Czy logotyp to logo?

Żadna marka nie może się obyć bez profesjonalnej identyfikacji wizualnej. Powinna być ona charakterystyczna i wpisywać się w jej misję, strategię oraz wizję. Jednym z kluczowych jej elementów jest logo. Przez wiele osób określenie to jest zamiennie używane ze słowem logo. To błąd. Mają one bowiem zupełnie inne znacznie. W poniższym wpisie wyjaśniamy najważniejsze różnice między tymi dwoma pojęciami.

Logo — co to takiego?

Jak już zostało wspomniane powyżej, logo jest podstawowym elementem wizualnym każdego przedsiębiorstwa. Musi być ono spójne z jej wizerunkiem, wyznawanymi wartościami oraz sposobem komunikacji, jak i wywoływać pozytywne skojarzenia oraz wyróżniać go na tle konkurencji.

Rekrutuj efektywniej

Rekrutacja w E-commerce & Sprzedaży i marketingu. Rekrutujemy i doradzamy. Szczegółowy profil Kandydata ze wskazaniem indywidualnie dopasowanych KPI. Pracownicy, którzy dostarczą Twojej firmie wymiernych rezultatów. Weryfikujemy Kandydatów merytorycznie i osobowościowo. Udzielamy gwarancji na Kandydatów.

Umów rozmowę z Digitalx

Elementami składowymi każdego logo są:
Logotyp — to graficzne przedstawienie zapisu nazwy danej marki.
Sygnet — element graficzny nawiązujący do nazwy firmy lub występujący samodzielnie.
Tagline — slogan reklamowy związany nierozerwalnie z daną marką.

Logo nie musi się składać ze wszystkich trzech wymienionych wyżej elementów. Do wyboru są tu
następujące warianty: logotyp, sygnet oraz tagline, logotyp oraz sygnet, wyłącznie logotyp lub
wyłącznie sygnet.

Czym charakteryzuje się dobre logo?

Idealne logo — czyli jakie? Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie, jako że nie ma jednego sprawdzonego patentu na nie. Kluczową rolę odgrywa tu rozmowa z właścicielem marki, która potrzebuje logo i poznanie jego oczekiwań. Najważniejszymi cechami wyróżniającymi dobre logo są: prostota, czytelność, uniwersalność (chodzi tu oo możliwość zastosowania go na materiałach zarówno drukowanych, jak i cyfrowych), ponadczasowość, konsekwencja oraz zapadanie w pamięć.

Czym jest logotyp?

Logotyp ma na celu wyróżnić daną firmę na tle konkurencji. Z tego właśnie powodu jest on tak często mylony z logo. Mianem logotypu określa się tekst lub przekaz tekstowy zaprezentowany w formie graficznej. Poszczególne jego cechy, takie jak wykorzystana kolorystyka czy wielkość i kształt liter muszą być tożsame ze strategią komunikacyjną marki.

Zobacz również:  8 strategii komunikacyjnych, które zwiększą efektywność Twoich reklam w kanałach social media

Dobry logotyp — czyli jaki?

Jak rozpoznać, że do czynienia mamy z dobrze zaprojektowanym logotypem? Przede wszystkim musi być on spójny, czyli współgrać z identyfikacją wizualną. Logotyp powinien się także charakteryzować pełną skalowalnością. Nie może on tracić jakości po zmianie skali, co uzyskać można dzięki grafice wektorowej. Następna cecha charakterystyczna udanego logotypu to oryginalność. Musi on zostać wykonany „od zera” i nie może składać się z gotowych elementów. Logotyp powinien także być wyrazisty i na długi czas zapadać w pamięć.

Czy określenia logo oraz logotyp mogą być używane zamiennie?

Słowa „logo” oraz „logotyp” nie mogą być używane zamiennie. Jedynym wyjątkiem jest sytuacja, w której logo składa się z samej nazwy. Wówczas jest ono równocześnie logo oraz logotypem. Na taki zabieg zdecydowały się firmy, takie jak IKEA, Google czy Nokia.

Księga znaku — nieodłączny element każdego logo i logotypu

Do projektu logo lub logotypu należy dołączyć księgę znaku. Najprościej opisać można ją jako instrukcję obsługi stworzoną w celu ułatwienia ich użytkowania. Jedną z sekcji, którą powinna zawierać każda księga znaku jest filozofia znaku. Jest to geneza powstania logo, która w formie opisowej objaśnia znaczenie znaku, odnosząc się do historii firmy oraz źródeł informacji. Kolejny z elementów księgi znaki to podstawowa wersja znaku. Może ona zawierać logotyp bądź połączenie sygnetu lub nazwy firmy. W podstawowej wersji znaku musi się znaleźć logo na jasnym i ciemnym tle oraz w orientacji pionowej. W skład księgi znaku powinny wchodzić również alternatywne wersje znaku. Może to być logotyp, sygnet czy logo z hasłem firmowym. Muszą się tam one znaleźć w wersji monochromatycznej oraz achromatycznej. Następnym działem księgi znaku jest konstrukcja znaku. Dział ten skupia się na szczegółowym opisie budowy znaku, określając wielkość poszczególnych jego elementów i zależności, jakie między nimi zachodzą.

Notojob.com 🚀 Oferty pracy w E-commerce

Portal ogłoszeń dedykowany Retail & E-commerce. Praca, którą polubisz!

Zobacz więcej
Write a comment