum stoi budowanie pozytywnego wizerunku Twojej firmy jako pracodawcy. W zakresie employer branding na pewno korzystasz z odpowiednich narzędzi i komunikacji, których celem jest prezentacja firmy jako pożądanego, rozwijającego i przyjaznego miejsca pracy. Wśród tych aktywności jedna jest szczególnie istotna i ona nadaje autentyczności wszystkim innym działaniom, które realizujesz w ramach employer branding.

Tym kluczowym czynnikiem, który może przesądzić o Twoim sukcesie, jest to wszystko co mieści się w pojęciu employee advocacy, czyli wprowadzanie pracowników w rolę ambasadorów Twojej marki. Nie oszukujmy się, bez pierwiastka ludzkiego i głosu poparcia wśród pracowników wszelkie inne działania mogą być niewystarczające.

W ludziach siła

Twoi pracownicy są Twoją najmocniejszą stroną. Nie ważne ile wysiłku włożysz w pozytywny PR, bo to zawsze u pracowników ludzie będą szukać potwierdzenia tych wszystkich informacji, które tak ochoczo wplatasz w narracje wokół swojego biznesu. Obecnie o weryfikację treści nie trudno, wystarczy skontaktować się z Twoim pracownikiem w serwisie społecznościowym, a on opowie jak postrzega Twoją firmę, co ona faktycznie gwarantuje, a co jest dalekie od prawdy. Pracownicy rozmawiają ze swoimi znajomymi o pracy i atmosferze jaka w niej panuje. Wieści rozniosą się szybko, a opinie osób, które się osobiście zna wyróżniają się wyższym wskaźnikiem przyswajalności oraz prawdopodobieństwa. Dlatego jako pracodawca musisz zadbać o te dobre opinie tworząc przyjazne, nowoczesne, gwarantujące rozwój i zachowujące balans między obowiązkami służbowymi i życiem prywatnym miejsce pracy. Możesz tylko zyskać ponieważ osoby zadowolone ze swojej pracy i uważające ją za perspektywiczną będą głośno mówić o możliwościach jakie ona im daje. W ten sposób wchodzą one nieświadomie w rolę ambasadorów Twojej firmy.

Zalety płynące z employee advocacy

Na korzyść działa tu autentyczność i emocjonalny przekaz, a jeżeli przy okazji pozytywna informacja na temat Twojej firmy uzyska szeroki zasięg to tylko lepiej. W trakcie niezobowiązujących spotkań towarzyskich i w social mediach, Twoi pracownicy tak jak szczegółami ze swojego życia osobistego, dzielą się też tym co robią w pracy. Jeżeli stworzyłeś dla nich okazję do wzięcia udziału w ciekawym i innowacyjnym projekcie wpływającym korzystnie na ich rozwój, to być może pochwalą się tą wiadomością również wśród swoich znajomych.

ZOBACZ  O trudnej sztuce zwalniania, czyli jak zwolnić pracownika z klasą?

Musisz mieć na uwadze fakt, że nie ważne jak dobre środowisko pracy stworzysz, jednego możesz być pewien – większość pracowników będzie odchodzić z Twojej firmy w poszukiwaniu nowych wyzwań zawodowych. Nie znaczy to jednak, że wraz z odejściem kończyć się będzie ich rola employee advocacy. Wciąż mogą działać na Twoją korzyść wspominając jakie możliwości im dałeś i że warto śledzić Twoje oferty pracy.

Jak nie zdusić w zarodku?

Być może właśnie rozpoznałeś funkcję employee advocacy jako niezwykle atrakcyjną i masz chęć wdrożyć ją w swojej firmie? Nie wszystkie działania wspierające są potrzebne i odpowiednie, dlatego w tym momencie mówimy „STOP” i zwracamy uwagę na to, czego jako firma nie robić, aby nie zaprzepaścić szansy jaka się z tą ideą wiąże. Zastanów się czy musisz ingerować w coś co dobrze działa? Oto najczęściej popełnianie przez firmy błędy, które ze spontanicznego employee advocacy mogą zrobić przykry obowiązek.

1. Ingerowanie w treści i zmuszanie do aktywności

Wszelkie działania, które pracownikom coś narzucają; monitorują ich aktywność w prywatnych kanałach; wymuszają tworzenie treści o konkretnym tonie; dostarczają im treści z nakazem udostępnienia ich z intencją symulacji ich własnego zdania; to najgorsze co możesz zrobić. Pamiętaj, że employee advocacy to dobrowolne działanie, które nie może stać się dodatkowym etatem związanym z rzecznictwem Twojej firmy.

2. Nagradzanie za działanie

Odradzamy tego typu pomysły, bo premiowanie działań szybko pozbawi treści naturalności i autentyczności. Może też podziałać negatywnie na nastroje w zespole, bo nie każdy ma osobistą ochotę i śmiałość w tworzeniu podobnej komunikacji. Musisz to zaakceptować.

3. Sprawdź nastroje

Być możesz będziesz chciał szerzej zakomunikować fakt wdrożenia programu employee advocacy, ale najpierw sprawdź czy masz pod niego solidny grunt i dostarczasz treści, którymi można się chwalić. Dowiedz się co o firmie myślą pracownicy; co im się podoba; co im przeszkadza; czy mają okazję się rozwijać i wychodzić z inicjatywą? Jeżeli z Twoją firmą kojarzy im się tylko nuda i frustracja to na jakiej podstawie chcesz aby stali się ambasadorami Twojej marki? O czym mają pisać aby zaciekawiać świat?

ZOBACZ  Starsi pracownicy w cyfrowym miejscu pracy

Employee advocacy najlepiej radzi sobie wtedy, gdy nie ma skupionego nad sobą nadzoru i pozwala na swobodę wypowiedzi. Zaufaj swoim pracownikom bo akurat ci, którzy z pracy są zadowoleni potrafią z przekazem przebić się mocniej i do szerszej publiczności. Dodatkowo też częściej dostarczają namacalnych dowodów i argumentów za tym, dlaczego jesteś ciekawym i wartym rozpatrzenia pracodawcą.


Planujesz stworzenie, rozwój działu Digital Marketingu czy całego zespołu E-commerce?  Zapraszamy do kontaktu z nami: kontakt@digitalx.pl. Pomożemy Ci określić profil osoby, której potrzebujesz, zakres jej obowiązków, umiejscowienie w strukturze, a następnie znajdziemy dla Ciebie odpowiedniego kandydata.